استفاده از کیف پول الکترونیک در حمل ونقل عمومی

چهارشنبه ، 6 آذر 1387 ، 09:25

مهران شريفي، مدير اداره نظام‌‏هاي پرداخت بانک مرکزي با تشريح وضعيت بانکداري الکترونيک در پنجمين همايش تجارت الکترونيک با بيان اين مطلب اظهار داشت: بانک مرکزي اقدامات بسياري را در جهت فراگيري بانکداري الکترونيک انجام داده است که در اين رابطه ارائه خدمات در قالب انواع پرداخت‌‏هاي الکترونيکي، راه‌‏اندازي ساتنا، اتاق پاياپاي الکترونيک، کيف پول الکترونيک و غيره از آن جمله است.
شريفي اظهار داشت: به هر پرداختي که بدون استفاده از ابزارهاي سنتي، يا بدهکار شدن يک حساب بانکي و بستانکار شدن يک حساب بانکي در فضاي الکترونيک صورت گيرد، پرداخت الکترونيک اطلاق مي‌‏شود. وي ابراز داشت:‌ استفاده از کارت در فروشگاه‌‏ها، پرداخت قبوض از طريق خودپرداز،‌‏ اينترنت، تلفن و غيره از جمله اقداماتي است که در فضاي اينترنت فراهم شده است. شريفي عنوان کرد: همان گونه که پل ارتباطي بين کارت‌‏هاي بانکي از طريق مرکز شتاب برقرار شده است،‌ بايد پل ارتباطي بين حساب‌‏هاي بانکي هم برقرار شود.
مدير اداره نظام‌هاي پرداخت بانک مرکزي اظهار داشت: ‌‏در همين رابطه بانک مرکزي سيستم ساتنا را راه‌‏اندازي کرده که در حال حاضر استفاده از آن با مراجعه حضوري به شعبه امکان‌‏پذير است و در آينده استفاده از خدمات ساتنا نيز بدون مراجعه به شعبه امکان‌‏پذير خواهد بود.
وي به اثرات ساتنا در نظام بانکي اشاره کرد و گفت:‌ مراجعه کمتر به شعب بانک‌‏ها،‌ کاهش ترددهاي درون شهري، کاهش ريسک خطرات سرقت يا گم شدن پول، امکان حواله پول به بانک ديگر در شهرهاي ديگر بدون نياز به افتتاح حساب در بانک‌‏هاي متعدد از جمله تاثيرات مثبت استفاده از ساتنا در نظام بانکي است.وي از راه‌‏اندازي اتاق پاياپاي الکترونيک خبر داد و گفت:‌ اين سامانه نيز همانند ساتنا امکان انتقال پول از يک بانک به بانک ديگر را فراهم مي‌‏کند و در پرداخت‌‏هاي خود مثل پرداخت حقوق کارکنان مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
شريفي اظهار داشت: استفاده از کارت خريد اعتباري اين امکان را به مشتريان مي‌‏دهد که امروز خريد کنند و يک ماه تا چهل روز ديگر پول را بپردازند.
مدير اداره نظام‌‏هاي پرداخت بانک مرکزي افزود: کيف پول الکترونيکي نيز در پرداخت‌‏هاي بسيار خرد در سيستم‌‏هاي حمل و نقل عمومي به عنوان ابزاري براي پرداخت الکترونيک مورد استفاده واقع مي‌‏شود.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

► افزايش قيمت‌ها به بهانه ماليات بر ارزش افزوده
واکنش یک نماینده به اظهارات رئیس کل بانک مرکزی ◄

مطالب مرتبط
بنر