نیویورک تایمز: استقبال آذری ها از میرحسین غیرمنتظره بود

سه شنبه ، 5 خرداد 1388 ، 11:20

روزنامه نیویورک تایمز سفر اخیر مهندس میر حسین موسوی به تبریز را مورد توجه قرار داده و گزارشی در این باره منتشر کرده است.

در این گزارش با اشاره به اینکه موسوی جدی ترین رقیب انتخاباتی محمود احمدی نژاد است آمده است :

" مهم ترین رقیب انتخاباتی محمود احمدی نژاد روز دوشنبه به شهر تبریز زادگاه خود رفت تا در اجتماع غیر منتظره ده ها هزار نفری از هوادارانش تنها چند هفته مانده به انتخاباتی که ممکن است چالش جدی و شکست بزرگی برای دولت نهم باشد ،سخن بگوید.

نکته قابل توجه در جمعیتی که به استقبال موسوی آمده بودند تنها تعداد زیاد _حدود 30 هزار نفر_ آن نبود بلکه این مساله بود که این جمعیت به صورت خود جوش آمده بودند و کسی برای آوردن آنها وعده خوراک و غذا یا سازمان دهی نکرده بود و اداره ها برای استقبال از او تعطیل نشده بودند.

جمعیت حاضر یکصدا فریاد می زدند " آذربایجان خانه ما ،موسوی زندگی ما "

سفر دو روزه موسوی به آذربایجان شرقی در راستای تلاش او برای جمع کردن آرای آذری زبانان ایران است که 15 میلیون رای را می توانند به سبد او بریزند و این رقم حدود یک سوم کل واجدان شرایط رای دادن است.

موسوی در سخنان خود در اجتماع ده ها هزار نفری مردم تبریز گفت که مردم تبریز بارها در طول تاریخ سرنوشت کشور را رقم زده اند و در برابر دیکتاتورها ایستادگی و مقاومت کرده اند .

موسوی افزود اگر به ریاست جمهوری برگزیده شود اصل 15 قانون اساسی درباره آموزش زبان مادری در مدارس را احیا خواهد کرد .این کاری است که در دولت محمود احمدی نژاد به انجام نرسیده است.


وی افزود: رای تک تک شما مردم در این انتخابات بسیار مهم و سرنوشت ساز خواهد بود.

زهرا رهنورد همسر میر حسین موسوی که نخستین بانویی است که در تاریخ 30 ساله پس از جمهوری اسلامی به طور جدی وارد کمپین انتخاباتی همسرش شده است در اجتماع زنان گفت که او مدافع تک همسری مردان و افزایش حقوق زنان در قانون اساسی است .

خانم دکتر رهنورد رییس سابق دانشگاه الزهرا در تهران و یک هنرمند پیکر تراش است . در پوستری که از او و همسرش در تبریز نصب شده است ،دست در دست موسوی دارد. این پوستر در کشوری که 30 سال است تحت تدابیر قوانین اسلامی اداره می شود می تواند یک واقعه بی سابقه باشد.

مهندس موسوی جدی ترین رقیب انتخاباتی محمود احمدی نژاد است و دو رقیب دیگر که مهدی کروبی از اردوگاه اصلاح طلبان و محسن رضایی از اردوگاه محافظه کاران و فرمانده اسبق سپاه است ،از نظر میزان رای عقب تر از موسوی قرار دارند.

اما هنوز محمود احمدی نژاد طرفداران زیادی در میان ترک زبانان به ویژه ترک زبانان حاشیه نشین در حومه تهران و دیگر شهرهای بزرگ دارد .بسیاری از ایرانیان کم در آمد و فقیر در انتخابات پبیشین با توجه به وعده های یک زندگی بهتر و توزیع عادلانه تر امکانات کشور به احمدی نژاد رای دادند.

در این باره " حسن نظری "  یک پیرمرد بازنشسته 75 ساله  در تبریز که از مدافعان محمود احمدی نژاد است می گوید که او بار دیگر به احمدی نژاد رای خواهد داد چرا که در 4 سال گذشته میزان مستمری بازنشسبگی او 5 برابر افزایش یافته است و وضعیت طبقات فقیر حاشیه نشین و روستایی در دولت احمدی نژاد بهتر شده است.

این در حالی است که هر سه رقیب انتخاباتی احمدی نژاد سیاست او در توزیع پول در کشور را نوعی صدقه پروری برای جذب آرای مردم می دانند و معتقدند که وی به جای مدیریت صحیح اقتصادی و انجام پروژه های بزرگ اشتغال زا فقط از راه توزیع پول نفت بین اقشاری از مردم تلاش کرده است تا رای مردم را جمع کند.

به عنوان یک نمونه احمدی نژاد دستور داد تا مبلغ 50 هزار تومان بین 3 هزار نفر از دانشجویان خوابگاه کوی دانشگاه تهران توزیع شود ولی دانشجویان به این عمل او اعتراض کردند

از این رو هواداران مهندس موسوی در استقبال از او در تبریز یک صدا شعار می دادند که مرگ بر سیب زمینی . آنها در واقع می خواستند به توزیع رایگان 400 هزار تن سیب زمینی از سوی دولت در ماه گذشته اعتراض کنند.چرا که معتقدند این قبیل کارها برای جمع آوری رای است نه خدمت واقعی به مردم.

منبع: سایت خبری عصر ایران

► ماجراي گرفتن دست رهنورد توسط موسوي
مشروح سخنان احمدي نژاد در اولین نطق تلويزيوني ◄

مطالب مرتبط
بنر