وزیر صنایع اصلاحات: موسوي ديد روشني درباره‌ سياستهاي اقتصادي دارند

شنبه ، 12 ارديبهشت 1388 ، 13:37

 

آقاي مهندس موسوي با توجه به اينكه فقط چند هفته است فعاليت خود را شروع كرده‌اند اما شيب پيشرفت آراءشان بسيار خوب و مثبت و به سرعت در حال افزايش است.

اسحاق جهانگیری گفت:حضور میر حسین موسوی برای این دوره از انتخابات ریاست جمهوری فرصتی مغتنم است.

وزير صنايع و معادن در دولت اصلاحات  ادامه داد: آشنایی من با آقاي مهندس موسوي برمی گردد به دور دوم مجلس که ايشان، نخست وزير بودند و از نزديك شاهد اداره‌ي كشور بودم و استنباطم اين است كه آقاي مهندس موسوي مدير، قاطع و تصميم‌گير است كه به چندين اصل كلي در كشور اعتقاد دارد: نخست خرد جمعي: او از افرادي است كه به هيچ ‌وجه معتقد نيست آنچه او تشخيص مي‌دهد، اصل است. بلكه از نظرات كارشناسان هم در اداره امور استفاده مي‌كند. دوم  به شدت به مباني اداره‌ي كشور معتقد است ، سوم توانمندي استفاده از تمام ظرفيت‌هاي كشور را دارد. در عین حال، خود تفكر سياسي دارد. جريان خط امام در دولت ايشان شكل گرفت. آقای مهندس موسوی این توانایی را داشته و دارد كه از نيروهاي مخالفت خود به راحتي در اداره‌ي كشور استفاده کند .


جهانگيري تصريح کرد: مهندس موسوی كشور را در سخت‌ترين بحران اداره كرد و نبايد از اين غافل شويم كه مديريت افراد در بحران، انسان‌هايي را مي‌سازد كه بهترين تدابير براي پيشرفت كشور می انديشند. وی افزود: آقاي مهندس موسوی بر خلاف برخي اعتقاد به اين دارد كه بايد زندگي ساده‌اي داشته و با فقراي جامعه حشر و نشر داشته باشد و با تمام وجود به مستضعفين اعتقاد دارد و به عدالت نه به عنوان شعار انتخاباتي بلكه به عنوان يكي از اصل‌ترين پايه‌هاي جمهوري اسلامي باور دارد.
وی افزود: موسوی عدالت را در همه‌ي زمينه‌ها به عنوان موضوعي مي‌دانند كه بايد حاكم باشد و مهمترين عدالت اين است كه راهكاري پيدا كند كه مدير در برابر مردم بايد پاسخگو باشد، لذا به عنوان خصوصیت پنجم ایشان معتقدم ایشان به شدت به دنبال ايران توسعه‌ي يافته و مدرن است با اين تصور كه اين ايران، با برنامه‌ريزي‌هاي دقيق اقتصادي محقق خواهد شد.


جهانگیری در ادامه تاکید کرد: عده‌اي معتقد بودند چون مهندس موسوی نخست وزیر زمان جنگ بوده، اقتصاد جنگ را قبول دارند در حاليكه به دليل رابطه‌ي نزديك مي‌دانم كه ایشان به اقتصاد خصوصي، توسعه‌ي مناطق محروم و ايجاد منابع مورد نياز معتقد است و مجموعه‌ي اين ويژگي‌ها در يك فرد مي‌تواند يك رییس جمهور توانا و لایق ایجاد کند.


وزیر صنایع و معادن در دولت اصلاحات با بیان اینکه "قدرت تعامل مهندس موسوی با شخصيت‌هاي سياسي و مسوولان نظام بسيار بالاست تصریح کرد:آقاي مهندس موسوی به دنبال ایجاد فضاي بين‌المللي عاری از تنش است كه بتوان از اين فرصت‌ها در جهت اعتلای كشور در سطح جهان استفاده كند.


جهانگیری درباره ی اظهارات اخیر میرحسین موسوی درباره ی جمع کردن گشت های ارشاد گفت: تجربه عملکرد آقاي مهندس موسوی نشان داده که ایشان مطلبي كه نتوانند اجرا كند به زبان نمي‌آورد. وقتي گفته، من اين كار را انجام مي‌دهم(گشت های ارشاد را جمع آوری می کنم) قطعا توانایی انجام آن را دارد.در سایر موارد نیز همچنین، حال برخي نيازمند تصويب مجلس و برخي نيازمند تعامل با مقامات عالی نظام است.


وی در ادامه خاطر نشان کرد: آقاي مهندس موسوی با مجلس هشتم، مسائل قابل حلي خواهد داشت و به گونه ای رفتار خواهد كرد كه تعامل خوبي داشته باشد و در انتخابات بعدي در صورت پیروزی، مهمترين رسالت دولت ايشان، برگزاری انتخابات سالم و رقابتي است.
جهانگیری با اشاره به دیدگاه های سیاسی نخست وزیر سال های دفاع مقدس گفت: آقاي مهندس موسوی از جمله افرادي است كه اوايل انقلاب در حزب جمهوري اسلامي عضویت داشتند، پس ایشان فردي حزبي بودند و كار حزبي انجام داده‌اند و در سخنرانی های خود نیز به صورت مكرر طرح کرده اند که حزب نهادي است که مي‌تواند دموکراسی را استمرار بخشد.


وی با ذکر این نکته كه "آقاي مهندس موسوي ابهامات درباره ي ديدگاه هاي اقتصادي خود را درديدار اخيرش با فعالين بخش اقتصادي و توليدي برطرف كرده است، اضافه كرد: تقريبا از اكثر افرادي كه دراين جلسه بودند و عمدتا طرفدار اقتصاد باز هستند شنيدم كه پيش از جلسه ديد توأم با ابهام داشتند و پس از اتمام آن تقريبا تمامي ابهاماتشان برطرف شد. آقاي مهندس موسوي نظر خود را درباره‌ي بانك مركزي اعلام كردند و گفتند قرار نيست بانكها به حياط خلوت دولت تبديل شود به نظر من اين بسيار مهم است كه رييس جمهور آينده چنين تفكري داشته باشد.


جهانگيري ادامه داد:در ارزيابي از عملكرد بانكها در سه سال اخير مي‌بينم كه حقيقتا بانك حياط خلوت دولت شده و به همين دليل وضع كشور به جايي رسيده كه بانكها از مطالبات معوق و دولت از افزايش نقدينگي رنج مي‌برند در حاليكه آقاي مهندس موسوي به ارتقا جايگاه بانك مركزي فكر مي‌كند و اين، يكي از آرزوهاي اقتصاددانان كشور است كه بانك مركزي مستقل از دولت فكر كند. اينها بيانگر آن است كه آقاي مهندس موسوي ديد روشني درباره‌ي سياستهاي اقتصادي كشور دارند.


وزير صنايع و معادن در دولت اصلاحات و عضو ارشد حزب كارگزاران سازندگي با بيان اينكه جريان اصلاحات با شدت و جديت در پي تغيير شرايط فعلي است، ادامه داد: جريان اصلاح‌طلبي، نسبت به روند اداره‌ي كشور در سال‌هاي اخير، انتقادات زيادي دارد و به همين دليل، شخصيت‌هاي طراز اول، در اين دوره از انتخابات، آمادگي خود را براي حضور اعلام كرده‌اند تا بتوان حول آن‌ها، اجماع حداكثري حاصل كرد و از اين طريق به اصلاح وضع موجود پرداخت. در اين راستا نسل دومي‌هاي جريان اصلاحات، به اين جمع‌بندي رسيدند كه در شرايط فعلي بيش از آنكه مهم باشد چه كسي مي‌تواند جريان اصلاحات را پيش ببرد، ‌تغيير شرايط فعلي در اولويت است.


جهانگيري در ارزيابي خود از آرايش سياسي در جناح اصولگرا نيز گفت: اصولگرايان از ابتداي انتخابات نمي‌توانستند مدعي شوند كه آقاي احمدي‌نژاد كانديداي آن‌هاست و ايشان نيز قبول نمي‌كردند كه كانديداي جريان اصولگرايي هستند؛ در اين چهار سال نيز اتفاقاتي افتاد كه بخشي از جريان اصولگرا، منتقد جدي نحوه‌ي اداره‌ي كشور شده به گونه‌اي كه در برخي موارد حتي از رقباي خود، پيشي گرفتند.


عضو ارشد حزب كارگزاران سازندگي ادامه داد: در جريان اصولگرا، امروز سه تفكر وجود دارد؛ گروه اول، شرايط حاضر را مطلوب تلقي مي‌كند و اغلب در دولت و دستگاه‌هاي اجرايي حضور دارند، تفكر دوم كه در ابتدا مخالف حضور آقاي احمدي‌نژاد بودند و پس از مدتي احساس كردند كه حرف‌شان دقيق‌تر بوده اما قادر نيستند كه شخصيت مستقلي را معرفي كنند كه در عرصه‌ي انتخابات، تاثير قابل ملاحظه‌اي داشته باشد. اما جريان سوم، كه سعي مي‌كرد با دو جريان ديگر همراهي داشته باشد معتقدند كه بايد شرايطي را پيش‌ پاي آقاي احمدي‌نژاد قرار دهد و از او حمايت كنند، كه به نظر من، دو جريان، دوم و سوم حركت مشخصي ندارند، ضمن آنكه آقاي احمدي‌نژاد نشان داده كه نيازي به راي اين مجموعه ندارند و اهل مذاكره نيست.


جهانگيري با بيان اينكه پيش‌بيني من اين است كه عمده احزاب اصولگرا از آقاي احمدي‌نژاد حمايت خواهند كرد، خاطر نشان كرد: در عين حال بخش زيادي از شخصيت‌هاي اصولگرا، يا سياست سكوت پيشي مي‌گيرند و يا در ميان كانديداهاي موجود، به صورت غيررسمي،‌ از كانديداهاي ديگري كه به زعم آنان، مي‌تواند براي كشور مفيد باشند، فردي را برمي‌گزينند كه احتمالا چهره‌اي از طرح دولت ائتلافي خواهد بود.


عضو ارشد حزب كارگزاران، حضور فرد سومي را به عنوان كانديدا در جريان اصلاحات بعيد دانست و گفت: احزاب اصلاح‌طلب عمدتا حول محور آقاي مهندس موسوي اجماع كردند و شوراي هماهنگي جبهه‌ي اصلاحات نيز به اتفاق آراء، مدافع آقاي مهندس موسوي هستند و برخي ديگر از شخصيت‌هاي اصلاح‌طلب، همراه با اعتماد ملي، روند رقابت انتخاباتي را به پيش مي برند.


وزير صنايع و معادن دولت اصلاحات، در ادامه با تاكيد بر اينكه اگر انتخابات با يك كانديداي اصلاح‌طلب و يك كانديداي اصولگرا به مرحله‌ي دوم كشيده شود، پيروزي با اصلاح‌طلبان خواهد بود، گفت: آنچه مهم است اينكه در جبهه‌ي اصلاحات بدنه تصميم‌گيري قطعي كرد كه عليه يكديگر تخريبي صورت ندهد و نيز اينكه،‌ دو كانديدا بيش از آنكه به فكر پيروزي خود باشند؛ به دنبال تغيير وضع موجود هستند. ضمن آنكه انتخابات ممكن است به مرحله‌ي دوم كشيده نشود، اما به هر حال و در بهترين شرايط طبق نظرسنجي‌هايي كه صورت گرفته،‌ راي آقاي احمدي‌نژاد از 35 درصد بالاتر نيست و اين سقف راي ايشان است و دليلي هم براي بالاتر رفتن اين ميزان وجود ندارد.

وي با انتقاد از عملكرد صداوسيما نسبت به كانديداهاي اصلاح‌طلب و معتدل انتخابات رياست جمهوري، گفت: چرا صداوسيما بايد تبديل شود به دستگاه‌هاي تبليغاتي و رفتاري غيرمنصفانه را در پيش بگيرد؟ اما با اين حال به نظر من، برنده‌ي مرحله‌ي اول انتخابات، آقاي مهندس موسوي است و شايد تنها كسي كه شانس برنده شدن داشته باشد ايشان باشند چرا كه آقاي مهندس موسوي با توجه به اينكه فقط چند هفته است فعاليت خود را شروع كرده‌اند اما شيب پيشرفت آراءشان بسيار خوب و مثبت و به سرعت در حال افزايش است.


وي همچنين با اشاره به ضرورت ارائه‌ي برنامه توسط كانديداها گفت:‌ برنامه‌ي كانديداها؛‌ اعم از اصلاح‌طلبان و اصولگرا در شرايط امروز بسيار مهم است و سرنوشت كشور را براي چهار سال آينده مي‌تواند رقم بزند و ممكن است آثار آن تا ده‌ها سال باقي بماند، چنانچه عملكرد آقاي احمدي‌نژاد، اثرات خود را تا سال‌هاي سال بر جاي خواهد گذاشت، از جمله آنكه با حجم عظيم درآمد نفتي چه شده كه امروز وضع كشور به اين جا رسيده ايشان بايد با صراحت مشخص كند كه با وجود آنكه سياست‌هاي كلي و مصوب داريم؛ چرا رييس‌جمهور تا اين حد قدرت مانور دارد.

وي ادامه داد: كانديداي رياست جمهوري آينده بايد با صراحت و شفافيت بگويد كه چه برنامه‌اي براي تنظيم سياست داخلي، معضلات اقتصادي، سياست خارجي،‌ زنان و جوانان دارد،‌ مردم نيز بايد به برنامه‌هاي كانديداها توجه كنند. در عين حال صداوسيما بايد فرصت مناسب براي معرفي كانديداها را در اختيار آنان قرار دهد.

عضو ارشد حزب كارگزاران سازندگي، حضور ميرحسين موسوي را به عنوان كانديداي اصلاح‌طلبان؛ نماد ديگري از موفقيت جبهه‌ي اصلاحات در تصميم‌گيري براي عبور از بحران دانست.

وي با اشاره به سردرگمي و تشتت در جناح اصولگرا، گفت: اصولگرايان، يك جريان ريشه‌دار در كشور ما هستند و ما همواره علاقمنديم كه اين جريان،‌ در عرصه‌ي رقابت‌هاي سياسي حضور فعال داشته باشد اما متاسفانه، به جاي آنكه تكليف خود را روشن كنند با تكيه بر رانت حضور در صحنه و استفاده از صداوسيما و برخي از خبرگزاري‌ها، سعي کرده‌اند ضعف خود را برطرف سازند.


جهانگيري ادامه داد: تكليف جريان اصلاح‌طلب، خوشبختانه روشن است و از اين روشن‌تر نخواهد شد.

منبع: سایت خبری کلمه

► کرباسچی: به نام عدالت فاجعه اقتصادی رخ داد
رئيس جمهور آينده، اقتصاد را به ريل قانون برگرداند ◄

مطالب مرتبط
بنر