نامه وارده/کیش، خانه ای که متعلق به همه ماست

سه شنبه ، 16 آبان 1391 ، 08:57

معمولا وقتی از خانه ات و جایی که به آن تعلق داری دور می شوی احساس غربت بر تو غلبه می کند و دلت برای خویشاوندان و دوستانت تنگ می شود. اما من جایی را می شناسم که در آن دلت برای کسی تنگ نمی شود.

کیش. بله کیش خودمان جایی است که در آن دلت برای کسی تنگ نمی شود، خلیجش فارس است هرچقدر هم خودشان را بکشند که ع-ر-ب-ی اش کنند.

شبانه روز بیدار و زنده است پر از موسیقی و شور.

اگر چه از نظر کیش وند ها(اهالی کیش) گرم و شرجی است، دوراست، گاز ندارد،بیمارستانش کشتارگاه است و امکاناتش محدود. اما مهم این است که مال خودمان است. مال خود خودمان.

 

در بازارحواست را جمع نکنی سرت را کلاه می گذارند و جنس چند صد تومانی را چند میلیون حساب می کنند. در این مورد همین بس که پالتویی که در خیابان ولیعصر تهران (که معروف به گران بودن است) 70 هزارتومان می توان خرید را در کیش 138 هزار تومان قیمت زده اند!

اما اگر بفهمند که جنس شناسی بهترین اجناسشان را به قیمت مناسب برایت می آورند. از این لحاظ باجاهای دیگر فرقی ندارد وقتی چانه می زنی انگار توی تجریشی درست عین خانه!

کیش فقط برای تهرانی ها آشنا نیست از هر قومیت و شهری بالاخره در این پاساژها همشهری ای پیدا می کنی چه فروشنده باشد و چه خریدار.

شیرازی، اصفهانی، ترک، عرب، لر، یزدی، بلوچ و حتی قمی.

در مورد جاذبه های کیش زیاد گفته شده  و در این گزارش قصد نداریم تکرار مکررات کنیم. بلکه قرار است شما را با آنچه در کتب و گزارش های گردشگری نیست و کمتر در مورد آن صحبت می شود آَشنا کنیم.

 

 

بومی های کیش

اعراب کیش جمعیتی چند هزار نفری اند که به دو بخش شیعه و سنی تقسیم می شوند. هرکدام از آنها مسجد مخصوص خودشان را دارند که نمازهای جمعه در آن برپا می شود و زندگی دوستانه ای باهم دارند.

برخلاف آنچه در خصوص اعراب مشهور است اعراب ایرانی و به ویژه کیش یک همسر دارند و باوجودی که فرزندان زیادی دارند اعراب ایرانی کیش کمتر به فکر تعدد زوجات هستند.

عده ای ریشه این اعراب را به عمان و امارات منتصب می کنند اما اکثر این ها به ایرانی بودنشان می بالند.

سواحل کیش

پیش از اینکه پا به این سواحل بگذارم در خصوص زلالی و شفافیت آب های آن افسانه های زیادی شنیده بودم اما وقتی از نزدیک این سواحل را دیدم متوجه شدم که شنیده ها چندان هم از واقعیت دور نیستند.

آب در برخی نقاط ساحلی به قدری شفاف است که به راحتی می توانی ماهی های شجاعی که تا کنار ساحل پیش آمده اند را ببینی!

درخت سبز

این درخت برای گردشگران نماد قدرت خدا و زیبایی چندین ساله است اما برای بومی ها مرجع عبادت و نذر و نیاز. می گویند به تعداد میوه هایی که یک آقا از این درخت بخورد همسر اختیار می کند!

 

کشتی یونانی

تاریخچه این کشتی را در هر جایی می توانید بخوانید اما شاید کمتر کسی از احوال سرمایه گذاری خبر داشته باشد که با کلی امید می خواست در این منطقه رستوران با موزیک زنده تاسیس کند اما کمر کشتی شکست و امید هایش ناامید شد.

بعد از او کسی آمد کشتی را بخرد تا از آهن هایش استفاده کند اما بابت پارک کردن چندین ساله کشتی در ساحل از او کرایه ای خواستند که پا به فرار گذاشت!

پربازدید ترین های بانکی:

*****************

 

 

 

 

► گردشگری/ جاذبه های گردشگری استانبول
در قاب تصویر/ دیوار چین از ابتدا تا انتها! ◄

مطالب مرتبط
بنر