چند پیشنهاد که وام گرفتن را آسان می کند

چهارشنبه ، 1 تیر 1390 ، 11:05

برنامه کسب و کار يا طرح توجيهي براي يک پروژه يا فعاليت تجاري در هر سازمان اقتصادی بزرگ و شرکت کوچکی به عنوان یک  سند اصلی تلقی می شود که  مقیاسی خواهد بود برای کارمندان و مدیران تا  بواسطه آن بتوانند میزان موفقیت های خود و شرکت را بسنجند و برای فعالیت های آتی خود تصمیم گیری کنند. این برنامه بر اساس توانایی های شرکت در نیروی انسانی, تجهیزات و سرمایه تهیه می شود.

به عنوان مثال داشتن یک برنامه کسب و کار مناسب هنگام ارائه تقاضای دریافت وام ازموسسات اعتباری همچون بانک ها نقش موثری در تصمیم گیری آنها برای حمایت از شرکت شما و پروژه های در دست اجرای شما دارد.

در ادامه با اطلاعات مورد نیاز برای تهیه یک برنامه کسب و کار آشنا می شویم.

خلاصه مدیریتی که تشریح کننده رئوس اهداف و دیدگاه های شما باشد

اولين بخشي که بايد در طرح خود بياوريد و معمولا از حدود 2 الي 3 صفحه بيشتر نبايد تجاوز کند خلاصه مديريتي نام دارد. خلاصه مدیریتی استراتژی کسب و کار شما را معرفی می نماید و مطمئنا مهمترین بخش برای شما است. توجه داشته باشيد که کسانی که قرار است در به جريان افتادن پرونده طرح شما براي دريافت کمک و حمايت مالي به شما کمک کنند هميشه دچار مشکل کمبود وقت هستند و از اين رو نبايد انتظار داشته باشيد که با دقت کامل براي خواندن طرح شما که در چندين صفحه تهيه شده وقت بگذارند.

براي اينکه بتوانيد در عرض چند دقيقه اهداف و اولويت ها و برنامه هاي خود را براي آنها بازگو کنيد بايد مطالب کل طرح را به صورت اجمالي و قانع کننده همراه با اعداد و ارقام پيشنهادي در صفحات محدودي به صورت تايپ شده در اختيار آنها قرار دهيد. اگر شما نتوانید در دو, سه صفحه مسئول رسیدگی به برنامه کسب و کار خود را قانع کنید که طرح کسب و کارتان قابل اطمینان و ارزشمند برای سرمایه گذاری است مطمئن باشید که جلسه را دست خالی ترک خواهید کرد.

همچنین این خلاصه به عنوان یک ابزار ارتباطی برای کارمندان و مشتریان بالقوه شما که نیاز دارند از ذهنیات و اندیشه شما آگاه شوند دارای اهمیت زیادی است.

شرح  مختصری از چگونگی آغاز به کار شرکت

به صورت واضح اساس شکل گیری و آغاز به کار شرکت را شرح دهید و نحوه رسیدن به ایده و شروع این کسب و کار را توسط خود و یا همراه با شرکایتان را بیان نمایید. در اين قسمت بايد سعي کنيد از نکته ها و اصولي که موسسه اعتباري طرف شما بر آن تاکيد دارد استفاده کنيد و دغدغه هاي خود را با چالش هاي آنها همسان سازيد. به عنوان نمونه اگر با يک بانک يا شرکت که اولويت را بر صادرات و واردات گذاشته براي فعاليت هاي توليدي وارد مذاکره نشويد يا اگر به اين کار دست زديد از ظرفيتهاي طرح خود براي امر صادرات و واردات سخن بگوييد.

اهداف شرکت شما

در چند پاراگرف اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود را برای شرکت تشریح کنید. بيان کنيد که طبق برنامه ريزي هاي خود در چه مدت زمانی به این اهداف دست خواهید یافت؟ در بازاري که براي کسب و کار خود در نظر گرفته ايد مشتریان شما چه کسانی خواهند بود و بر کدام بخش از بازار تمرکز خواهيد کرد و هدف از اين انتخاب ها را بيان کنيد.

 

سوابق گروه مدیریتی

بخش مدیریت باید شامل اطلاعات شخصی و کاری اعضا باشد و همچنین اطلاعاتی نسبت به سوابق کاری و مسئولیتهای مرتبط آنها را در اختیار بگذارد. اين اطلاعات بايد نمايانگر دانش و تجربيات علمي و عملي گروهي باشد که شما براي پياده سازي طرح خود انتخاب کرده ايد. اين بخش مي تواند تا حدود زيادي خيال سرمايه گذاران طرح شما را از توانمندي شما براي اجراي طرح راحت کند.

خدمات یا محصولاتی که در طرح شما پیشنهاد شده

نکته ای که در این بخش مورد توجه قرار می گیرد تفاوت ها و مزیت هایی است که کالاها و خدمات شما با سایر محصولات بازار دارد. در اين بخش بايد به صورت دقيق کالاها و يا خدماتي را که پس از اجراي موفق طرح قابل ارائه هستند را معرفي و با محصولات مشابه بازار داخل و بين الملل مقايسه نماييد و علل برتري طرح خود را در مقايسه با آنها از نظر کمي و کيفي بيان کنيد.

کشش بازار برای کالاها و خدمات شما

به خاطر داشته باشید که شما مجبور هستید تا موسسات اعتباری, کارمندان و دیگر افراد موثر و فعال در بازار مورد نظر خود را برای حمایت، همکاري، خرید و سرمایه گذاری متقاعد سازید. شما برای این بخش نیازمند انجام تحقیقات گسترده ای هستید.

اگر کسب و کار مورد نظر شما در محيط وب شکل خواهد گرفت يا هم در اينترنت و هم در محيط فيزيکي قابل پياده سازي است بايد کشش بازار منطقه اي و بين اللملي را براي طرح مورد نظر خود تعيين کنيد.

استراتژي بازاريابي

چگونه مي خواهيد شروع فعاليت خود را به دنيا اعلام کنيد. آيا تبليغات کاغذي، تلويزيوني يا اينترنتي و يا هر سه را انتخاب مي کنيد؟آيا از ابزارهاي بازاريابي برخط مثل سرويس هاي هاي www.bCentral.com استفاده مي کنيد تا سايت خود را در موتور هاي جستجو و ساير سايت ها قرار دهيد.

همچنين شما نيازمند محاسبه و آماده کردن ميزان هزينه هاي تبليغاتي و بازايابي هستيد.

دورنماي اقتصادي سه الي پنج ساله

اين بخش بايد شامل خلاصه اي از پيش بيني هاي مالي شما باشد که در قالب اعداد و ارقام نحوه دست يابي شما را به دورنماي مفروضتان را بيان نمايد.

بايستي اطلاعات مربوط به ميزان درآمد ها و هزينه هاي مربوط به هر يک از دوره هاي زماني را بيان نماييد. يکي ديگر از مواردي که بايد در اين قسمت مورد اشاره قرار دهيد مقدار پولي است که تمايل داريد از موسسه اعتباري مورد نظر خود دريافت نماييد تا بوسيله آن هزينه هاي اوليه هاي مربوط به شروع کار خود را تامين کنيد.

تکميل درست، کامل و شفاف اين بخش حساس ترين بخش از طرح شماست و مي تواند موفقيت يا شکست طرح شما را تضمين نمايد.

نویسنده : فرنود حسني

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► استخدام شركت فني مهندسي آوانگاه در تهران
جذب هيات علمي دانشگاه آزاد كردستان ◄

مطالب مرتبط
بنر