قیمت مسکن را چه کسی تحریک می کند؟

يكشنبه ، 6 مرداد 1392 ، 12:48

برخی کارشناسان اقتصادی و حتی مردم عادی معتقدند که: دلالان بازار مسکن و واسطه های این بازار که کار نزدیک کردن خریدار و فروشنده ملک به هم را برعهده دارند و برای همین کار، مبالغ قابل توجهی را تحت عنوان پورسانت یا همان حق کمیسیون از دو طرف دریافت می کنند، بیشترین نقش و اثر را در تعیین قیمت مسکن دارند و خواسته یا ناخواسته باعث تحریک قیمت ها می شوند.

ادعای کارشناسان و مردمی که صابون دلالان ملک به تن آنها خورده این است که: چون قیمت فروش واحدهای مسکونی اولین بار از زبان این افراد بیرون می آید و هر آنچه دلالان تعیین کنند تنها با کمی تغییر به عنوان نرخ واقعی ملک مورد معامله، مورد توافق خریدار و فروشنده قرار می گیرد، بنابراین نقش آنها در قیمت گذاری بی بدیل است و حباب قیمت ها نیز در راستای همین پروسه در تهران ایجاد می شود.

صرف نظر از درست یا غلط بودن این ادعای چندین و چند ساله در تهران که از سالخورده ترین شهروند گرفته تا زوج های جوان، اغلب نسبت به این ادعا پافشاری دارند، واقعیت این روزهای بازار مسکن تهران چیز دیگری را درباره عوامل تحریک قیمت مسکن می گوید!

بررسی های میدانی نشان می دهد: قیمت مسکن در تهران بعد از رشد شدید در سال گذشته –میانگین قیمت مسکن در تهران در اسفند سال۹۱ نسبت به فروردین سال۹۱ حدود دوبرابر افزایش پیدا کرد و از سطح مترمربعی ۲میلیون تومان به ۴ میلیون تومان رسید که البته میانگین یکساله آن حدودا در مرز ۵/۳ میلیون تومان ایستاد در ماه های سپری شده از سال۹۲ نیز دستخوش تغییرات صعودی قابل ملاحظه ای شده است.

در بهار امسال اگر چه معاملات و خرید و فروش مسکن در تهران در رکود سنگین قرار داشت، اما رقص و پایکوبی قیمت ها در این بازار به حدی بود که گفته می شود حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد به سطح قیمت مسکن افزوده شده است.


مشاهدات در بازار مسکن با هدف شناسایی عوامل این افزایش قیمت حاکی است: فروشنده هایی که موفق شده اند در رکود ماه های اخیر، واحد خود را با قیمت دلخواه به فروش برسانند عامل اصلی تحریک قیمت مسکن در تهران محسوب می شوند.

این افراد به عنوان منتشرکننده خبر «رشد قیمت و پذیرش قیمت جدید از سوی خریداران» به تحریک مالکان همسایه و مجاور خود دست می زنند و با اعلام «به قیمت رسیدن واحدهای مسکونی این محله و عایدی فوق العاده زیاد از فروش واحد در این مقطع زمانی» به ساکنان محله شان باعث جاانداختن قیمت واحد فروش رفته می شوند.

به عبارت ساده تر کسانی که در یک محله آپارتمانی را به فروش می رسانند نه تنها به تحریک سایر مالکان برای فروش سریع واحدهایشان منجر می شوند که قیمت فروش های بعدی در آن محله را نیز به تبعیت از قیمت اولین آپارتمان فروش رفته می کنند.

در این میان معمولا بیشترین قیمت واحدهای فروش رفته مبنای سایر مالکان یک محله قرار می گیرد بدون آنکه مقایسه ای بین عمر بنا، موقعیت واحد، موقعیت ساختمان، کیفیت و نمای ظاهری ساختمان ها و همچنین معماری داخلی آپارتمان ها بین مالکان صورت بگیرد.

این شیوه کپی برداری فروشنده ها از قیمت همدیگر سم اصلی بازار مسکن محسوب می شود که البته به دلیل ضعف کارشناسی و حرفه ای واسطه های بازار در تعیین کارشناسی و ارزش واقعی املاک، در این بازار سرایت پیدا کرده است.

در یکی از محله های شمال تهران که مثلا میانگین قیمت آپارتمان ها در سال گذشته مترمربعی ۵ میلیون تومان ارزش داشته، اخیرا یکی از مالکان موفق شده آپارتمان بزرگ متراژ خود را مترمربعی ۱۰ میلیون تومان بفروشد و همین اتفاق نادر و خیره کننده حالا به بهانه محکم و تحریک کننده سایر مالکان برای فروش ملک شان با قیمتی معادل دو برابر سال گذشته مبدل شده است.

این افراد به اشتباه تصور می کنند که فقط قیمت مسکن در محله خودشان افزایش پیدا کرده اما بعد از فروش و تلاش برای خرید واحدی بهتر در محله ای دیگر متوجه سرایت زنجیره ای افزایش قیمت در شمال تهران می شوند و به ناچار متحمل پرداخت هزینه بیشتری هم می شوند و به این ترتیب، سیکل فروش با قیمت کاذب و در نتیجه خرید با قیمت کاذب در بازار مسکن تسری پیدا می کند.

با این حال، در سطح کلان بازار مسکن، بررسی ها از حجم پایین معاملات و تعلل در خرید و فروش مسکن به دلیل ابهام در چشم انداز قیمت ها خبر می دهند.

این روزها متقاضیان با مراجعه به بنگاه های مسکن همواره این سوالات را می پرسند که چرا بعد از انتخابات ریاست جمهوری هنوز قیمت ها مشخص نیست،آیا برای کاهش قیمت منتظر بمانیم یا اینکه برای جلوگیری از ضرر بیشتر سریع تر اقدام به خرید کنیم؟

پاسخ کارشناسان به این پرسش این است: قیمت مسکن نه افزایش و نه کاهش می یابد و در همین حالتی که هست باقی می ماند البته تا مشخص شدن وضعیت برنامه ریزی های دولت یازدهم باید صبر کرد. پس از مشخص شدن وضعیت برنامه اقتصادی دولت یازدهم قیمت مسکن روی یک پایه مشخص خواهد ایستاد و قیمت تعیین می شود.

دنیای اقتصاد

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► نرخ ارز،طلا وسکه پایان وقت اداری 6مرداد 92
۷ چیزی که ممکن است پیرتان کند ◄

مطالب مرتبط
بنر