به مایکروسافت جدید خوش آمدید!

پنجشنبه ، 30 بهمن 1393 ، 10:45

بانکی دات آی آر: مایکروسافت در یک سال گذشته سیاست بسته خود را به شکل واضحی تغییر داده و حالا با رقبای خود وارد همکاری می‌شود.
به گزارش دیجی کالا،‌ شاید غافلگیرکننده‌ترین کمپانی یک سال اخیر از جهاتی مایکروسافت باشد که از یک کمپانی بسته جدا شده و با یک تغییر سیاست آشکار، به یک کمپانی مشارکت‌کننده در صنعت بدل شده است.

مایکروسافت سال‌ها بود که با هزینه‌های خدماتی و لایسنس های گران‌قیمت خود برای ویندوز و آفیس در صدد ارائه تمام و کمال و قالب کردن سیستم‌های خود به کاربرانش بود؛ از سیستم عامل گرفته تا امنیت و از شبکه گرفته تا خدمات میزبانی در دیتاسنتر. اما به نظر تمام این موارد حالا رنگ باخته است.

ساتیا نادلا که یک سال پیش جای استیو بالمر را به عنوان رییس ارشد اجرایی مایکروسافت گرفت، سیاست کاملا جدیدی را در پیش گرفته است: کنار گذاشتن محدودیت‌های تاریخ‌گذشته مایکروسافت و ارائه سرویس در پلتفرم‌های دیگر.

آخرین نشانه این تغییر جهت، اعلام دیروز بود. مایکروسافت اعلام کرده که سرویس‌های ابری iCloud، Salesforce، Citrix و Box را با سرویس‌های آفیس خود همگام خواهد کرد. بنابراین در قالب این همکاری جدید، کاربران iOS می‌توانند از این پس اسناد ورد، اکسل و پاورپوینت خود را در دیگر سرویس‌دهنده‌های ابری قرار دهند و یا آنها را در برنامه‌های آفیس مشاهده کنند.

البته گوگل در این لیست قرار ندارد که محتمل‌ترین دلیل می‌تواند رقابت مستقیم گوگل با مایکروسافت در اغلب حوزه‌ها و بیشتر ابری و Google Docs باشد.

این اتفاق بدین معنا خواهد بود که کاربران دستگاه‌های تولیدنشده توسط مایکروسافت می‌توانند به اسناد تولیدشده توسط مایکروسافت در سرویس‌های ابری رقیب این کمپانی دسترسی پیدا کنند.

رییس اجرایی کمپانی باکس، ایرون لوی (A.Levie) که برای سال‌ها مایکروسافت را به دلیل دید بسته و عدم نوآوری مورد نکوهش قرار می‌داد، از این تصمیم مایکروسافت تمجید کرده و تصمیم مایکروسافت را درک صحیحی از نسل بعدی سرویس‌های مرتبط با مشتریان سازمانی و غیرسازمانی و حضور گسترده در آن دانسته است.

در نوامبر سال گذشته نیز مایکروسافت همکاری جدیدی را با دراپ‌باکس آغاز کرد. کاربران می‌توانستند از این سرویس در ذخیره و ویرایش فایل‌های مربوط به آفیس 365 استفاده کنند. از این طریق مایکروسافت کار را برای کاربران خود آسان می‌کند و در عین حال از محصولات رقیب برای رشد بهره خواهد برد.

این همکاری‌ها تنها در بخش مشتری‌های معمول یا Consumer ها متوقف نشده و سرویس میزبانی ابری Azure مایکروسافت که با سرویس Amazon Web Service کمپانی آمازون رقابت می‌کند با رقبای جدی خود چون IBM، اوراکل و SAP همکاری می‌کند.

مدیر باکس می‌گوید که همگام‌سازی باکس با مایکروسافت و iOS تنها آغاز راه است. این دو کمپانی قصد دارند دسترسی به فایل‌های باکس و قابلیت ویرایش آن‌ها از طریق ورد و پاورپوینت را از طریق تمامی مرورگرها و تمامی دستگاه‌ها فراهم کنند.

سرمایه گذاران البته هنوز در انتظار نتیجه‌بخش‌بودن این سیاست هستند. ارزش سهام این کمپانی طی 12 ماه اخیر 15 درصد رشد داشته است.

در حالی که درآمدهای بخش تجاری کلود مایکروسافت شامل آفیس 365 و Azure رشدی 114 درصدی در سه ماهه قبل داشته، اما درآمدهای این بخش تنها 5 درصد از مجموع درآمدهای این کمپانی را تشکیل می‌دهد.

با وجود این درصد کم، کارشناسان عقیده دارند که نادلا یک سرمایه گذاری درازمدت در این بخش‌ها دارد و به مرور ارتش خود را تکمیل می‌کند.

کرک کوئن‌اسباور یکی از مدیران ارشد تیم آفیس مایکروسافت به دنبال اعلام دیروز در وبلاگ مایکروسافت نوشت: «داشتن انعطاف برای انجام کارها از هر جایی و هر دستگاهی لازمه زندگی در دنیایی است که اولویت آن با دستگاه‌های موبایل و سرویس‌های مبتنی بر کلود است.»

در گذشته چنین گفته‌هایی به عنوان لفاظی و ادعاهای بی‌اساس تلقی می‌شد، اما امروز حتی منتقدین مایکروسافت نیز این گفته‌ها را جدی می‌گیرند.

► وداع با بنزین 700 تومانی؟
اطلاعات لو رفته از ایسوس ZenFone 2 ◄

مطالب مرتبط
بنر