خواسته های بخش خصوصی از دولت دهم

پنجشنبه ، 15 مرداد 1388 ، 15:01

 

هر يك از وزرا و مسئولان دستگاه‌ها و نهادهاي اقتصادي بايد حتما حرفه‌اي آن كار باشند و قطعا افراد تازه‌كار نمي‌توانند شرايط ويژه فعلي اقتصاد كشور را - اگر آن را بحران نناميم - مديريت كنند.

رئيس اتاق بازرگاني تهران دربيست وششمين نشست هيات نمايندگان اتاق تهران ضمن تبريك رياست جمهوري مجدد محمود احمدي نژاد گفت: اميدواريم دوران جديد، براي كشور عزيزمان دوره اي پرثمر باشد و بتوانيم به رشد و شكوفايي هرچه بيشتر دست يابيم و از همه سرمايه ها و استعدادهاي خود در جهت توسعه و آباداني كشور گامهاي موثر برداريم.

تدوين برنامه پنجم دغدغه بخش خصوصي است
وي افزود: نخستين دغدغه بخش خصوصي،اين روزها تدوين برنامه پنجم توسعه است كه هم اكنون در چرخه تدوين وتصويب قرار گرفته و ما اميدواريم اين بررسي ها و جمع بندي ها هر چه زودتر پايان پذيرد و بتوانيم اين برنامه را از اوايل سال 89 به عنوان راهبردي براي توسعه، پيش رو داشته باشيم. وي گفت: طبيعي است كه اين برنامه، كليه جنبه هاي اقتصادي،اجتماعي وفرهنگي كشور را در برمي گيرد بنابراين بايد برنامه اي جامع، كامل ومبتني بر اقتصاد رقابتي باشد.

هدفمند كردن يارانه‌ها در راستاي برنامه پنجم باشد
يحيي آل اسحاق افزود: دومين مطلب بحث هدفمند كردن يارانه ها است كه اميدواريم اين برنامه نيز در راستا و هماهنگ با برنامه پنجم توسعه تنظيم و تصويب شود تا به ياري خدا و به كمك اين برنامه ها بتوانيم به رشد و توسعه شايسته و متناسب با ظرفيت كشور و ملت برزگمان نائل آييم.


بوجه سال 88 و 89 بر اساس واقعيت تنظيم شود
وي افزود: مسئله سوم موضوع تعيين بوجه سال 88 و 89 است كه انتظار اين است با دقت و با انجام مطالعات ومحاسبات كارشناسي دقيق به آن پرداخت و با در نظر گرفتن شرايط موجود و بر اساس واقعيت ها آن را لحاظ كرد تا درآينده با مشكلات عمده مواجه نشويم.
وي افزود: همچنين شرايط جديد اقتصادي كه به موجب بحران به وجود امده است به تنهايي مشكلي عظيم و اساسي است كه چنانچه به موقع و با كارشناسي اصولي و منسجم به ان پرداخته نشود صدماتي جبران ناپذيري بر پيكر اقتصاد و ساير حوزه هاي كشور وارد خواهد شد پس دست در دست هم دهيم و با مديريتي مقتدر وكارآمد به بررسي و حل اين مشكل بزرگ بپردازيم و از چنين شرايطي با سربلندي بيرون آييم.


انتظار بخش خصوصي؛ انتخاب كابينه كارآمد و هماهنگ
رئيس اتاق تهران پس ازآن به دغدغه هاي بخش خصوصي اشاره كرد و گفت: در شرايط جديد اقتصادي كشور، همانگونه كه مقام معظم رهبري در مراسم تنفيذ حكم رياست جمهوري فرمودند، انتظار از دولت دهم اتخاذ و اجراي برنامه‌هاي منسجم اقتصادي و انتخاب مديران كارآمد و هماهنگ است.
وي افزود: در دوره جديد بايد شاهد ظهور و بروز همه قابليت‌ها و ظرفيت‌هاي اقتصاد كشور به ويژه در انتخاب مديران و مسئولان دستگاه‌هاي اقتصادي باشيم و انتظار داريم در طول فعاليت دولت دهم شاهد استفاده از همه امكانات و فرصت‌هاي اقتصادي باشيم.


حوزه اقتصادي بايد حوزه اصلي تصميمات دولت دهم باشد
يحيي آل اسحاق با اشاره به جريان رقابت هاي انتخاباتي گفت: در جريان رقابت ها شاهد بوديم كه مسائل اقتصادي سرلوحه شعار همه نامزدها بود و به نظر مي‌رسد همه قبول دارند كه حوزه اقتصادي بايد حوزه اصلي تصميمات دولت دهم باشد.
وي گفت: اعتقاد ما اين است و ظاهرا شرايط هم تاكيد دارد كه مسائل اقتصادي را بايد با نگاه اقتصادي واكاوي كرد و تصميمات اقتصادي را نيز بايد بر مبناي اصول اقتصادي، اتخاذ و سپس اجرا كرد. پيش‌شرط تصميمات مناسب اقتصادي، داشتن يك تيم اقتصادي مناسب است كه اين تيم بايد چهارويژگي داشته باشد.

افراد تازه كار نمي توانند بحران را مديريت كنند

وي درتشريح نخستين ويژگي تيم اقتصادي دولت گفت: هر يك از وزرا و مسئولان دستگاه‌ها و نهادهاي اقتصادي بايد حتما حرفه‌اي آن كار باشند و قطعا افراد تازه‌كار نمي‌توانند شرايط ويژه فعلي اقتصاد كشور را - اگر آن را بحران نناميم - مديريت كنند.


تيم اقتصادي دولت دهم بايد از روحيه معتدل برخوردار باشند

وي افزود: گزينه‌هاي تيم اقتصادي دولت بايد از روحيه معتدل و متناسب با اقتصاد برخوردار باشند. در اقتصاد بايد نگاه حرفه‌اي و متعادل و جامع حاكم باشد و قاعدتا مديران اقتصادي نيز بايد چنين نگاهي داشته باشند.


همگن نبودن تيم اقتصادي؛آغاز نهضت اتلاف منابع

يحيي آل اسحاق در تشريح سومين عامل گفت: آسيبي كه در دولت‌هاي متعدد به اقتصاد ما وارد شده ناشي از آن است كه تيم اقتصادي دولت‌ها همگن و هم‌سليقه نبوده است. همگن نبودن تيم اقتصادي، آغاز نهضت اتلاف منابع و سرمايه و نيروي انساني است بنابراين دولت دهم بايد دولتي همگن وهمراه باشد كه صداي واحدي ازآن شنيده شود.


وي افزود: اوضاع فعلي اقتصاد ما به گونه‌اي است كه ديگر وقت انتصاب يك تيم غيرمنسجم و اميدواري به اينكه در طول كار با هم هماهنگ شوند، نداريم. اعضاي اقتصادي دولت بايد قبل از شروع كار و قبول مسئوليت با هم هماهنگ باشند يا هماهنگ شوند.

نگرش سياسي به اقتصاد، آسيب‌هايي در پي دارد
رئيس اتاق تهران گفت: با قبول اين كه سياست محترم است و اقتصاد هم همپوشاني‌هايي با سياست دارد، اما قاطعانه بايد گفت نگرش سياسي به اقتصاد، قطعا آسيب‌هايي در پي دارد كه اين آسيب‌ها را سال‌هاست چشيده‌ايم. اقتصاد حوزه خاص خود را دارد و خواهش ما اين است كه در اين دوره به اقتصاد از جنس اقتصاد نگاه شود و اقتصاد در اولويت تصميمات قرار گيرد اگرنه باز همين مي‌شود كه شده است.

منبع: روزنامه هموطن سلام

► افشاي تخلفات گسترده در بازار پول
سرانه تولید ناخالص داخلی ایران افزایش می‌یابد ◄

مطالب مرتبط
بنر