چرا بانک ها شرکت "پرداخت الکترونیک" تاسیس کردند؟

سه شنبه ، 1 بهمن 1392 ، 14:13

 

حتما تا به حال بار ها نام شرکت های پرداخت الکترونیک بانک های مختلف به گوشتان خورده است. هرکس که از سیستم بانکداری الکترونیک به هر شکل ،خرید و... استفاده می کند به ناچار باید از خدمات "پرداخت الکترونیک" کمک بگیرد.

 

به گزارش بانکی دات آی آر، از آنجا که خدمات بانکداری الکترونیک و فعالیت های این حوزه در کشور ما نوپاست و مدت زیادی قدمت ندارد  در ابتدای شروع کار توقع سود آوری زیادی از آن نمی رفت و از آنجا که لازم بود این خدمات در کشور راه اندازی شود بانک ها پا به این عرصه گذاشتند و شرکت های مختلف "پی اس پی" تاسیس کردند.

ولی خوشبختانه این بازار با حمایت بانک‌ها ترغیب شد و سرمایه در اختیار شرکت‌های مذکور قرار گفت تا جایی که درحال حاضر نمی توان زندگی بدون بانکداری الکترونیک را حتی تصور کرد.

از این رو بسیاری از کارشناسان بر این عقیده اند که اکنون زمان آن رسیده که بانک ها و شرکت های پرداخت الکترونیک تفکیک شده تا این شرکت ها بتوانند مستقل عمل کنند.

در حال حاضر با وجود پیشرفت‌هایی شامل دستگاه‌های پایانه فروش (POS)، دستگاه‌های خودپرداز(ATM) و سیستم پرداخت اینترنتی، بانک‌ها قادرند در سطح وسیع‌تر ولی با هزینه‌ی کمتر خدمت‌رسانی کنند و با تشویق مشتری‌های بزرگ خود که بسیار سود آورند و ریسک بالاتری دارند به نتیجه مطلوب برسند.

بانک‌ها می‌توانند خدمات مربوط به دستگاه‌های خودپرداز را به پی‌اس‌پی‌ها بسپارند که این کار مسئولیت بانک‌ها را خدشه‌دار نخواهد کرد.

در ایران پرداخت‌های اینترنتی و از طریق دستگاه‌های پایانه فروش در حوزه‌ی کاری شرکت‌های پی‌اس‌پی صورت می‌گیرد اما خدمات بانکی از قبیل واریز پول، کارت به کارت کردن و غیره جزو خدمات بانکی به شمار می‌رود. باید گفت این موضوع که چه خدماتی در حوزه‌ فعالیت شرکت‌های پی‌اس‌پی است و چه خدماتی در حوزه‌ی خدمات بانک‌ها، در سایر کشورها هم شفاف نیست و بیشتر با توجه به وضعیت، توان و قدرت خود تعیین می‌شود».

در تجارت الکترونیک گروه‌های متفاوت کاری نظیر دولت، کسب‌وکارها، مصرف‌کنندگان و...  باهم در ارتباط هستند. ارتباط الکترونیکی این گروه‌ها بر بستر شبکه‌های رایانه‌ای نیازمند بررسی های بیشتر و تفکیک وظایف است.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► آشنایی باکاربانک/مصیبت تحویلدارها "کسری موجودی"!
چطورسایت ها و شرکت ها "درگاه پرداخت الکترونیک" می گیرند؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر