جریمه سنگین کوالکام در چین

سه شنبه ، 21 بهمن 1393 ، 09:54

بانکی دات آی آر: مقامات دولتی چین کمپانی آمریکایی کوالکام را به دلیل نقض قوانین ضدانحصاری به پرداخت 975 میلیون دلار جریمه کردند.
به گزارش دیجی کالا،‌ بزرگ‌ترین تولیدکننده چیپست دنیا محکوم به پرداخت جریمه‌ای 975 میلیون دلاری در چین شده است. این خسارت بابت نقض قوانین ضد انحصاری در این کشور پرداخت خواهد شد.

کمیسیون ملی اصلاحات و توسعه چین پس از یک سال تحقیق و بررسی کوالکام این حکم را صادر کرده است. نتیجه چنین حکمی با وجود ضرری 1 میلیارد دلاری برای کوالکام به معنای حفظ کسب و کار این کمپانی آمریکایی در کشور چین خواهد بود.

کوالکام بخش بزرگی از سود خود را از طریق ارائه لایسنس پتنت هایش به دیگر کمپانی‌ها به دست می‌آورد. طبق دستورالعمل پیشین این کمپانی، کوالکام چندین پتنت را همراه با یکدیگر به کمپانی‌ها ارائه می‌کرد و آن‌ها را مجبور می‌کرد که در کنار خرید پتنت های مربوط به چیپ های 3G و 4G دیگر پتنت های این کمپانی را نیز خریداری کنند. حکم جدید دولت چین حالا کوالکام را مجبور می‌کند که پتنت های 3G و 4G را بدون پرداخت هزینه اضافی به دیگر کمپانی‌ها ارائه کند.

استیو مولکوف، رییس کمپانی کوالکام به دنبال این حکم اظهار داشته که کوالکام پس از صدور این رأی در موقعیت بهتری نسبت به قبل در چین قرار گرفته و ابهامات سابق نیز در مورد عملکرد یک سال گذشته کوالکام رفع شده است. بلومبرگ نیز خبر داده که ارزش سهام کوالکام که در 12 ماه اخیر ثابت باقی مانده بود، پس از این خبر 3.1 درصد رشد یافته است.

نتیجه این حکم برای کوالکام که نیمی از درآمد 26.5 میلیارد دلاری خود را از بازارهای چین به دست آورد، مثبت خواهد بود، اما چنین حکم‌هایی می‌تواند نمایانگر تأثیر تحقیقات قضایی دیگر کشورها بر کمپانی‌های بزرگ بین المللی باشد.

مایکروسافت نیز که در ژوئن سال گذشته شاهد چهار تحقیق مجزا در دفاتر چین خود بود، با پرونده‌های ضدانحصاری در آن کشور دست و پنجه نرم می‌کند. تحلیلگران یکی از دلایل این سخت گیری علیه کمپانی‌های بزرگ بین المللی را اقدام احتیاطی چینی‌ها به منظور حفظ رشد نفوذ کمپانی‌های موفق چینی می‌دانند.

► پایان دعوای حقوقی مایکروسافت و سامسونگ
هتلی با کارمندان ربات زن ◄

مطالب مرتبط
بنر