خودروسازانی که ناکام ماندند...

يكشنبه ، 2 اسفند 1388 ، 16:54

Tesla motor اولین شرکت الکترونیکی در صنعت خودرو است که به واگذاری سهام خود در ژانویه امسال روی آورد که می تواند به عنوان اولین کارخانه اتومبیلی باشد که به عموم واگذار می شود البته از سال 1956 که فورد واگذار شد تا به حال.البته ایده های استفاده از ماشین در آمریکا به درستی مدریریت نشد، که در این صورت Tesla هنوز توان بازگشت به سود دهی را دارد. گزارش بانکی دات آی آر در مورد 6 شرکت خودروسازی که در این صنعت ورشکسته شدند را با هم می خوانیم:

(1939-1952) Crosley Motors

 



پاول کراسلی، کارخانه دار و پیشگام صنعت رادیو در سین سیناتی ، از طریق پست بدون واسطه (مستقیم) شروع به فروش رادیو و وسایل موتوری کرد. در سال 1934 بود که ریس شرکت Crosley و صاحب آن تصمیم گرفتند تا آغازگر و شکوفا کننده تجارت اتومبیل در آمریکا باشند و بدین وسیله تولید اتومبیل های کم خرج و صرفه جو را گسترش دهند.

درسال 1939 شرکت Crosley یک ماشین اقتصادی جمع و جور ،داری دو در را با قیمت 250 دلار به فروش گذاشت، ماشینی که در هر 50 مایل یک گالون بنزین مصرف می کرد. فروش این ماشین در زمان جنگ به علت مصرف کم بنزین افزایش پیدا کرد. کمی بعد مدل های دیگری به بازار آمدند که شامل ماشین هایی با صندلی های پشت و یا دارای جایگاه واگن و جرثقیل می شدند.

علی رغم آنکه شرکت ماشین های مدل اسپرت را با نام "هات شات" در سال 1949 به بازار روانه کرد اما تمایل به ماشین های شرکت Crosley در رقابت با دیترویت کاهش یافت و سرانجام 3 سال بعد شرکت  از کار کنار کشید.

(1944-1949) Tucker Corporation



پرستون تاکر شخصی نو آور و خلاق  و منحصر به فرد بود که  بعد از جنگ جهانی دوم فرصتی طلایی را غنیمت شمرد، زمانی که دیترویت به صنعت تولید اتومبیل بازگشته بود اما طرح و مدل جدیدی را ارائه و تولید نمی کرد. او فورا ماشین جدیدی را برای آینده طراحی کرد که به نام تاکر 48 معرف شد.

بسیار قبل تر از شروع  تولید ،او 40 میلیون دلار از طریق فروش  سهام و  بازار فروش به دست آورد. تمایل عمومی با ادعا های جدید او که یا هنوز ایجاد نشده بودند  یا به دلیل گرانی زیاد عاقبت از قابلیت اجرا خارج می شدند بالا رفت.

پوشش رسانه ای منفی درباره تاکر 48 و رسیدگی های کمیته امنیتی درباره برنامه های مالی شرکت تاکر منجر به محاکمه  شرکت و متقاعب آن توقف تولید شد. تاکر  تنها پنجاه و یک عدد از مدل 48 را ساخت که امروزه در سراسر دنیا از آن تنها می توان در موزها و کلکسیون های شخصی افراد  سراغ  گرفت.

(1950-1955) Cunningham Motors



کانینگام ، فردی علاقمند به کشتیرانی و مسابقات اتومبیل بود اما در کسب و کار و تجارت چندان قوی نبود. خانواده اش سرمایه ای قابل توجه در زمینه لوازم منزل و همچنین راه آهن داشت.

بعد از جنگ جهانی دوم او رویای ساخت ماشین اسپورت آمریکایی را در رقابت با ماشین های اسم و رسم دار اروپایی در سر داشت.او گروهی را در جنوب سواحل پالم گرد هم آورد و در مدت کوتاهی چندین مدل را تولید کردند.

اولین موفقیت بزرگ او در سال 1952 با مدل C-4R  بود  که جایگاه چهارم را بعد از Le Mans به دست آورد. اما بزرگترین نمایش اتومبیل های مسابقه ای کانینگام با استقبال کمی مواجه شد و وی در نهایت فروشگاه را با تولید مجموع 37 اتومبیل بدون هیچ سودی در سال 1955 بست.

(1974-1976) Bricklin Motors



مکلون بریکلین ، نو آور در صنعت اتومبیل اولین شانش خود را با گسترش فروشگاه های زنجیره ای خانوادگی در زمینه سخت افزارهای کامپیوتری در فلوریدا به دست آورد.

در دهه ی 1960 بود که وی به صنعت ماشین روی آورد و Sabura ی آمریکایی طراحی کرد تا تحت لیسانس (فرانشیز) شرکت اتومبیل ژاپنی به فروش برساند.او سپس تصمیم گرفت تا با دستان خود  Bricklin SV-1 ، ماشینی اسپورت از جنس فایبر گلاس با درهایی مانند بال پرنده ،را تولید کند.

تولید در سال 1974 در نیو برانویک کانادا آغاز شد. جایی که بریکلین توسط مقامات استانی دولت در زمینه مسایل مالی فریفته شد.ماشین به سرعت در مقام مقایسه با رزمناو قرار گرفت ولی در نهایت به علت هزینه های بالا، کمبود سرمایه و تولید طاقت فرسایس باعث نابودی شرکت شد.

در شرایطی که از سال 1975 برکلین اولین ماشین را بیرون داد تنها 2854 ماشین ساخته شده بود که او با 23 میلیون دلار غرض به دولت نیو برانویک  مانده بود.

DeLorean Motor Company (1975 - 1982)



مدل DeLorean DMC-12 به عنوان شناخته شده ترین  ماشین  در زمانه خود می تواند یکی از معرفترین ماشین های مردمی که با شکست مواجه شد لقب بگیرد.

جان دلورین  به عنوان مدیر اجرایی شرکت GM و مهندسی با اعتبار بالا و محترم، با سرمایه ای معادل 200 میلیون دلار در سال 1975 شرکت اتومبیل  خود را پایه گذاری کرد.

دلوران تصمیم گرفت تا تولید ماشین را در شمال ایرلند ترتیب دهد جایی که  نرخ بیکاری بسیار بالاست و دولت در آن جا مشوق تولیدات است. تاخیر در انجام این هدف  تا سال 1981 محقق نشد و تولیدی هم آغاز نشد.

فقدان تقاضای مصرف کننده ، تولید پر هزینه، وضعیت نامطلوب ارز شرکت را به سوی ورشکستگی سوق داد. کمتر از 9000 وسیله ساخته شد.

دلوران در دام توطئه ای افتاد و توسط اف بی ای در آمریکا به جرم قاچاق کوکائین دستگیر شد . هر چند بعدا به کمک وکیلش بیگناهیش ثابت شد و از دام این خطر جست.

Vector Motors (1971 - 1993)



جرالد ویگرت فردی خیال پرداز متولد دیترویت است. Vector طرحی مفهومی و تصویری بود که اولین بار در سال 1972 برای رقابت با Lamborghini و Ferrari معرفی شد.

Vector W2  در سال 1978  بیرون آمد  و این در حالی بود که شرکت ادعا می کرد سرعت آن می تواند به 230 مایل در ثانیه برسد. در سال 1985 شرکت Vector Aeromotive ، Vector V8 را تولید و بیرون داد. این محصول  هنگامی در مرکز توجه واقع شد که آندره آقاسی یکی از آن را با قیمت 455000 دلار سفارش داد.ولیکن شرکت مجبور به باز پرداخت این تنیس باز شد زیرا ماشین به خوبی کار نمی کرد.

تنها هفده تا ازW8s برای عموم تولید شد که یکی از آن در فیلم "Rissing Sun" در سال 1993 ظاهر شد.

ویگرت در پی پیشنهاد شرکت اندونزیایی کار را رها کرد.  وی در پی شرکت جت اسکی رفت و بعد از آن با ایده ی ساخت یک سوپر ماشین به بازسازی شرکت Vector پرداخت.

 

خبرهای منتخب بانکی دات آی آر :

*=======================*

فشار کنکور ، کافی نت ها را تعطیل کرد!

گردشگری/تصاویر بسیار دیدنی از باغ پرندگان اصفهان

گزارشی جالب از یک شهر عربی در قلب امریکا + عکس

کاریکاتورهای جالب در مورد شرکت برتیش پترولیم - 1

فناوری / خودروهای الکترونیکی ولوو + عکس

آقای فوتبالیست ! لطفا فیس بوک خود را بروز نکنید!

فناوری . نرم افزار ضد تقلب ویژه دانشجویان

گزارشی از مرکز بازپروری معتادان اینترنتی در چین

بوسه هایی برای تحریم / گزارش تصویری

تاریخچه ی شرکت انیمیشن پیکسار + گزارش تصویری

گزارش تصویری / کور شدن برای آزادی

هزينه آموزش يك ايراني از ابتدايي تا دكترا

فیس بوک ، مادر را به فرزندانش رساند!

چرا کار فرماها فروشنده زن را ترجیح می دهند؟

پرفروش ترین اسباب بازی های دنیا-2

پرفروش ترین اسباب بازی های دنیا-1

 

► هر سئوال آزمون 400 هزار تومان!
اپوزیسیون آرژانتین در جدال با برنامه جدید کریچنر ◄

مطالب مرتبط
بنر