برگشت قيمت‌ها با کاهش تهدید

شنبه ، 9 شهریور 1392 ، 12:28


دنیای اقتصاد – با انعکاس اخباری در خصوص کاهش حمله احتمالی به سوریه، جهت حرکت قیمت جهانی طلا تغییر کرد. بهای هر اونس که تا روز چهارشنبه از 1400 دلار عبور کرده بود با حدود 26 دلار کاهش به كانال 1300 دلار بازگشت. افت قیمت‌ طلا در بازار داخلی نیز بی‌تاثیر نبود، قیمت انواع سکه روز پنج‌شنبه در بازار داخلی کاهش یافت. ارزش تمامی ارزهای موجود در بازار نیز پس از دو روز صعود پی‌در‌پی افت کرد. فعالان بازار امیدوارند با فروکش کردن التهاب، نوسان هیجانی در بازار متوقف شود.

همزمان با افت 25 دلاری طلا رخ داد
ریزش قیمت با کاهش تهدید

گروه بازار پول- با فروکش کردن موقتی تنش‌ها در خاورمیانه و افت نسبی قیمت طلا، بازار داخلی ارز و سکه نیز روز آخر هفته گذشته را با افت قیمت‌ها به پایان برد. در شرایطی که روز چهارشنبه با بالا گرفتن احتمال درگیر شدن غرب در خاورمیانه، قیمت دلار پس از چند ماه، روند رو به رشدی به خود گرفت و حتی تا3300 تومان نیز بالا رفت؛ روز پنج‌شنبه، با کاهش شایعات سیاسی و بین‌المللی در بازار، در بازار داخلی نیز قیمت‌ها به سطوح پایین‌تری تعدیل شد.

بررسی تحولات یک هفته گذشته در بازار ارز و سکه نشان از رشد حدود 4 درصدی قیمت فروش دلار در روز آخر هفته نسبت به روز اول هفته دارد. سکه طرح جدید بهار آزادی نیز روز پنج‌شنبه نسبت به روز شنبه حدود 5 درصد رشد قیمت داشت. هر چند در روز پایانی هفته با ریزش دسته جمعی قیمت‌ها، اندکی از شیب افزایش قیمت کاسته شد.

در تحلیل نوسان‌های هفته گذشته نرخ ارز، برخی کارشناسان به اظهارات رییس‌کل جدید بانک مرکزی مبنی بر منطقی بودن نرخ ارز 3200 تومانی در شرایط فعلی بازار اشاره کرده و معتقدند که این اظهارنظر در کنار اتفاقات منطقه‌ای به رشد قیمت‌ها در روزهای سه شنبه و چهارشنبه گذشته کمک کرد. ضمن اینکه بیژن زنگنه، وزیر نفت نیز هفته گذشته از بنزین لیتری 3 هزار تومان سخن گفت و عنوان کرد که در صورت کیفی شدن خودروهای تولیدی کشور، می‌توان قیمت بنزین را بالاتر برد. فعالان بازار با توجه به این اظهارات، شرایط بازار ارز و سکه را تحلیل کرده و معتقدند که گفته‌های اعضای تیم اقتصادی دولت، در نوسان‌های مقطعی بازار بی‌تاثیر نبوده است.

فعالان از دولتمردان جدید توقع دارند در شرایط کنونی به گونه‌ای اظهارنظر کنند که بازار وارد پیش داوری در خصوص آینده نشود. برخی از فعالان تاکید دارند: پرهیز از اظهارنظرهای شخصی و موضع‌گیری بر اساس رویه سازمانی در جلوگیری از چنین اتفاقاتی موثر است. بازار انتظار دارد در دولت تدبیر و امید زمانی که تصمیمی به مرحله عملیاتی و نهایی می‌رسد اعلام عمومی شود و در اظهارنظرهایی که نیاز به بررسی کارشناسی و تایید مجموعه دولت دارد در فضای رسانه‌ای طرح نشود.

افت شدید قیمت طلا
همزمان با کاهش قیمت‌ها در بازار داخلی، در بازار جهانی طلا نیز، قیمت طلا افت شدیدی پیدا کرد و به کانال 1300 دلاری وارد شد. به گونه‌ای که روز پنج شنبه تا ساعت 18 (به وقت تهران) قیمت طلا به 1396 دلار در هر اونس رسید؛ 25 دلار کمتر از رقمی که روز چهارشنبه برای آن ثبت شده بود.

در روز پنج‌شنبه بازارهای مالی در جهان به دنبال خروج سرمایه‌ها از بازارهای نوظهور و ورود آنها به بازارهای اوراق قرضه آمریکا، طلا و ین و البته تا اندازه‌ای فرانک سوئیس که سرمایه‌گذاری‌های امن به حساب می‌آید تا حدودی با ثبات شد. تحلیلگری در موسسه مالی «E.N.B» می‌نویسد که تهدید حمله نظامی به سوریه که به کاهش قدرت ریسک‌پذیری در بازارها منجر شد؛ اینک از حرکت باز ایستاده است و این مساله به رشد تقریبی بازارهای مالی کمک کرده است.

طی چند روز اخیر تنش در خاورمیانه موجب کاهش شاخص‌های سهام در بازارهای جهانی شده و نا اطمینانی‌های سیاسی و اقتصادی از اوضاع جهان نوسان قیمت اونس طلا را به دنبال داشت.
از آنجا که به زودی اطلاعات اقتصادی آمریکا منتشر می‌شود و این آمارها می‌تواند جهت حرکت نرخ ارز، سهام و کالاهای اقتصادی را تغییر دهد، پیش‌بینی می‌شود سرمایه‌گذاران بازار در معاملات خود محتاطانه عمل کنند.

در عین حال برخی تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که ناکامی طلا در ثبت رکوردهای جدید در روزهای اخیر احتمال کاهش مجدد قیمت این فلز گرانبها را تقویت کرده است. آنها می‌گویند، اگر روند صعودی قیمت جهانی طلا دوباره بازنگردد قیمت آن به کمتر از 1376 دلار در هر اونس کاهش خواهد یافت. قیمت جهانی طلا از 1180 دلار در اواخر ژوئن (خرداد ماه) به بیش از 1400 دلار رسیده بود؛ ولی حالا با رخدادهای بین‌المللی و نگرانی‌های موجود سرمایه‌گذاران، نتوانسته است روند صعودی خود را ادامه دهد.

روز پنج‌شنبه قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال نیز با یک دلار و 46 سنت کاهش به 115 دلار رسید. کارشناسان معتقد هستند در صورت افزایش تنش‌ها در خاورمیانه و بروز جنگ، بالا رفتن قیمت نفت محتمل است که این موضوع خود موجب افزایش تورم جهانی می‌شود و در این شرایط سرمایه‌گذاران علاقه‌مند هستند تا سرمایه خود را به چیزی تبدیل کنند تا بیشترین مقاومت را در برابر افزایش تورم داشته باشد، طلا یکی از بهترین انتخاب‌های آنان است و به همین دلیل تقاضا برای طلا بالا رفته و موجب گرانی آن می‌شود.

5 دلیل برای افزایش قیمت طلا در آینده

با این همه پایگاه اینترنتی «اینوستور پلیس» در این باره معتقد است که قیمت طلا در ماه‌های آینده افزایش خواهد یافت. پنج دلیل برای افزایش قیمت جهانی طلا در ماه‌های آینده عنوان کرده و معتقد است که روند صعودی قیمت این فلز گرانبها بار دیگر آغاز خواهد شد.

سایت «طلا» به نقل از کارشناسان اقتصادی«اینوستور پلیس» نوشته است افزایش تقاضا برای جواهرات یکی از مهم‌ترین علل رشد قیمت طلا خواهد بود. بر اساس گزارش شورای جهانی طلا تقاضا برای جواهرات در جهان طی سه ماه دوم امسال بیش از 37 درصد رشد داشته است. افزایش تقاضای جهانی برای خرید طلا نیز عامل موثر دیگری برای افزایش قیمت این فلز خواهد بود. تقاضا برای شمش و سکه طلا نیز در سه ماه دوم امسال بیش از 78 درصد رشد داشته است.

ادامه خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی جهان نیز می‌تواند تاثیر زیادی بر ادامه روند صعودی قیمت آن داشته باشد. بانک‌های مرکزی جهان از سال 2010 میلادی به خریدار طلا تبدیل شده‌اند. علت دیگر افزایش احتمالی قیمت طلا در ماه‌های آینده این است که فروشندگان طلا در بازارهای بین‌المللی ذخایر خود را عرضه کرده‌اند و دیگر کمتر سرمایه‌گذاری است که بخواهد طلای خود را بفروشد.علت دیگر برای افزایش قیمت طلا در هفته‌های آینده افت شاخص سهام در بازارهای مالی بین‌المللی خواهد بود.
اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► 5 برابر شدن هزینه درمان سرطان
یورو و دلار قهر کردند! ◄

مطالب مرتبط
بنر