4 راه که بصورتی موثر "نـــه" بگوییم

دوشنبه ، 11 خرداد 1394 ، 10:44
بانکی دات آی آر: همه ی ما با حجمی از درخواستها برای توجه کردن به چیزهای مختلف مواجه میشویم. یادگرفتن اینکه بصورتی محترمانه اما راسخ نــه بگوییم، میتواند مهارتی کلیدی در برخورد با درخواستهایی باشد که برایشان وقت نداریم!.
ما اخیرا کتاب "قدرت نــه گفتن مثبت" نوشته ی ویلیام یوری(William Ury) را مجددا مطالعه کردم. کتاب او توصیه ها و نکات بسیار خوبی برای گفتن "نــه" بشکلی محترمانه و موثر، ارائه کرده است. وی این عبارات خاص را که میتوانید برای نـه گفتن بصورتی مطلوب از آنها استفاده کنید، پیشنهاد میکند:
"نــه" یا "نــه متشکرم"
رک و راست بودن جای خود را دارد اما باید بشکلی مناسب بیان شود. افزودن "متشکرم" به کلام خود نشان از احترام و توجه تان به رابطه ی  با فرد دارد.
"من اعتقاد دارم که ...!"
مثال: "من اعتقاد دارم که به دوستان و فامیل نباید پول قرض داد!"، یا "من اعتقاد دارم که قبل از هر خرید بزرگ باید با همسرم(والدینم یا ..) صحبت کنم!"
"من نقشه هایی دارم"
یک عبارت روزمره ی خوب که خواست شما و همچنین توان شما را بدون خراب کردن یک رابطه، نشان میدهد. "من خودم برنامه هایی دارم، امروز نمیتونم آن کا را انجام دهم!" یا "امروز بعدازظهر یک جلسه ی دیگری دارم که از پیشتر قول آنرا داده ام!"
"الآن نــه"
شاید یک وقت دیگر. این عبارت پاسخ منفی و "نــه" را تلطیف کرده و در را برای درخواستهای آتی باز میگذارد. "الآن نــه" باید در شرایطی گفته شود که امکان واقعی برای رسیدگی به خواست فرد در زمانی دیگر، وجود داشته باشد.

منبع: Careeralism

مترجم: مهرداد دستورانی

► قهرمانی پست بانک ایران درمسابقات فوتسال جام ارتباطات
چگونه آزادکاری موفق باشیم ◄

مطالب مرتبط
بنر