خطر انحراف 85 درصدي منابع نظام بانکي

دوشنبه ، 23 دی 1387 ، 12:22

سهم بخش توليد از تسهيلات اعطايي بانک‌‏ها بسيار پايين است و متأسفانه نظام بانکي کشور از عوامل اصلي مشکلات واحدهاي توليدي به شمار مي‌‏رود.

دکتر محمد جهرمي، وزير کار و امور اجتماعي  با بيان اين مطلب بر ضرورت تغييرات عمده در بدنه کارشناسي بانک‌‏ها تاکيد کرد و گفت: بانک‌‏ها بايد در بدنه کارشناسي خود تغييرات عمده‌‏اي ايجاد کنند، زيرا اگر بانک‌‏ها با توان بيشتري به بررسي توجيه اقتصادي- فني و اهليت افراد بپردازند، ميزان ريسک‌‏پذيري کاهش مي‌‏يابد و ديگر نيازي به دريافت وثيقه‌‏هاي سنگين نيست.


وي در ادامه ابراز داشت: سيستم بانکي حق ندارد مشکل خود را به مردم تحميل کند و از راه‌‏هاي غير منطقي نظير دريافت وثيقه‌‏هاي سنگين، ريسک سرمايه‌‏گذاري خود را کاهش دهد.


وزير کار و امور اجتماعي افزود: تسهيلات بانکي بايد کاملاً نظارت و مديريت شده با هدف برنامه چهارم و چشم‌‏انداز بيست ساله پرداخت شود. در اين خصوص اولويت با کساني است که طرح آنها مزيت بيشتر محلي و کشوري داشته باشد.


جهرمي با بيان اينکه منابع سيستم بانکي کشور کفاف جهش بزرگ اقتصادي را نمي‌‏دهد، گفت: بايد به سمت بازارهاي اوليه و ثانويه رفت، از سوي ديگر با اين نظام حاکم بر سيستم بانکي، نقدينگي به سمت توليد و اشتغال هدايت نمي‌‏شود.


وي خاطر نشان کرد: اگر براي پرداخت تسهيلات از سوي بانک مرکزي برنامه‌‏ريزي مناسبي صورت نگيرد، فقط 10 تا 15 درصد تسهيلات به بخش توليد مي‌‏رود و خطر انحراف 85 درصدي، منابع را تهديد مي‌‏کند.


جهرمي در خصوص تاثير نقدينگي بر اقتصاد اظهار داشت: بايد حجم نقدينگي را مديريت کرد زيرا اگر مديريت بر جريان نقدينگي حاکم نشود، به تورم دامن مي‌‏زند.

منبع: خبرگزاری ایلنا

► اعلام اسامي برندگان نظرسنجي بانک پاسارگاد,به زودی
دو عدد نان 50 میلیارد دلار! ◄

مطالب مرتبط
بنر