تسلا به مصاف هکرها می‌رود

دوشنبه ، 19 مرداد 1394 ، 12:19

بانکی دات آی آر: این روزها هکرها توجه ویژه‌ای به خودروهای الکتریکی نشان داده و آنها را مورد حمله قرار داده‌اند. اخیرا هکرها توانستند به مدل S خودروی تسلا هم دسترسی پیدا کنند.

به گزارش دیجی کالا، هک شدن خودروها ناگهان به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها در صنعت خودرو تبدیل شده است. چندی پیش هکرها نشان دادند که می‌توانند کنترل یک خودروی جیپ را به دست بگیرند؛ و حالا هکر دیگری فاش کرد که چگونه می‌توان به مدل S خودروی الکتریکی تسلا دسترسی  پیدا کرد. هکرها یک آسیب‌پذیری در سیستم «آن‌ستار» (OnStar) جنرال موتورز پیدا کرده‌اند.
این ماجرا خاتمه ندارد. این موارد هک که رخ داده توسط هکرهای خیرخواه انجام شده که با برخی از خودروسازان همکاری می‌کنند تا از امنیت آن اطمینان حاصل کنند، نقص‌ها و عیب‌ها را پیدا کنند و به‌روزرسان‌هایی توسعه دهند.

اما این احتمال وجود دارد که برخی از هکرها با سو‌ءقصد وارد بازی شوند. در واقع ممکن است بعضی از آنها کار خود را به عنوان هکرهای بدی آغاز کنند که می‌خواهند راستی پیشه بگیرند و صنعت خودرو را یک منبع جمع‌آوری بودجه تلقی می‌کنند. البته که هک کردن تکنولوژی یک شرکت خودروسازی مهم، پیش از نشست‌های مربوط به امنیت سایبری، امتیاز ویژه‌ای برای هکر یا تیم هکرها محسوب می‌شود. یکی از این کنفرانس‌های مهم، کنفرانس «دف کان» (Def Con) است که در ایالت لاس وگاس آمریکا برگزار می‌شود.
سازندگان خودرو درجات مختلفی از آسیب‌پذیری دارند؛ و باور همه بر این است که در میان همه‌ی آنها، تسلا از همه آسیب‌پذیرتر است. شرکت «ایلان ماسک» (Elon Musk) در ترکیب تکنولوژی و خودرو، مفهوم تازه‌ای به هنر بخشیده است. تسلا برای خودروهایش به‌روزرسان‌های نرم‌افزاری منتشر می‌کند؛ درست همانطور که اپل بهینه‌سازی‌هایی برای iOS آیفون ارایه می‌کند. علاوه بر این، تسلا این امکان را به دارندگان خودرو‌هایش می‌دهد که سیستم عامل‌شان را به صورت بی‌سیم (اینترنتی) به‌روزرسانی کنند.

این رویکرد، مجله‌ی معتبر Consumer Reports را چنان تحت تاثیر قرار داد که این نشریه مدل S تسلا را برای دو سال متوالی به عنوان برترین خودوری سال انتخاب کرد. خودرو در اصل با سال قبل یکسان  بود و هیچ تفاوتی نکرده بود؛ اما به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری طراحی تازه‌ای به خودرو بخشید و گویا که به مدل جدیدی تبدیل شده بود.

سازندگان خودرو از گذشته همیشه در مورد نرم‌افزارهایی که خودروی‌شان و سیستم‌های «اینفوتینمنت» (اطلاعاتی-سرگرمی) را کنترل می‌کنند، رازدار بوده‌اند، زیرا نمی‌خواهند کسی بتواند خودروهایشان را هک کند. آنها یک سیستم «لایه بسته» (Closed Source) را برای نرم‌افزار خوردورهای خود انتخاب کرده‌اند و می‌خواهند خودشان بر زمان‌ و نحوه‌ی ارایه‌ی به‌روزرسان کنترل داشته باشند.

در نقطه‌ی مقابل آنها تسلا قرار دارد که سیستم نرم‌افزار‌ش را با این ذهنیت طراحی کرده که زمانی مورد تهدید قرار می‌گیرند. تسلا از همان ابتدا تهدیدات سایبری را در نظر داشته و با توجه به این نکته نرم‌افزار خود را توسعه داده است. این شرکت از رویکرد «لایه باز» (Open Source) استقبال می‌کند و می‌خواهد هکرها نقص‌های نرم‌افزاری خودروهایش را آشکار کنند تا آنها را برطرف کند. طی 10 سال آینده، وقتی که جنگ هکرها به صورت پررنگ‌تر وارد صنعت خودرو می‌شود، تسلا کاملا برای دفاع آماده خواهد بود.

► فروش گوشی اوپو R5 با قیمتی استثنایی
قیمت نفــوذ سیاسی و لابی گری غـول های فن آوری ◄

مطالب مرتبط
بنر