تحلیف 150میلیون دلاری

سه شنبه ، 1 بهمن 1387 ، 10:55

اوباما مراسم تحلیف خود را در روز 17 ژانویه با الهام از آبراهام لینکلن با قطار آغاز کرد. در این مسیر توقف هایی در فیلادلفیا و دلاور داشت تا جوزف بایدن و خانواده اش به وی ملحق شوند. روز 19 ژانویه به بزرگداشت مارتین لوترکنیگ رهبر جنبش مدنی حق رای «سیاهان» اختصاص یافت. روز 20 ژانویه در برابر ضلع غربی کنگره و روی پله های کنگره روز اوج مراسم سوگند است. امروز قرار است آریتا فرنکلین و یویوما خواننده و نوازنده مشهور به اجرای برنامه بپردازند.


این درحالی است که مشاور رسانه ای رئیس جمهور منتخب آمریکا گفت: «باراک اوباما در سخنرانی خود در مراسم تحلیف روی «مسوولیت پذیری» درخواست از آمریکایی ها برای استقبال از یک دوره جدید و خوش رفتاری تاکید خواهد کرد.» راب گیبس، مشاور رسانه ا ی باراک اوباما، رئیس جمهور منتخب آمریکا در کاخ سفید به شبکه خبری فاکس نیوز گفت: «مسوولیت پذیری» و «بازگرداندن کشورمان به مسیر عادی»، محور اصلی سخنرانی اوباما خواهد بود. وی اظهار داشت: «رئیس جمهور منتخب متن سخنرانی را خودش نوشته و بخش وسیعی از آن تاکنون به پایان رسیده است.»

مراسم تحلیف

باراک حسین اوباما چهل و چهارمین رئیس جمهوری آمریکا براساس ماده 20 متمم قانون اساسی ایالات متحده آمریکا در روز 20 ژانویه در واشنگتن برگزار می شود. «جوزف بایدن» قبل از «باراک اوباما»، به عنوان معاون ریاست جمهوری ادای سوگند خواهد کرد. مراسم ادای سوگند معاون ریاست جمهوری از سال 1937، در مراسم تحلیف دومین دوره ریاست جمهوری «فرانکلین روزولت»، به عنوان بخشی از مراسم تحلیف، مرسوم شد. قرار است «باراک حسین اوباما» توسط «جان رابرتز»، رئیس دیوان عالی کشور و «جوزف بایدن»، توسط «جان پال استیونس»، قاضی دیوان عالی، سوگند داده شوند.

مراسم ادای سوگند در ساختمان کنگره ایالات متحده، «کاپیتول»، در ضلع غربی ساختمان، با چشم اندازی بر پارک ملی مال، همان گونه که از سال 1801، «توماس جفرسن» در آن جا سوگند خورد، انجام خواهد شد. پیش بینی شده بیش از2.5 میلیون نفر در این مراسم شرکت کنند و شعار مراسم تحلیف امسال «تولد دوباره آزادی» به یادبود دویستمین سالروز تولد آبراهام لینکلن تعیین شده است.

اوباما تصمیم گرفته از سنت پیروی کرده و از اسم کامل خود یعنی «باراک حسین اوباما» در مراسم سوگند استفاده کند. در مراسم ادای سوگند، خانواده اوباما، اعضای گذشته و آینده دولت، اعضای مجلس سنا و نمایندگان، قضات دیوان عالی کشور و مهمانان مدعو و افراد سرشناسی همچون سه رئیس جمهوری پیشین، «بوش پدر»، «جیمی کارتر»، و «بیل کلینتون»؛ سناتور دموکرات «ریچارد دوربن»، سناتور هم ایالتی اوباما از ایلینویز، سناتور ارشد جمهوریخواه کمیته روابط خارجی، «ریچارد لوگر»؛ سناتور دموکرات «کلیر مک کسکیل»، و ژنرال «کالین پاول»، وزیر سابق امور خارجه و هنرمندان معروف حضور دارند. اوباما که در رویکرد رهبری خویش از «آبراهام لینکلن» الهام گرفته است، طی مراسم تحلیف به انجیلی قسم خواهد خورد که «لینکن»، شانزدهمین رئیس جمهوری آمریکا از ایالت ایلینویز، در سال 1861، برای مراسم سوگند از آن استفاده کرد. این انجیل قرار است از کتابخانه کنگره به این منظور امانت گرفته شود.


میزان علاقه به شرکت در این مراسم آنقدر زیاد بوده است که قیمت بلیت آن در بازار سیاه حدود 20 هزار دلار به فروش رسیده است. آمریکایی ها می توانند در صورت موافقت نماینده یا سناتورشان به طور رایگان در این مراسم شرکت کنند ولی با توجه به افزایش تقاضا برای حضور در این مراسم اکنون این حضور رایگان به یک تجارت اینترنتی پرسود و پر رونق تبدیل شده است.

واسطه های قانونی بلیت این مراسم همان شرکت هایی هستند که بلیت کنسرت های موسیقی و مسابقات اتومبیل رانی را عرضه می کنند. بلیت مراسم تحلیف اوباما حتی در جایگاه های ایستاده به چند هزار دلار به فروش رسیده است. دولت آمریکا حدود 250 هزار بلیت برای مراسم تحلیف منتشر کرده و گزارش شده برخی در تلاش بودند تا بلیت های مراسم را به بیش از 40 هزار دلار به فروش برسانند. کمیته مراسم تحلیف اوباما توانسته از صندوق های خصوصی در حدود45 میلیون دلار پول جمع آوری کند که از 42.3 میلیون دلار ریاست جمهوری جورج بوش در سال 2005 و 33 میلیون دلار بیل کلینتون در سال 1993 که دموکرات ها برای اولین بار پس از 12 سال دوباره به کاخ سفید راه یافتند، بیشتر است.

دولت فدرال در حدود 49 میلیون دلار برای مراسم تحلیف اوباما بودجه تعیین کرده است که بیش از سه برابر آن مبلغی است که مالیات دهندگان برای اولین مراسم ادای سوگند جورج بوش در سال 2001 پرداختند. البته پیش بینی شده که در مراسم تحلیف باراک اوباما بیش از 150 میلیون دلار هزینه شود که پرهزینه ترین مراسم تحلیف در تاریخ آمریکا است.

دیدار اوباما با سران ارتش

رئیس جمهور منتخب آمریکا درصدد است فردا با مسوولان بلند پایه ارتش آمریکا درباره عراق تشکیل نشست دهد.
منابع آگاه در گروه انتقالی دولت آمریکا اعلام کردند این اقدام در چارچوب پایبندی باراک اوباما به تعهداتش در جریان تبلیغات انتخاباتی درباره خروج همه نیروهای آمریکایی از عراق طی شانزده ماه صورت می گیرد.
پایگاه اینترنتی خبرگزاری قطر به نقل از این منابع از واشنگتن اعلام کرد نشست اوباما با مسوولان بلندپایه ارتش آمریکا روز چهارشنبه پس از ادای سوگند ریاست جمهوری صورت خواهد گرفت.

جروزالم پست: عقب نشینی از غزه تا پیش از تحلیف اوباما

یک روزنامه اسرائیلی به نقل از مقامات این رژیم اعلام کرد اسرائیل امیدوار است تمام نیروهای خود را تا پیش از مراسم تحلیف ریاست جمهوری جدید آمریکا از غزه خارج کند.


روزنامه «جروزالم پست» در شماره دیروز خود با اشاره به اعلام عقب نشینی تدریجی نیروهای اسرائیل از نوار غزه به نقل از مقامات تل آویو نوشت: اسرائیل امیدوار است تمام نیروهای خود را تا زمانی که «باراک اوباما» به عنوان رئیس جمهوری آمریکا در روز سه شنبه سوگند یاد می کند از نوار غزه خارج کند.
این روزنامه اسرائیلی در ادامه نوشت: «اسرائیل این طرح را روز یکشنبه در ضیافت شام با سران کشورهای اروپایی که برای تلاش در برقراری آتش بس به خاورمیانه آمده بودند مطرح کرد.»

تحلیف به روایت عدد

امروز مراسم تحلیف باراک اوباما برگزار می شود و شبیه هر حادثه بزرگ دیگر اعداد این رویداد از اهمیت خاصی برخوردارند. در اینجا به چند عدد جالب در همین مورد اشاره می کنیم.
5000: تعداد توالت های قابل حمل که در مراسم توزیع می شود.
1000: تعداد اتوبوس هایی که مردم را به واشنگتن می رسانند. اگر این اتوبوس ها پشت سرهم قرار گیرند 85 مایل (127 کیلومتر) طول خواهد داشت.
250000: تعداد بلیت های رایگان توزیع شده برای مراسم
32: درجه هوا در مقیاس فارنهایت در روز سه شنبه. در مقیاس سلسیوس، هوا صفر درجه خواهد بود.
55: تعداد تحلیف های پیشین ریاست جمهوری در ایالات متحده
1000000: تعداد بینندگان مراسم تحلیف در نشنال مال (محوطه جلوی کاخ سفید) صدها هزار نفر دیگر نیز در خیابان پنسیلوانیا مراسم رژه را مشاهده خواهند کرد.
8249 دلار: قیمت یک صندلی در مراسم تحلیف
8000: تعداد کل نیروهای امنیتی اعم از پلیس یا دیگر آژانس های مجری قانون در سراسر کشور
3200: تعداد کل پرسنل نظامی که برای مراسم تحلیف مشغول انجام وظیفه خواهند بود.
900: تعداد اتاق های هتل ها که هنوز پر نشده است.

منبع: روزنامه سرمایه

► شعب بانک تجارت اوراق گواهی سپرده 19 درصدی عرضه می‌کنند
تغيير سياست‌هاي پولي با چراغ خاموش ◄

مطالب مرتبط
بنر