6 پیشنهاد احمدی نژاد به اکو برای حل مشکل اقتصادی جهان

چهارشنبه ، 4 دی 1387 ، 08:57

:: دلار را از معاملات حذف کنيد

:: اخلاق و معنويت، عدالت و احترام به حقوق انسان ها بايد شالوده نظامات اقتصادي و راه حل ها باشد

:: نظام حاکم بر جهان به بن بست کامل رسيده و اشتباه است تصور کنيم که همين نظام قابل بازسازي و ترميم است

يک سال پس از آنکه رئيس جمهور کشورمان در نشست سران عضو اوپک در رياض خواستار حذف دلار از معاملات نفتي آن سازمان شد، يک بار ديگر اين پيشنهاد از سوي او در نشست سازمان اکو داده شد.

محمود احمدي نژاد ديروز در نشست سومين اجلاس وزيران امور اقتصادي و دارايي عضو اکو با حمله شديد به دلار امريکا با طرح شش پيشنهاد خواستار حذف دلار در مبادلات بين اعضاي اکو شد.

رئيس جمهور کشورمان در حالي حذف دلار از معاملات بين اکو را طرح مي کند که يک سال پيش اين پيشنهاد را در نشست سران اعضاي سازمان اوپک مطرح کرده بود؛ پيشنهادي که با مخالفت عربستان سعودي مواجه و بعداً هم مسکوت گذاشته شد.

محمود احمدي نژاد ديروز در سومين اجلاس وزراي اقتصاد و دارايي کشورهاي عضو اکو که در مرکز همايش هاي بين المللي صدا و سيما برگزار شد با بيان اينکه علائم شکست قطعي و به بن بست کامل رسيدن نظام هاي سياسي و اقتصادي حاکم بر جهان آشکار شده است، تصريح کرد؛ موقعيت استراتژيک و از همه مهم تر منابع عظيم انساني و استعدادهاي درخشاني که در کشورهاي عضو اکو وجود دارد سرمايه هاي عظيمي هستند که با اتکا به آنها مي توان در پيشبرد اهداف اقتصادي و مالي در جهان به موفقيت دست يافت.

وي گفت؛ نظام ناعادلانه موجود بين المللي نه تنها قادر به حل مشکلات پيش روي بشريت نيست بلکه پس از گذشت 60 سال هنوز نتوانسته است از اشغالگري و نسل کشي رژيم صهيونيستي، وقوع جنگ هاي متعدد، اشغال افغانستان و عراق، نقض گسترده حقوق انساني، سلب آزادي ها و گسترش فسادهاي اقتصادي و مالي پيشگيري کند.

رئيس جمهور چالش هاي اقتصادي و مالي را از جمله چالش هاي مهمي دانست که ملت ها ده ها سال با آن مواجه بودند و با اشاره به وجود يک ميليارد فقير در جهان، آوارگي و ورشکستگي ميليون ها کشاورز و صنعتگر، کاهش ارزش موجودي و ذخاير پولي و سقوط ارزش بازارهاي مالي خاطرنشان کرد؛ همه اين مشکلات نشان دهنده آن است که آسيب اصلي در بحران هاي اقتصادي و مالي کنوني که ممکن است به بحران هاي اجتماعي و سياسي هم منجر شود، متوجه ملت ها به خصوص ملت هايي است که اقتصاد آنها به شبکه جهاني اقتصاد سرمايه داري وابستگي بيشتري دارد.

وي اضافه کرد؛ بخش مهمي از ذخاير کشورهاي نفت خيز در امريکا نگهداري مي شود که امروز از دسترس صاحبان آنها خارج است. دکتر احمدي نژاد با تاکيد بر اينکه ريشه بحران هاي مختلف و ناکارآمدي نظامات فعلي جهاني به نوع تفکر، جهان بيني و مکتب اين نظام ها وابسته است، اظهار داشت؛ صاحبان اين جهان بيني و تفکر چنين تبليغ مي کنند که انديشه و مکتب و شيوه هاي زندگي آنان الگوي تمام عيار و بي بديلي است که به حد کمال رسيده است و بشريت راهي جز پيمودن آن ندارد، از اين رو سال هاست که تحت عنوان جهاني سازي، انديشه سکولاريسم، جدايي خدا و اخلاق از سياست و اقتصاد را تبليغ کردند. بديهي است زماني که ارزش هاي انساني ناديده گرفته مي شود همه چيز فداي خودخواهي ها مي شود.

رئيس جمهور خاطرنشان کرد؛ قدرت هاي خودخواه و زورگو امروز خودشان گرفتار بحران شده اند و به چشم خود ابطال نظريات و بنيان هاي فلسفي و ايدئولوژيک و فروريختن پايه هاي قدرت و اقتصاد خويش را مي بينند. وي در ادامه با اشاره به برخي اقدامات قدرت هاي زورگو در بخش اقتصاد خاطرنشان کرد؛ آنها از ده ها سال پيش پول واحدي را بر سيستم اقتصاد جهاني تحميل و از اين طريق منافع ملت ها را به جيب خود سرازير کردند. رئيس جمهور همچنين تاسيس بازارهاي سرمايه و تبليغات غيرواقعي براي جذب ثروت ملت ها، خريد و فروش هاي صوري به اسم بازار آزاد، تاسيسات موسسات جهاني و بين المللي مالي و پولي، تحميل حذف تعرفه ها در کشورهاي مصرف کننده، تنظيم درجه ريسک کشورها با معيارهاي خودساخته و طراحي نظام هاي مالي خارج از نظارت عمومي را از جمله ديگر اقدامات ناعادلانه قدرت هاي زورگو و خودخواه در بخش اقتصاد جهان برشمرد.

احمدي نژاد با بيان اينکه قدرت هاي خودخواه با فريب سرمايه گذاران و حتي ايجاد ناامني در نقاط مختلف جهان اجازه ندادند سرمايه گذاري منجر به حرکت مفيد اقتصادي و سازندگي و پيشرفت در ساير کشورها شود، تصريح کرد؛ به رغم اقدامات گذشته امروز امريکا و غرب و همپيمانان آنها پرخطرترين مکان هاي سرمايه گذاري و فعاليت اقتصادي هستند و البته کانون اکثر نابساماني ها و چالش هاي اقتصادي در ساير کشورها هم در حقيقت همين دولت هاي خودخواه و زورگو بوده اند.

رئيس جمهور با تاکيد بر اينکه نظام حاکم بر جهان به بن بست کامل رسيده و اشتباه است تصور کنيم که همين نظام قابل بازسازي و ترميم است، خاطرنشان کرد؛ آستانه تحمل مردم جهان از نابساماني هاي اقتصادي، تحميل انديشه هاي زورمندانه و يکجانبه گرايي فرهنگي به سر آمده و اينک تشنه عدالت است، البته به لطف خدا تمايل عمومي به عدالت، پاکي و کمال طلبي در حال گسترش است.

وي با بيان اينکه اعضاي اکو بايد با همفکري راه هايي را براي فاصله گرفتن از وضعيت موجود و بهبود شرايط طراحي کنند، تصريح کرد؛ جمهوري اسلامي ايران گام هايي را در اين مسير برداشته است و به همين دليل آسيب هاي کمتري از بحران اقتصاد جهاني تحمل مي کند.

احمدي نژاد اضافه کرد؛ اخلاق و معنويت، عدالت و احترام به حقوق انسان ها بايد شالوده نظامات اقتصادي و راه حل ها باشد. رئيس جمهور در ادامه شش پيشنهاد براي توسعه و معنويت کشورها در برابر وضعيت موجود جهان و حل مشکلات ارائه کرد که بدين شرح است؛ 1- تبادلات بين کشورهاي عضو در يک پروسه زماني از دلار به ساير ارزها انتقال يابد و ذخاير دلاري به ارزهاي معتبرتر تبديل شود.2- موضوع استفاده از پول رايج کشورهاي عضو اکو در مبادلات تجاري و اقتصادي دوجانبه و چندجانبه مورد بررسي و مطالعه واقع شده و راهکارهاي مناسبي جهت گسترش اين نوع مبادلات ارائه شود. 3- بانک اکو تقويت شود و مراکز پولي و اعتباري جديدي با سرمايه گذاري کشورهاي عضو و ساير کشورهاي علاقه مند تاسيس شود تا از پروژه ها و برنامه هاي اقتصادي اعضا پشتيباني کند. 4- تبادلات علمي و فرهنگي، انجام پروژه هاي مشترک، مشارکت و همکاري در تبادل خدمات فني و مهندسي، تعميق و گسترش مبادلات اقتصادي در بخش هاي مختلف کشاورزي، صنعتي، گردشگري و... بيش از گذشته مدنظر قرار گيرد. 5- براي توسعه تجارت بين اعضا که نقطه شروع مناسبي است هدفگذاري معيني انجام شود و تمام ابزارهاي مالي و اعتباري در خدمت آن به کار گرفته شود. 6- کارگروه ويژه يي جهت بررسي و تحليل دقيق شرايط در جهت ارائه راه حل هاي مناسب براي اصلاح نظام اقتصادي جهاني با هدف تاثيرگذاري و پيگيري مصوبات تشکيل شود.کشورهاي عضو اکو شامل ترکيه، ايران، پاکستان، افغانستان، جمهوري آذربايجان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجيکستان، قرقيزستان و قزاقستان است.

منبع: روزنامه اعتماد

► تدابير جديد اقتصادي ايران
به زودي شعب بانک اکو در ايران و پاکستان گشايش مي‌‏يابد ◄

مطالب مرتبط
بنر