هيچ بانک اسلامي در بحران اخير اعلام ورشکستگي نکرد

سه شنبه ، 7 آبان 1387 ، 10:24

بانکی: در حالي كه جهان درگير بحران‌هاي مالي و آثار آن است تقاضا براي بانكداري اسلامي روز به روز در حال افزايش است.
شبكه خبري بي‌بي‌سي در گزارشي به موضوع بانكداري اسلامي پرداخته و نوشته است: در ميانه آشفتگي در سيستم مالي جهان، شاخه‌اي از فعاليت‌هاي مالي وجود دارد که در تلاش است در محدوده‌هاي سختگيرانه اخلاقي و معنوي حرکت کند. اما اين سيستم چگونه از بحران فعلي جان به در خواهد برد؟
در مقابل بزرگترين مسجد لندن و در قلب جامعه مسلمان پايتخت انگليس شعبه‌اي از بانک اسلامي بريتانيا قرار دارد.
اين شعبه يکي از هشت شعبه‌اي است که اين بانک در سراسر انگليس در اختيار دارد و از طريق آن بانکداري اسلامي را به مردم عرضه مي‌کند.
اين بانک تفاوتي با بانک‌هاي ديگر در انگليس ندارد اما ابوفاضل ـ مدير اين بانک ـ مي‌گويد كه اين بانک وام‌ها و خدمات متفاوتي عرضه مي‌کند.
او معتقد است: همه خدمات ما از وام خريد مسکن گرفته تا حساب پس انداز بر اساس اصول شريعت ارائه مي‌شوند و اين يعني بهره‌اي در کار نيست و در عوض به کساني که پول در اين بانک نگه مي‌دارند سهمي از پيش مشخص از سود بانک تعلق مي‌گيرد.
به اعتقاد بي‌بي‌سي، در عمل مسلمانان مي‌توانند از اين طريق از سرمايه‌گذاري خود سود دريافت کنند، اما بدون اينکه اصول ديني خود را زيرپا بگذارند. اما اين تنها بخشي از يک صنعت در حال پيشرفت است.
در ناحيه موسوم به "کاناري وارف" در لندن که مقر بانک‌هاي عمده در آن قرار دارد، کنفرانسي براي بررسي چشم انداز بانکداري اسلامي برگزار شد.
در کل اين کنفرانس همواره اشاره‌هايي به بحران اعتبار در جهان صورت مي‌گرفت، اما برخي نمايندگان حاضر معتقد بودند اصول اخلاقي بانکداري بر اساس شريعت به مقاومت اين نظام در برابر طوفان فعلي مالي کمک خواهد کرد.
مفتي محمد زبير بات ـ رييس اولين هيات علماي شريعت در انگليس که اسلامي بودن يا نبودن خدمات بانکي ارائه شده را تاييد مي‌کند ـ به آينده اين بخش اميدوار است.
او مي‌گويد: اين نظام بانکداري روشي دارد که به دنيا نشان دهد مي‌توان کارها را به صورت ديگري که از نظر اصول اخلاقي و مالي خدشه ناپذيرتر باشد نيز انجام داد.
پروفسور رادني ويلسون ـ کارشناس بانکداري اسلامي در دانشگاه دورام ـ نيز يادآور مي‌شود که در بحران جاري هيچکدام از موسسات بانکي اسلامي اعلام ورشکستگي نکرده‌اند.
او مهمترين عامل براي مقايسه را "پذيرش ريسک‌هاي افراطي" در بخش عمومي مالي و "يک مدل تقريبا کلاسيک بانکداري" در موسسات اسلامي مي‌داند.

منبع:خبرگزاری فارس

► سونامی اقتصادی غرب به ایران رسید
اعلام سهم بنگاه های زود بازده صنعتی از تسهیلات بانک ملی ◄

مطالب مرتبط
بنر