اوضاع بانک ملت خوب نیست!

يكشنبه ، 16 تیر 1392 ، 09:04

در تمـام دوران هشــت‌سـاله ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد نظام بانکی کشور دوران پرتنشی را سپری کرد. از ابتدا به صورت غیرکارشناسی دستور کاهش سود بانکی را داد که نقدینگی مردم را از این بانک‌ها فراری داد و دوم درگیری با بعضی بانک‌های خصوصی ازجمله پارسیان که درنهایت به برکناری غیرقانونی مدیرعامل این بانک منجر شد. سوالی که در تمام این سال‌های تصدی‌گری محمود احمدی‌نژاد مطرح شد این بود که او واقعا خصومتی با سیاست‌های قدیمی بانکی دارد یا واقعا به دنبال اصلاح نظام بانکی به نفع مردم طبقه متوسط است. بانک مرکزی که حتی در زمان دولت سازندگی با وجود ریاست‌جمهوری یکی از ارکان نظام، توسط مرحوم نوربخش به دور از سیاست‌زدگی اداره شد در تمام این هشت‌سال تحت سیطره دولت و دستورهای اندوه‌آور احمدی‌نژاد بود. این روند در دوره دوم ریاست احمدی‌نژاد همراه شد با

 

هشدارهای اقتصاددانان به دولت و اعلام وضعیت اضطراری در بعضی از بانک‌های کشور تا حدی که رییس بانک مرکزی گله به رهبر نظام برد و ایشان هم هشداری به دولت داد، اما خبری در بهمن‌ماه 88 منتشر شد که حاکی از بحران بانک‌های ملی و ملت بود که گرچه تکذیب شد ولی مردم به دلیل اوضاع اقتصادی آن سال آن را باور کردند و با هجوم به این دو بانک سپرده‌های اندک خود را هم از این بانک‌ها بیرون کشیدند، اما این شوک در طول این چهار سال دامن این دو بانک مهم کشور را همچنان گرفته و در سال 90 هم مشابه این خبر برای بار دوم موجب ایجاد موج دوم خالی‌شدن نقدینگی این بانک‌ها شد.

اما در این میان بانک ملی به دلیل پشتوانه دولتی‌بودن و همچنین گردش مالی بالای بسیاری از نهادهای خاص توسط این بانک و البته به پشتوانه حمایت بانک مرکزی همیشه توانسته اوضاع بحرانی خود را به خوبی کنترل کند ولی بانک ملت که مدعی است بانک نیمه‌دولتی است و سهامش هم در بورس دادوستد می‌شود روزگار خوشی را طی نکرد. از یک طرف دولت به دلیل این‌که متعقد بود این بانک نیمه‌خصوصی‌شده از حمایت این بانک دست برداشت و از یک طرف سهامداران این بانک فشار مضاعفی را بر هیئت‌مدیره و مدیرعامل این بانک وارد می‌کردند تا سهام سودده باشد و زیان انباشته نشود. علی دیواندری یکی از مدیران مورد اعتماد و باسواد بانکی است که از سال 84 که به عنوان مدیرعامل بانک ملت منصوب شد توانست با اقدامات مثبت خود این بانک را به عنوان یکی از بانک‌های برتر در سطح کشور مطرح کند.
همچنین در این هشت‌سال او توانسته است افتخارهای بین‌المللی بسیاری را هم نصیب این بانک بکند تا سال 90 هم این بانک توانسته بود جزو بانک‌های پیشرو کشور باشد، ولی در این سال ورق برگشت. اولین خبر بد برای مدیرعامل موفق این بانک تحریم بانک ملت توسط اتحادیه اروپا بود که بسیاری از نقدینگی ارزی این کشور را در خارج از ایران بلوکه کرد و دومین خبر افت ارزش سهام این بانک که البته دامن دیگر بانک‌ها را هم گرفته بود. اما خبری که این روزها بازهم در محافل مالی کشور به گوش می‌رسد خبر از کمبود نقدینگی شدید بانک ملت و مشکلی تازه در این بانک است.

برای کنترل دامنه‌های این مشکل راه‌های مختلفی مورد توجه مدیران این بانک قرار گرفته است. براساس خبرهایی که از درون این سازمان به گوش می‌رسد این بانک قصد دارد 600شعبه خود را تعطیل کند و در افتتاح شعبه‌های جدید هم از بریز‌و‌بپاش‌های قبلی بکاهد. یکی از کارشناسان بانکی دلیل این افت بانک ملت را هزینه‌های غیرضروری سال‌های اخیر این بانک از جمله عوض‌کردن تابلوهای این بانک و همچنین دکوراسیون داخلی و افتتاح شعبه‌های غیرضرروری و استخدام کارمندان بیشتر از ظرفیت این بانک اعلام می‌کند که‌ میلیاردها تومان هزینه روی دست مدیران این بانک گذاشته است.

 

 

گرچه این اقدامات را مدیران این بانک در جهت استاندارد‌سازی شعبه‌های این بانک با بانک‌های بین‌المللی می‌دانند ولی خبرهای زیرگوشی و محرمانه، حاکی از چیز دیگری است. در صحبتی که بهار با یکی از کارمندان روابط عمومی بانک ملت کرد او تعطیلی 600شعبه را تایید، ولی خبر‌های دیگر پیرامون این بانک را تکذیب می‌کند او تعطیلی شعبات این بانک را امری طبیعی می‌داند و خبر از افتتاح چند شعبه جدید در ماه گذشته می‌دهد و با این استدلال سعی در رد‌کردن خبر کمبود نقدینگی این بانک را دارد.

ولی طبق اصول اقتصاد بانکداری سوال اساسی این است که اگر بانک ملت همچنان خود را از بانک‌های سودده کشور می‌داند و تعطیلی این شعبات را براساس یکسان‌سازی خدمات این بانک می‌داند چرا نام بعضی از این شعبه‌ها را در مزایده‌های بانک ملت می‌بینیم و در ضمن چرا علاوه بر این تعطیلی‌ها بعضی از شعبات خود از‌جمله سردارجنگل را به اصطلاح به شعبه‌های V.I.P تبدیل کرده و تنها به خدمات‌رسانی به شرکت‌هایی که بالای 50میلیون در روز گردش مالی دارند در این شعبات به خدمت‌رسانی می‌پردازند و مردم عادی از استفاده از این شعبات محروم مانده‌اند. این امر قانونی از اقتصاد را به یاد می‌اندازد که اگر بنگاه اقتصادی شما در حال زیان‌دهی هست خدمات خود را شامل مشتریانی کنید که بیشترین سود را به شما
می‌رسانند. در هر صورت در سال‌های اخیر بانک مرکزی سعی کرده تا حد امکان از بروز هرگونه اخبار بانکی از این نهاد مهم مالی به بیرون خودداری کند و به همین دلیل خبر بحران بانک‌های ایران هم در سال‌های اخیر تنها از طرف مدیران خود بانک‌ها تکذیب شده و بانک مرکزی سعی کرده است با سکوت خود با این خبرها برخورد کند، زیرا می‌داند فعالیت‌های این مرکز مهم مالی کشور از طرف سازمان بین‌المللی پول رصد می‌شود و هرگونه خبری می‌تواند موجب چه صدمات اقتصادی جبران‌ناپذیری برای بانک مرکزی شود.
هولدینگ بانک ملت در پنج سال گذشته همیشه جزو 10شرکت برتر فهرست 400شرکت پرفروش ایران که توسط سازمان مدیریت صنعتی منتشر می‌شوند بوده است، ولی در فهرست سال گذشته با یک پله سقوط در رتبه پنجم قرار گرفت و یکی از دلایل کاهش سود این شرکت همان‌طور که اعلام شد هزینه‌های بی‌مورد در تغییر وضعیت شعبه‌ها و دیگر موارد اشاره شده بود.

به نظر می‌رسد مدیران این بانک منتظر روی‌کارآمدن دولت جدید هستند تا شاید بتوانند امیدی به کمک دولت جدید به این بانک داشته باشند. لازم به ذکر است به دلیل کاهش ارزش سهام این بانک در پنجم‌تیر بدون اعلام قبلی نماد این بانک در بورس بسته شد و در 11تیر دوباره گشایش یافت تا جلوی کاهش گرفته شود.

روزنامه بهار

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

==================

► بدترین اشتباهات رایج در مصاحبه‌هاي شغلی
6 مانع که نمی گذارند به شغل دلخواه مان برسیم ◄

► ۲۱۰ میلیاردر به میلیاردرهای دنیا اضافه شد
روسیه در جمع ثروتمندترین کشورهای جهان ◄

مطالب مرتبط
بنر