نظامهاي پرداخت الکترونیکی (قسمت اول)

شنبه ، 9 آبان 1394 ، 11:50

 

بانکی دات آی آر: هدف اصلی که در تجارت الکترونیکی مد نظر است، طراحی نظامهاي پرداخت الکترونیکی است به طوریکه بدون وجود چنین نظامهایی به کار گیري تجارت الکترونیکی یا به عبارتی جاري شدن شیوه مبادلات جدید در دنیاي مبادلات با مشکل جدي مواجه شد. از طرفی تحقق نظام بانکداري الکترونیک نیاز به ابزارهاي مخصوص به خود براي مبادله دارد به طوریکه بدون به کار گیري آنها نظام بانکداري الکترونیک با مشکل بزرگی مواجه خواهد شد، چرا که بدون سیستم نقل و انتقال سریع، دقیق و مطمئن وجوه و اسناد ، بانکداري الکترونیک امکان اجرا شدن نخواهد داشت.
براي پرداخت در دنیاي فیزیکی،  خریدار مبلغ کالا را به صورت رو در رو و توسط پول نقد، چک و یا کارت اعتباري، پیش پرداخت و یا از طریق مراجعه به بانک به صورت حواله بانکی به فروشنده پرداخت می کند، در حالی که خریدار در دنیاي مجازي از معادلهاي الکترونیکی بازارهاي فوق استفاده می نماید. پرداختها در دنیاي مجازي به صورت الکترونیکی، و از طریق انتقال وجوه یا پول الکترونیکی انجام می شود. در این بین ابزارهاي امنیتی براي تعیین هویت فرستنده، تمامیت و محرمانه ماندن اطلاعات ، جلوگیري از افشاي محتواي پیام و ارسال آن توسط فرد و عدم انکار آن توسط فرستنده و گیرنده به کار گرفته می شود.دراین بخش تلاش شده تا مطالب جامعی در ارتباط با این ابزارهاي و امنیت آنها آورده شود.

نظامهاي پرداخت الکترونیکی
در نظامهاي پرداخت الکترونیکی هدف اصلی تسهیل در امر مبادلات وجوه و اسناد به صورت الکترونیکی می باشد.با توجه به امکانات و ابزارهاي موجود در بانکداري الکترونیک، نظام پرداخت الکترونیکی سه نظام اصلی تقسیم می شود که عبارتند از:

الف)نظام مبتنی بر کارتهاي الکترونیکی بانکی؛
ب)نظام مبتنی بر چک الکترونیکی؛
ج)نظام مبتنی بر پول الکترونیکی؛

الف)نظام مبتنی بر کارتهاي الکترونیکی بانکی
کارتهاي الکترونیکی بانکی یک شیوه پرداخت الکترونیکی است که از اوایل 1950 میلادي مورد استفاده قرار گرفته است. این کارتها در واقع به نوعی جانشین پول نقد با همان اعتبار و قدرت خرید اسکناس است. بدین معنی که اشخاص تا سقف اعتبار و یا وجه نقد موجود در کارت خویش، در فعالیتهاي روز مره خود می توانند از آنها استفاده نموده و نیاز خود به
وجه نقد را مرتفع سازند.بنابراین می توان هر آنچه را که از لحاظ اقتصادي براي پول تعریف می شود براي کارت نیز تعریف کرد.با این تفاوت که پول در شکل فیزیکی پس از خرج کردن دیگر در دست شما نیست اما کارت پساز آن همواره در اختیار شما بوده و آنچه که خارج می شود تنها کل یا بخشی از اعتبار کارت است.بنابراین می توان از کارت به عنوان وسیله مبادله و حتی یک وسیله حفظ ارزش نیز یاد کرد.

برگرفته از Economics Section of Cardiff Business School

مترجم: مهرداد دستورانی

ادامه دارد...


► نظامهاي پرداخت الکترونیکی (قسمت دوم)
بانکداري تلفنی و موبایل بانک ◄

مطالب مرتبط
بنر