احتمال ادغام چند بانک و موسسه اعتباری

شنبه ، 2 مرداد 1389 ، 12:21

 

ریيس کل بانک مرکزي، از ادغام بانک‌ها و چندين موسسه اعتباري برای ساماندهي بازار پول و راه‌اندازي بانکي قوي خبر داد.

به گزارش بانکی دات آی آر به نقل از موج محمود بهمني ، از احتمال ادغام بانک‌ها و موسسات اعتباري در راستاي ساماندهي و تقويت بازار پولي خبر داد. وي با بيان اين مطلب که «ساماندهي سيستم بانکي و اقتصادي کشور زمان بر است»، اظهار داشت: اگر بانک‌ها و موسسات اعتباري توان لازم را براي فعاليت و افزايش سرمايه نداشته باشند، به زودي با يکديگر ادغام مي‌شوند.


رييس کل بانک مرکزي اعلام کرد؛ احتمال ادغام موسسات اعتباري وابسته نظامي و ديگر موسسات اعتباري نيز وجود دارد.
وي در واکنش به اين سوال که آيا هر مجموعه و ارگاني بايد براي خود بانک داشته باشد، تصريح کرد: به هيچ وجه، اجازه نمي‌دهيم هر مجموعه و سازماني براي خودش بانک ايجاد کند.


بهمني به درخواست‌هاي متعدد ارگان‌هاي مختلف براي تاسيس بانک اشاره کرد و افزود: هنوز به هيچ يک از اين درخواست‌ها پاسخ نداديم و به آنها مجوز نداديم. بهمني با اشاره به تقاضاي برخي از وزارتخانه‌ها براي تاسيس بانک، گفت: تا زماني که شرايط آنها تماما محقق نشود و تمامي ضوابط بانک مرکزي را رعايت نکنند، به آنها مجوز نخواهيم داد.وي سقف مجاز تملك سهام از سوي بانک‌ها و موسسات اعتباري را مورد اشاره قرار داد و گفت: براساس اصل 44 قانون اساسي، اشخاص حقيقي 5 درصد و اشخاص حقوقي 10 درصد سهم دارند و مجموعه‌هايي که قصد تاسيس بانک را دارند، بيش از اين نمي‌توانند سهم داشته باشند.


رييس کل بانک مرکزي تاکيد کرد: همه بانک‌هاي خصوصي کشور موظفند نسبت به رعايت ذي‌نفع واحد حداکثر 10 درصدي سهامداري اقدام کنند و بخشي از سهام خود را واگذار کنند.


وي در خصوص تبديل برخي از موسسات اعتباري به بانک نيز گفت: اين موسسات اعتباري بايد براساس قانون به پذيره‌نويسي سهام خود بپردازند و حق ندارند بيش از سهم تعيين شده قانوني را در اختيار داشته باشند تا از انحصار خارج شوند.


وي افزايش سرمايه بانک‌ها و موسسات اعتباري را مورد اشاره قرار داد و افزود: با افزايش سرمايه بانک‌ها از دو هزار ميليارد به چهار هزار ميليارد ريال، قطعا تقاضاها براي تاسيس بانک به يک چهارم تقليل پيدا مي‌کند. ریيس کل بانک مرکزي خاطرنشان کرد: هر چه شرايط تاسيس بانک سخت‌تر شود، آنها با يکديگر شريك مي‌شوند و مي‌توانند بانک قوي‌تري را راه‌اندازي کنند.

با حضور درتالار گفتگوی بانکی در مباحث و مسائل اقتصادی کشور شرکت کنید

720 عضو در حال تبادل نظر در این انجمن هستند

حاشیه های نمایشگاه شانگهای

فناوری / دوچرخه های بدون رکاب به بازار می آیند

تصویر/ بلندترین بانک جهان

نمایشگاه اکسپو یا نمایشگاه شانگهای ؟ مسئله این است !

10 اشتباه بزرگ در هنگام تاسیس شرکت تجاری-2

گزارش تصویری / افتتاح نمایشگاه شانگهای 2010

تصویر/ روش جدید خرید وفروش وام

تصاویری دیدنی از دنیای اطراف ما

استراحت در هنگام کار + عکس

10 شغل پردرآمد برای خانمها

گزارش تصویری/تفاوتهای ایستادن صف بانک در ایران و اروپا

خلاقیت یک عاشق مرسدس بنز!

جدیدترین مدیر چندشغله ی کشور شناسایی شد!

► تبلیغ سولاریم وبرنزه کردن پوست به مناسبت نیمه شعبان!
پاسخ به سوالات شما در خصوص ثبت مشخصات حساب سر پرست خانوار+جدول زمانبندی ◄

مطالب مرتبط
بنر