کاهش ۱۳۰ برابری هزینه ها با ابزار اینترنت بانک

دوشنبه ، 6 آبان 1398 ، 14:07
در اقتصادهای دنیا هزینه های بانکی از یک دلار و ۳۰ سنت به یک سنت رسیده است که این معجزه بانکداری اینترنتی است

احمد مجتهد، کارشناس نام آشنای بانکی در گفت‌وگو با "اگزیم نیوز" با اشاره به خدمات ویژه موبایل بانکینگ در زمینه ابزارهای نوین بانکی گفت: با وجود این خدمات ضمن استفاده از خدمات در حیطه بسیار گسترده‎ی جغرافیایی، دیگر نیازی به شعبه نیست. همچنین کارها از نظر زمانی با سرعت بسیار بالاتر و بدون هزینه و یا هزینه بسیار کمتری انجام می‌شود. هزینه چنین خدماتی به شدت کاهش داشته است. کاهش هزینه‌ها از این طریق، از 1 دلار و 30 سنت به 1 سنت گزارش شده؛ یعنی کاهش 130 برابری هزینه فعالیت‌های بانکداری شعبه‌ محور."

مجتهد گفت: ارائه خدمات نوین از سوی بانک‌ها مبحث چندان ساده‌ای نیست. در ایران تصور می‌کنیم در زمینه بانکداری الکترونیک، نسبت به کشورهای دیگر چندان عقب نیستیم. اما کشورهای دیگر به سرعت در پی تکنولوژی‌های جدید هستند. ما به جهت تحریم‌های اعمال شده، مقداری عقب مانده‌ایم و از دسترسی به دانش روز مقداری باز مانده‌ایم. به عنوان نمونه در حوزه استفاده از کارت‌های پرداخت در کشورهای پیشرفته، وضعیت به گونه‌ای دیگر پیش می‌رود و با ایران تفاوت‌های چشمگیری دارد.

او ادامه داد: تمام پرداخت‌ها در این کشورها می‌تواند از طریق موبایل بانکینگ صورت بگیرد. تایید صلاحیت افراد از طریق چهره یا از طریق اثر انگشت نمونه دیگر این پیشرفت‌ها در زمینه پرداخت است. در ایران به جهت اینکه تکنولوژی چنین خدماتی هنوز داخلی نشده است، نتوانسته‌ایم بهره‌ای از این پیشرفت‌ها کسب کنیم. این موضوع هنوز به صورت وسیعی در ایران به مرحله اجرا نرسیده است.

او ابراز داشت: توان اساسی بانکداری در حیطه موبایل بانکینگ است. اپلیکشن‌های جدیدی وجود دارد که خدمات نوینی را ارائه می‌کنند. مشکلات امروزه بانک‌ها در استفاده از اپلیکیشن‌ها این است که استفاد‌ه‎کننده‎ی اپلیکیشنِ مذکور، باید هویتش تایید شود که مبادا شخص دیگری در حال استفاده از اپلکیشن باشد. این موضوع مهمی است. در حال حاضر حتی کشورهایی  که امکانات محدود اینترنتی دارند، از طریق موبایل بانکینگ این کارها را انجام می‌دهند.

وی افزود: در حال حاضر در حوزه بانکداری شاهد بانکداری روباتیک نیز هستیم. در این نوع بانکداری به هیج وجه با فردی که پاسخگوی مراجعه کنندگان باشد، مواجه نمی‎شویم. کارها صرفا از طریق موبایل بانکینگ صورت می‌گیرد. ضمن تماس با بانک، تمام عملیات بانکی خود را به صورت روباتیک انجام می‌دهیم. اطلاعات صوتی افراد در این نوع بانکداری به دیجیتال تبدیل شده و خدمات مورد نظر نیز انجام خواهد شد.

او تصریح کرد: در کانادا بر همین اساس تعداد شعب بسیار کاهش یافته است. در ایران هم این موضوع در حال پیگیری است. هر چند که نیاز به تلاش بیشتری در این خصوص داریم. اما این بستگی دارد که تا چه میزان سیستم موبایل بانکینگ در کشور توسعه یابد. در ایران به لحاط نرم افزاری اگر مقداری قوی‌تر شویم، امکان این می‎رود که هم هزینه بانک‌ها را کاهش دهیم و هم سرعت خدمات بانکی افزایش یابد. در هر نقطه کشور، طی این شرایط می‌توانیم خدماتی را ارائه کنیم.

این کارشناس بانکی افزود: جهت گیری در بانک‌ها، به سمت تکنولوژی روز است. بانکها به هر حال به جهت هزینه‌های بالا، ناچارند به این سمت حرکت کنند. امکانات ایران  و همچنین شرایط اقتصادی مقداری سرعت ما را کند نموده است. اما سمت و سوی حرکت ما به این مسیر است. عموم پرداخت‌هایی که اکنون از سوی دولت صورت می‌گیرد، از این طریق صورت می‌پذیرد. پول نقد و اسکناس در حال حاضر چندان در چرخه مبادلات ورود ندارد و نسبت به قبل کمرنگ‌تر شده است. در این شرایط ضمن استفاده از موبایل بانکینگ، احتمال جعل و تقلب و کلاهبرداری نیز کاهش می‌یابد. برای بانک‌ها امنیت بسیار مهم تلقی می‌شود که ضمن موبایل بانکینگ این مساله تا حد بسیار زیادی حل شده است.  

► یادآوری رویدادهای روزمره با تقویم همراه بانک سینا
چک‌‏هاي واگذار شده خود را در "همراه نوين" دنبال کنيد ◄

مطالب مرتبط
بنر