9 اختراعی که چینی ها بنیانگذارش بودند + عکس

سه شنبه ، 25 مهر 1391 ، 09:14

این روزها هر جا بروید و هر چه بخواهید بخرید، با عبارت Made in China مواجه می شوید که البته چندان مسئله عجیبی نیست و نه تنها در کشور خودمان، که در بسیاری از کشورهای دیگر جهان این عبارت به شدت آشناست و خیلی وقت ها هم اعصاب خرد کن!

 

به گزارش بانکی دات آی آر، این سلطه تنها متعلق به عصر حاضر نیست و به نوعی می توان گفت که حکمرانی چینی ها بر اقتصاد جهان در این روزها تا حدی ریشه در تاریخ پر افت و خیر این کشور در عرصه اختراع و ابداع دارد.

بسیاری از کالاهایی که امروزه ما از آنها استفاده می کنیم، چه تعجب کنید و چه نکنید، از سوی چینی ها بنیان گذاری شده اند.

با تعدادی از اختراع های چینی آشنا شوید:

1. فرایند اولیه تولید کاغذ

شواهد تاریخی حکایت از آن دارد که خمیر کاغذ چینی اولین نوع از کاغذ بوده که براساس همین شواهد پیشینه اش به قرن دوم قبل از میلاد برمی گردد. هر چند که تولید انبوه کاغذ سالها بعد یعنی در سال 105 بعد از میلاد محقق شد.

 


2. پرینت یا چاپ

 

پرینت چوبی و پرینت متحرک هم کار چینی هاست، هر چند که چاپ متحرک با فاصله نسبت به پرینت چوبی اختراع شد.

ساز و کار پرینت چوبی به این ترتیب بود که چینی ها حروف خود را روی چوب حک می کردند و بعد روی آن را رنگ می زدنند و در نهایت هم آن را به کاغذ می چسباندند.

نخستین شواهد مبنی بر اینکه این اختراع متعلق به چینی هاست مربوط به سال 660 بعد از میلاد است.


3. آتش بازی و باروت

 

خیلی ها بر این باورند که چینی ها مسوول اختراع باروت هستند که امروزه جان خیلی ها را می گیرد. هر چند مراسم زیبا و جالب آتش بازی هم نبود که خیلی ها شاد کند و هر دوی اینها را چینی ها آوردند که یر به یر باشند!


4. روش درمان جامع

 

چینی ها در درمان هم حرف های زیادی برای گفتن داشتند، از کتابهایی که با غذاهای مختلف سعی در درمان بیماری ها داشتند و پیشینه آنها به قرن چهارم بعد ازمیلاد برمی گردد تا تجویزهایی که در دربارها برای درمان بیماری ها صورت می گرفته است.


5. چنگال و چوب هایی که با آن غذا می خورند

 

حتما چوب هایی را که مردم کشورهای شرق دور با آن غذا می خورند را دیده اید و می دانید که آنها بسیار هنرمند هستند که با آنها غذا می خوردند!

اما خوب است این را هم بدانید که چنگال، وسیله ای که خیلی ها درحال حاضر بدون آن نمی توانند غذا بخورند، را هم چینی ها ساخته اند.


6. قطب نما

 

 

نخستین قطب نماها هم کار چینی هاست. هر چند که قطب نماهای اولیه به شکل فعلی نبوده اند و نوع استفاده شان هم اینگونه نبوده، اما شواهد حکایت از این دارد که چینی ها در قرن سوم بعد از میلاد قطب نماهای اولیه را اختراع کردند.


7. پول کاغذی

 

نخستین پول های کاغذی هم ردپایی از چینی ها دارند. پول های کاغذی برای اولین بار در قرن هفتم بعد از میلاد ابداع شدند و در ابتدا تنها برای طبقه اشراف قابل استفاده بودند، اما کمبود پول خرد باعث شد تا استفاده از آن عمومی شود، هر چند که این اتفاق در قرن یازدهم پس از میلاد رخ داد.

 


8. فرایند ذوب آهن

 

متخصصین ذوب فلزات در چین، نخستین مسوولان راه اندازی فرایند اولیه ذوب آهن و فولاد بودند و صنعتی که این روزها در کشورهای دارنده آن سرمایه محسوب میشود، اولین بار در قرن پنجم قبل از میلاد در چین ظهور کرد.


9. ساعت های مکانیکی (ماشینی)

 

ساعت هایی که امروزه ما استفاده می کنیم، باید سراغ اجداد و نیاکانشان را در چین بگیرند. اولین بار چینی ها نخستین ساعت مکانیکی را ساختند.


پربازدید ترین های بانکی:

*****************

► چطور دل کسی که دوستمان ندارد را به دست آوریم؟
درقاب تصویر/ بازار خرید بابلسر ◄

مطالب مرتبط
بنر