چه کسی لازانیا را اولین بار به ایران آورد؟

سه شنبه ، 18 مهر 1391 ، 07:56

اسمش که می آید گل از گل بچه ها می شکفد. اگر هفته ای یکی دو بار لازانیا نخورند روزشان شب نمی شود. البته این فقط بچه ها نیستند که دوستش دارند خیلی از بزرگترها به اسم بچه ها دلی از عزا در می آورند و هر چند گاهی هم می گویند این غذاها چی داره که بچه ها انقدر دوستش دارند؟ انگار نه انگار که نیمی از ظرف را خودشان نوش جان کرده اند!

درحال حاضر برند های معروفی در کشور اقدام به تولید لازانیا در شکل های مختلف می کنند و تلاش می کنند پخت آن را برای مشتریانشان ساده و ساده تر کنند اما نخستین کارخانه تولید لازانیا در ایران کدام است؟

 

به گزارش بانکی دات آی آر، اهل ایتالیاست اما این روزها در هر جایی می توانید پیدایش کنید. سرتا سر اروپا، آمریکا، آسیا و حتی آفریقایی ها دوستش دارند.

البته جایی خواندم که ایرانی ها برای اولین بار لازانیا را ابداع کردند! که بیشتر شبیه شوخی است.

در شرح ماوقع این ماجرا آمده بود:

"حامي جان ،يكي از پادشاهان سلسله هخامنشيـــــان بود كه داراي سه فرزند دختر به نامهاي ليلا ،زيبا و پنيا بود.در يكي از جنگها ، سپاهيان امپراطوري يونان به ايران يورش آورده و پس از تحمل خسارات جبران ناپذير مجبور به عقب نشيني شدند و تعدادي از يونانيان نــيز در بند قرار گرفتند كه در اين بين ، سه پسر فرمانرواي يونان نيز ديده مي شدند.

دختران پادشاه هنگامي كه اين سه پسر را ديدند از پدر خود درخواست آزادي آنان را نمودند .

پادشاه براي دختران خود پيش شرطي را تعيين كرد . آنان مي بايست هر سه با هم غذايي را طبخ نمايند كه تاكنون ابداع نشده بود و اگر از عهده اين كار بــر مي آمدند فرزندان فرمانرواي يونان آزاد مي شدند .آنها از عهده این کار برآمدند و نام غذای جدید از اول نام آنها گرفته شد!!!!"

البته مسبوق به سابقه است که ایرانی ها بدشان نمی آید هرچیزی را به نام خودشان بزنند چه برسد به لازانیا!!!

اولین لازانیا در ایران

لازانیا از مدت ها پیش در رستوران های درجه یک ایران سرو می شد اما تا زمانی که به صورت صنعتی و درکارخانه تولید انبوه نشده بود همه گیر و برای عموم قابل مصرف نبود.

شرکت تولیدی فجر بارز "بهکام ماکارون" نخستین کارخانه ای است که لازانياي بسته بندي را وارد ایران کرد.

رضا سعيدي مدیرعامل کارخانه به درستی دریافته بود که این محصول به زودی در بازار ایران مشتریان زیادی را جذب خواهد کرد اما متاسفانه این شرکت نتوانست سهم زیادی را از بازار از آن خودش کند و این روزها برند های زیادی هستند که از فروش لازانیای بسته بندی سود می کنند!

آقای سعیدی در سال 1342 در خانواده متوسطي در تهران به دنيا آمد. پدر ابتدا در شغل فروشندگي و توزيع مواد غذايي بود و در كار توليد ماكاروني هم سوابقي داشت. وی دوران دبيرستان را در رشته برق، تحصيل كرد و سپس براي ادامه تحصيل در رشته الكترونيك به خارج از كشور رفت.

پس از بازگشت به ایران و ادامه تحصیل در وطن تأسيس اولين مجمع صنعت ماكاروني، و رسیدن به سمت مدير عاملي مجمع باعث تمركز بيشتر وی در اين صنعت شد. سپس در سال 1374 شركت فجر بارز را تأسيس نموده و علاوه بر آن نو آوريهایی در بسته بنديهاي ماكاروني و انواع مختلف ماكاروني داشت.

شهرزاد کیافر

پربازدید ترین های بانکی:

*****************

► 20 دلیل برای تفاوت افکار ثروتمندان و آدم های معمولی
ضرر 2 میلیون دلاری کارمندان فیس بوک ◄

مطالب مرتبط
بنر