مشخصات فنی و قیمت ورق روغنی فولاد مبارکه

سه شنبه ، 30 خرداد 1402 ، 10:13





ورق روغنی یا ورق سرد ازجمله محصولات فولادی پرکاربرد در صنایع مختلف است و به‌عنوان مواد اولیه برای ساخت بسیاری از مقاطع فولادی و محصولات مختلف مانند لوازم‌خانگی، بشکه و... مورداستفاده قرار می‌گیرد. ازاین‌رو، کیفیت و قیمت ورق سرد برای بسیاری از صنعتگران اهمیت بالایی دارد. یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین تولیدکننده ورق سرد در ایران، شرکت فولاد مبارکه اصفهان است که محصولات خود را با بالاترین گرید کیفی و طبق استانداردهای بین‌المللی تولید می‌کند. به همین دلیل، نمودار قیمت ورق روغنی فولاد مبارکه توسط شمار زیادی از صنعتگران رصد می‌شود. در ادامه ضمن بررسی مشخصات فنی ورق‌های روغنی فولاد مبارکه، به بررسی قیمت این محصول در سال 1402 و عوامل مؤثر بر آن می‌پردازیم.
انواع ورق روغنی
ورق روغنی را معمولاً بر اساس سایز و اندازه دسته‌بندی می‌کنند. ضخامت ورق تولیدشده توسط کارخانه‌های داخلی بین 0.03 میلی‌متر تا 3 میلی‌متر است. آن‌ها معمولاً با عرض 100-120 سانتی‌متر تولید و عرضه می‌شوند. یکی دیگر از روش‌های دسته‌بندی ورق سرد، تقسیم بر اساس نوع آلیاژ و عملیات حرارتی است. بر این اساس، ورق‌ها را می‌توان به چهار دسته زیر تقسیم کرد:
- ورق معمولی ST12
- ورق نیمه کشش ST13
- ورق فوق کشش ST14
- ورق فوق فوق کشش ST16
هر یک از این ورق‌ها ازنظر سطح مقاومت و کشش با یکدیگر متفاوت هستند و به همین دلیل، با قیمت متفاوتی نیز به بازار عرضه می‌شوند. از دیگر ورق‌های روغنی می‌توان به انواع دارای قابلیت‌های مضاعف مانند لعاب پذیری EK2 و ضد سایش QSTE اشاره کرد که تقاضای بالایی از سوی صنایع مختلف دارند و البته گران‌تر هستند.
مشخصات ورق سرد فولاد مبارکه
از مشخصات ظاهری ورق سرد می‌توان به سطح صاف و زیبای آن اشاره کرد که حاصل پرداخت باکیفیت آن در کارخانه است. ظاهر خوب و کیفیت بالای این ورق به مصرف‌کنندگان اجازه می‌دهد از آن در انجام بازسازی‌های فوری بهره بگیرند. کربن به‌کاررفته در تولید ورق‌های ST12، ST13، ST14 و ST 16 به ترتیب 0.15، 0.10، 0.08 و 0.06 است. با کاهش درصد کربن، میزان انعطاف‌پذیری آن‌ها نیز افزایش می‌یابد. ازاین‌رو، انواع ST14 و ST16 به دلیل قابلیت پرس‌کاری عمیق، بهترین گزینه‌ها برای استفاده در خودروسازی هستند.
محاسبه وزن ورق سرد یا ورق روغنی
مهم‌ترین فاکتور در تعیین قیمت ورق روغنی، وزن آن است. درواقع وزن ورق است که قیمت آن را مشخص می‌کند. وزن ورق کارخانه‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است. در این میان، ورق سرد فولاد مبارکه اصفهان جزو محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین محصولات بازار به شمار می‌آید. وزن این ورق از فرمول زیر محاسبه می‌شود:
وزن ورق سیاه (کیلوگرم)= طول (متر) * عرض (متر) *ضخامت (میلی‌متر) * چگالی (7.85)

روش‌های تولید ورق سرد یا روغنی
با توجه به اینکه فرایند نورد گرم و تولید محصولات فولادی در دمای بالا موجب تیره شدن سطح آن‌ها می‌شود، در تولید ورق‌های روغنی از روش نورد سرد استفاده می‌شود. به همین دلیل، از آن به‌عنوان ورق سرد نیز یاد می‌شود. به‌منظور جلوگیری از بروز خوردگی و زنگ‌زدگی در ورق فولادی، از روش روغن‌کاری استفاده می‌شود. ازاین‌رو، به آن ورق روغنی میگوییم.
تولید ورق فولادی به روش نورد سرد یکی از سریع‌ترین و ارزان‌ترین روش‌های تولید ورق است و می‌تواند یک محصول باکیفیت و دارای خواص فیزیکی و قابلیت‌های منحصربه‌فرد را به وجود بیاورد. ورق به‌دست‌آمده از این طریق، استحکام فشاری، لعاب پذیری و دوام سطحی بالایی دارد و مقاومت بالایی در برابر سایش و خوردگی از خود نشان می‌دهد.
کاربردهای ورق روغنی
ورق سرد کاربرد گسترده‌ای در صنایع کلیدی کشور مانند خودروسازی و صنعت لوازم‌خانگی دارد. از این نوع ورق همچنین در ساخت قطعات صنعتی، مخازن فلزی، صنعت رادیاتورسازی و ساخت قفسه استفاده می‌شود. ورق‌های روغتی معمولاً در ساخت محصولاتی استفاده می‌شوند که به استفاده از ورق‌های زیبا نیاز دارند. ازاین‌رو، کاربرد آن‌ها در بدنه زیرین خودروها، ساخت ابزارهای طبقه‌بندی و حتی صنعت ساخت‌وساز نیز مشاهده می‌شود. پروفیل‌های سبک یا مبلی که مورداستفاده در ساخت کابین‌ها و مبلمان اداری، پروفیل‌های درب و پنجره و همچنین ورق گالوانیزه ازجمله مواردی هستند که با استفاده از ورق سرد تولید می‌شوند.
نمودار قیمت ورق‌های روغنی فولاد مبارکه
عوامل متعددی می‌توانند در تعیین قیمت ورق سرد نقش داشته باشند. مواردی مانند برند، ضخامت، ابعاد و کیفیت ازجمله عوامل ثابتی هستند که بسته به کاربرد و نیاز شما، تغییر می‌کنند و موجب تغییر قیمت در فاکتور خرید شما می‌شوند. این در حالی است که موارد دیگری مانند قیمت آهن و فولاد در سطح جهانی، میزان عرضه و تقاضای بازار، نرخ ارز، قیمت مواد اولیه و... می‌توانند قیمت ورق روغنی فولاد مبارکه را به‌صورت روزانه و حتی لحظه‌ای تغییر دهند.

در این تصویر تغییرات ورق روغنی 1.25 فولاد مبارکه 1000 بنگاه تهران را مشاهده می کنید.

طبق بررسی کارشناسان گرفت، در ابتدای بهار امسال قیمت این محصول به‌ازای هر کیلو 21200 تومان بود و در هفته اول خرداد وارد کانال 25300 شد. تغییر شرایط بازار و نوسانات قیمت در ادامه خود را به‌شکل روند نزولی در نمودار قیمت ورق سرد نشان دادند. به‌این‌ترتیب، در هفته سوم خرداد، قیمت این محصول مجدد پایین‌تر از 24 هزار تومان رسید.
سخن پایانی
ورق سرد یا روغنی فولاد مبارکه یکی از باکیفیت‌ترین و البته سنگین‌وزن‌ترین ورق‌های روغنی موجود در بازار ایران است که در بازارهای خارجی نیز طرفداران خود را دارد. این نوع ورق فولادی به‌روش نورد سرد تولید شده و با عملیات روغن‌کاری در برابر خوردگی و سایش مقاوم می‌شود. با‌توجه‌به کاربرد و فروش بالای ورق سرد فولاد مبارکه، بررسی و تحلیل نمودار قیمت و پیش‌بینی روند آن در بلندمدت و کوتاه‌مدت می‌تواند سیگنال‌های خرید را در زمان درست در اختیار شما قرار دهد. ازاین‌رو، لازم است از یک مرجع معتبر برای بررسی قیمت روزانه و لحظه‌ای ورق روغنی بهره بگیرید.

► جاهای دیدنی کیش در تابستان کدامند؟
آی بار پی: دریافت گزارش‏‌های پرداخت لجستیک کسب‌وکار، تنها با چند کلیک ◄

مطالب مرتبط
بنر