محکومیت اپل به پرداخت خسارت

پنجشنبه ، 7 اسفند 1393 ، 10:10

بانکی دات آی آر: دادگاهی در تگزاس، اپل را به پرداخت خسارتی 530 میلیون دلاری به واسطه استفاده غیرمجاز از پتنت‌های اسمارت‌فلش محکوم کرد.
به گزارش دیجی کالا، یک دادگاه فدرال در تگزاس آمریکا اپل را به پرداخت 532.9 میلیون دلار خسارت به واسطه استفاده غیرمجاز از پتنت های شرکت «اسمارت‌فلش» (Smartflash) محکوم کرد. اسمارت‌فلش در حوزه لایسنس پتنت فعالیت می‌کند.

این دادگاه ادعای اپل مبنی بر باطل بودن این پتنت ها را نپذیرفته و اپل را متهم به استفاده غیرقانونی از پتنت های اسمارت‌فلش در نرم افزار آیتیونز کرده است. اسمارت‌فلش خواهان دریافت غرامتی 852 میلیون دلاری شده بود، اما وکلای اپل چنین مبلغی را «بیش از اندازه» توصیف کرده‌اند. اپل اعتقاد دارد که ارزش این پتنت ها تنها 4.5 میلیون دلار است.

اسمارت‌فلش گفته که اپل به شکل عمد و بدون اجازه از این پتنت‌ها استفاده کرده است. طبق ادعای این شرکت تگزاسی، مؤسس اسمارت‌فلش «پارتیک راکز» (P. Racz) حدود ده سال پیش تکنولوژی‌های مربوط به این پتنت ها را به «آگوستین فاروجیا» (A. Farrugia) معرفی کرده بود؛ فردی که بعدها به عنوان مسئول بخش امنیتی اپل مصوب شد.

این پتنت ها به مدیریت حقوق دیجیتال (DRM)، ذخیره اطلاعات و پرداخت هزینه‌ها مربوط می‌شوند.

در اطلاعیه ای که از سوی یکی از سخنگویان اپل منتشر شده، آمده است: «اسمارت‌فلش هیچ محصولی تولید نمی‌کند، هیچ کارمندی ندارد، هیچ شغلی در آمریکا ایجاد نمی‌کند، اما با استفاده از پتنت هایی که اپل اختراع کرده در پی کسب امتیاز است.»

این پرونده در دادگاه Eastern District تگزاس بررسی شده بود که در گذشته رابطه خوب خود با صاحبان پتنت ها را نشان داده بود. اسمارت‌فلش از آمازون و گوگل نیز در همین دادگاه شکایت کرده است (گوگل تلاش دارد این پرونده را به کالیفرنیا منتقل کند). پیشبینی می‌شود که شکایات اسمارت‌فلش به محصولات سامسونگ هم کشیده شود.

سیستم پتنت و حق امتیاز آمریکا هر چند بارها به سود شرکت‌های بزرگ بوده، اما ظهور گاه و بیگاه شرکت‌های کوچک‌تر که تنها در پی سوء استفاده از آن هستند، سؤالاتی را پیرامون کارآمدبودن این سیستم قدیمی به وجود آورده است.

► «پبل تایم» معرفی شد
محدودیت‌های نرم‌افزار Outlook ◄

مطالب مرتبط
بنر