شتاب‌ها همچنان قطع؛ بانك مركزي فقط تهديد مي‌كند!

سه شنبه ، 27 اسفند 1387 ، 14:42

در آستانه سال نو و مشابه سال‌هاي گذشته، در حالي كه مردم پشت صف‌هاي طولاني عابربانك‌ها منتظر مي ايستند اما دست خالي و بدون پول به عابر بانك ديگري به اميد آنكه به سيستم شتاب وصل باشد، مراجعه مي‌كنند، بانك مركزي فقط به تهديد و بيان قانون روي آورده و هيچ اقدام عملي براي برخورد با بانك‌هاي متخلف به عمل نمي‌آورد.

 روابط عمومي بانك مركزي در برابر اعتراض بيشمار مردم در اين زمينه تنها به انتشار اين اطلاعيه بسنده كرد كه "قطع ارتباط با شبكه شتاب خلاف مقررات مركز شتاب است."


در اين اطلاعيه آمده است: قطع ارتباط يك بانك با شبكه شتـاب موجب عدم استفاده كارت ساير بانك‌ها در خودپردازها و كارتخوان‌هاي فروشـگاهي آن بانك‌ها مي‌گردد. از طرف دیگر این امر باعث عدم امكان استفاده كارت‌هاي آن بانك در خودپردازها و كارتخوان‌هاي فروشگاهي ساير بانك ها نيز مي گردد.

به اين ترتيب با هر مورد استفاده كارت یک بانك در خودپردازها و كارتخوان‌هاي فروشگاهي ساير بانك‌ها، يك "تراكنش ناموفق" براي آن بانك ثبت مي‌شود و بانك مركزي براي هر تراكنش ناموفق جريمه محاسبه و از حساب بانك متخلف برداشت مي‌كند.

در همین راستا چنانچه بانك‌ها با كسري اسكناس يا ايران چك مواجه شوند، مي‌توانند با مراجعه به بانك مركزي اسكناس و ايران چك دريافت و در شعب و خودپردازها قرار دهند.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به منظور تسهيل در امر پرداخت و عدم نياز به مراجعه مكرر به خودپردازها، به دارندگان كارت‌هاي بانكي توصـيه مي‌نماید با استفاده از كارت خود در كارتخوان هاي فروشگاهي وجه كالاي خريداري شده را پرداخت نمايند. با اين روش ديگر نيازی به اسكناس يا ايران چك نخواهد بود.

 در یک اقدام جالب بانک مرکزی اعلام نموده که نام بانک های متخلفی را که شبکه شتاب راقطع کرده اند اعلام خواهد نمود.

منبع: خبرگزاری ایلنا

► نگاهی به اقتصاد ایران در سال87
تابلوی بانک سینا تا پایان سال بالا می‌رود ◄

مطالب مرتبط
بنر