بانکداري تلفنی و موبایل بانک

شنبه ، 9 آبان 1394 ، 11:36

بانکی دات آی آر: یکی از شیوه هاي مورد استفاده در بانکداري الکترونیک، ارائه خدمات از طریق تلفن ثابت و یا تلفن همراه است.

 

دراین شیوه، خدمات بانک از طریق ارسال درخواست مشتري به بانک عامل و پاسخگویی بانک عامل با استفاده از تلفن ثابت و یا تلفن همراه است. در این شیوه خدمات بانکی از طریق ارسال درخواست مشتري به بانک عامل و پاسخگویی بانک عامل با استفاده از تلفن ثابت و یا تلفن همراه انجام می شود. در آغاز به کارگیري این شیوه ارائه خدمات، تنها با برقراري ارتباط مشتري با بانک عامل از طریق تلفنهاي ثابت انجام می شد. بعدها با گسترش خطوط سیار تلفن-خطوط تلفن همراه-امکان ارائه خدمات بانکی از طریق سیستم تلفن همراه نیز ممکن شد. به کارگیري این شیوه ارائه خدمات بانکی به دو دوره تقسیم می شود:

الف) ارائه خدمات بانکی از طریق تلفن ثابت
در این شیوه بسیاري از خدمات بانکی، همچون بررسی مانده حسابهاي پس انداز، جاري، دستور توقف پرداخت چک، سفارش صدور دسته چک جدید، نقل و انتقال بین حسابهاي مختلف اشخاص، بررسی نرخهاي بهره ،ارز،طلا، سهام و غیره ارائه می شود. در این شیوه بانکها خطوط تلفنی ویژه اي را در نظر می گیرند که مشتري با برقرار تماس با و راهنمایی مرحله به مرحله که توسط اپراتور خودکار تلفن گویا صورت می گیرد،عملیات مورد نظر خود را انجام می دهد.

مشکلات ارائه خدمات از طریق تلفن ثابت:
1)یکی از مشکلات این سیستم لزوم مکان مشخصو ثابتی بود که می بایست از آنجا ارتباط تلفنی بر قرار شود
که با ظهور نسل بعدي خدمات تلفنی در قالب تلفنهاي همراه بر طرف شد.
2) ضریب ایمنی پایین تلفن ثابت به عنوان یک وسیله ارتباطی
3) امکان رخ دادن اشتباهات زیاد در انجام عملیات بانکی که عمده دلیل آن عدم مشاهده فرآیند ارائه خدمات
توسط مشتري است، زیرا در این روش تنها شماره ها و صداي اپراتور تلفن گویا رد و بدل می شود.
4) مشکلات ناشی از قطعی ارتباط

ب) ارائه خدمات بانکی از طریق تلفن همراه
در این شیوه بانکداري ارائه انواع خدمات بانکی از طریق تلفن همراه ممکن شده است. تفاوت این شیوه با شیوه تلفن بانک از طریق تلفن ثابت، در ابزار به کار رفته در آن و محدودیتهاي مکانی و عملیاتی است. در واقع موبایل بانک در مقایسه با روش تلفن بانک از سرعت ، دقت و امنیت بالاتري در ارائه خدمات بانکی بر خوردار است.
در استفاده از این شیوه، مشتریان از طریق تلفن همراه می توانند بسیاري از عملیات بانکی همچون بررسی وجه مانده در حسابهاي مختلف ، توقف پرداخت چک، نقل و انتقال پول از حسابی به حساب دیگر و غیره را انجام دهند؛ همچنین ازطریق تلفن همراه بدون محدودیت زمانی و مکانی استفاده از خدمات بانکی براي مشتریان فراهم شده است. امروزه به طور قابل ملاحظه اي در اکثر کشورهاي در حال توسعه و توسعه یافته به خاطر هزینه پایین بانکداري از طریق تلفن همراه در مقایسه با شیوه هاي دیگر، از این شیوه استفاده می شود.

ج) ارائه خدمات بانکی از طریق پیام کوتاه
این خدمت همزمان با ظهور تلفنهاي همراه شکل گرفت اما با ارائه خدمات بانکی از طریق تلفن همراه (موبایل بانک) این سرویس عملاً کنار گذاشته شد. لازم به ذکراست موبایل بانک نوع پیشرفته  اس ام اس_بانک است  که در آن ارسال اس ام اس یا پیامکهای مربوط به درخواست خدمات بانکی، از طریق نرم افزاري که بر روي تلفن همراه نصب می شود، ارسال و مدیریت می شود.

د)بانکداري اینترنتی
همزمان با گسترش و همگانی شدن اینترنت در سطح جهان، بانکها نیز سعی نمودند تا از این فرصت استفاده نموده تا برخی از خدمات خود را بر این بستر ارائه دهند تا جایی که امروزه ارائه خدمات از طریق اینترنت جزء خدمات ضروري هر بانک است و بانکی که این خدمت را ارئه ندهد عملاً بخش زیادي از مشتریان خود را از دست خواهد داد. بانکها به منظور پاسخگویی و جلب رضایت کاربران مختلف به ارائه انواع خدمات بانکی از جمله تسویه حسایها، امکان پرداخت قبوض، صدور چک، دستور هاي مختلف توقف و ضبط چک، درخواست تسهیلات، پرداخت بدهی تسهیلات و ...اقدام نمودند علاوه بر این بانکها براي ارائه خدمات خود بسیاري از کارمزد هاي رایج در بانکداري سنتی را حذف کرده اند و تنها به کارمزد دستگاههاي خود پرداز، کارتهاي اعتباري ، صدور چک و انتقال وجه توجه دارند.
در کل می توان گفت به کارگیري اینترنت تحول بزرگی در ارائه خدمات بانکی ایجاد کرد به طوریکه امروزه بیشترخدمات بانکی در اسرع وقت ، با کیفیت و سرعت بالا در اختیار مشتریان قرار می گیرد. جلب رضایت مشتریان بانک از طریق ارائه خدمات بانکی در اینترنت در دنیاي رقابتی خدمات بانکداري اینترنتی ، کلید دوام و بقاي فعالیت بانکی خواهد
بود. تحقق چنین اهدافی نیز به ارائه انواع خدمات بانکی با سطح کیفی بالا نیاز دارد.

برگرفته  از  مقاله ی آقای Javier Illanes
با عنوان Ensayos de financier del sistema bancario

مترجم: مهرداد دستورانی


► نظامهاي پرداخت الکترونیکی (قسمت اول)
بانکداري الکترونیک بین بانکی (قسمت سوم) ◄

مطالب مرتبط
بنر