گردشگری/ تفت خنک شهر کویر+تصاویر زیبا

يكشنبه ، 2 آبان 1389 ، 11:21

 

شهرستان تفت با وسعت 5948 كیلومتر مربع در جنوب غربی استان یزد واقع گردیده است و یكی از مناطق خوش آب و هوای استان یزد به حساب می آید. این شهرستان دارای دو بخش و ده دهستان می باشد.تفت شهری نسبتا بزرگ است که با کوه های سنگی در اطراف احاطه شده است. چشم انداز باغ های این شهر به خصوص باغ های انار بسیار دیدنی است.

به گزارش بانکی دات آی آر شهر تفت به طور کلی از دو بخش تشکیل می‌شود: بخش شمالی و بخش جنوبی که به ترتیب گرمسیر و سردسیر نامیده می‌شوند. از مکان‌های دیدنی تفت می‌توان به مسجد شاه ولی مربوط به عصر صفویه، باغ و خانه بازسازی شده نمیر، آبشار دره گاهان، قلعه قدیمی گرمسیر، آسیاب آبی و قدمگاه اشاره کرد. شهرت تفت به محصول اصلی کشاورزی آن، انار، و کانال‌های آب زیرزمینی آن (قنات) برمی‌گردد. دکتر محمد ابراهیم باستانی پاریزی، تاریخ شناس معاصر و نویسنده سرشناس تاریخ که اکثر نوشته‌هایش در باره تاریخ کویر ایران است، نام شهر تفت را منسوب به گرمای کویری آن می‌داند. در لغت نامه، واژه «تفت» به معنای سبد میوه نیز آورده شده‌است که با توجه به شرایط اقلیمی این شهر، معنای مناسب‌تری به نظر می‌رسد.در برخی منابع این شهر به دراز شهر معروف است زیرا تمام خانه‌ها و ساختمان‌های آن اطراف یک خیابان طولانی واقع شده‌اند.

آشنایی با برخی دیدنی های تفت

 

آسیاب آبی گرمسیر
شهرستان تفت را از لحاظ تعداد آسیابها می توان شهر آسیابهای آبی نامید که تعداد آن به بیش از ۱۸ واحد می رسد و نشان از آن دارد که تفت٬ روزگاری صادرکننده آرد به شهرهای همجوار خود بوده است. از مهمترین آسیابهای آبی تفت می توان به بی غم٬ نیر٬ صدری٬ باغ گلابدان٬ نوابی٬ سرده٬ موقوفه گرمسیر٬ شهناز گرمسیر٬ راحت آباد٬ میر سید محمد٬ حاجی زینل٬ مبارکه٬ ملاحیدر٬ امام رضا٬ اسلامیه٬ فخرآباد و آسیاب بادی شواز اشاره نمود. در حال حاضر تنها آسیاب دایر تفت٬ آسیاب آبی گرمسیر است که در طول ایام سال بویژه تعطیلات سال نو پذیرای بازدیدکنندگان از این اثر تاریخی است. این آسیاب توسط استاد محمدعلی فلاح تفتی اداره می شود.
باغ صدری
عمارت و باغ صدری یکی دیدنی های شهر تفت در استان یزد به شمار می رود که با وجود بناهای جالب و دیدنی به همراه باغی سرسبز و زیبا بالقوه یکی از نقاط گردشگری شهرستان تفت به شمار می رود. ظاهرا قدمت این باغ و بنا به دوران زندیه باز می گردد که بازسازی و نوسازی شده است.

 

 

خبرهای مرتبط با این خبر را نیز بخوانید - ادامه ی خبر بعد از لینک ها

گردشگری/ مراغه, شهری تاریخی دردامان سهند

گردشگری/تصاویر بسیار دیدنی از باغ پرندگان اصفهان

گردشگری/ هتلی به سبک آدم فضایی ها!+تصویر

گردشگری / 10 قلعه شگفت انگیز دنیا (1) + عکس

گردشگری/ آبشار زيباي «لاتون» در گيلان+تصویر

گزارش تصویری / نیشابور ؛ شهری از دل تاریخ

گردشگری/ دومین دریاچه آب شور دنیا +تصویر

گزارش تصویری/ آنچه از مشهد نمی دانید

 

مسجد شاه ولی
در مسجد شاه ولی که در قرن هشتم ه. ق. بنا شده؛ آثار جالب توجهی به چشم می خورد که از آن جمله می توان به سنگ مرمر محراب با نقش قندیل و كنده كاریهای گل و بته و واژه های مقدس اشاره نمود. در ورودی چوبی مشبك بسیار ظریف كه لفظ (محمد) چند بار در حلقه هایی به صورت زیبا بر آن كنده كاری شده و در اطراف آن كتیبه ای از كاشی معرق نام دوازده امام به خط نسخ بر روی آن نصب شده است.

 

کوه عقاب
یکی دیگر از دیدنی های تفت، کوه عقاب (عقاب کوه) است. در نزدیکی شهرستان تفت و در فاصله 30 كیلومتری محور یزد به شیراز، کوه نسبتا مرتفع و منفردی قرار گرفته که تصویری شبیه به یک عقاب نشسته را تداعی می کند.

 

 

تفرجگاه دره گاهان

یکی از مناطق دیدنی شهرستان تفت در استان یزد؛ تفرجگاهی موسوم به دره گاهان است که به دلیل وجود چند درخت و همچنین آبشاری زیبا به صورت یکی از جاذبه های دیدنی این شهرستان بدل گشته است. وجود سنگ های مساعد برای صخره نوردی در کنار آبشار نیز مزید بر علت شده.

نخل برداری

یکی از جاذبه های انسانی شهر تفت مراسم نخل برداری است. مردم تفت در ظهر عاشورای حسینی همچون دیگر یزدیان نمادی چوبین که نشانه ای از تابوت ابا عبد الله  است بر سر دست می گیرند و به عزاداری می پردازند این مراسم معنوی هر ساله سبب جذب بسیاری از مشتاقان امام حسین (ع) در تاسوعا و عاشورای حسینی به این شهر و حسینیه تفت می شود.

 

با حضور درتالار گفتگوی بانکی در مباحث و مسائل اقتصادی کشور شرکت کنید

1000 عضو در حال تبادل نظر در این انجمن هستند


خبرهای منتخب بانکی دات آی آر :

*=======================*

نحوه محاسبه سرعت واقعی اینترنت

گردشگری/ مراغه, شهری تاریخی دردامان سهند

۱۰ هزار تومانی؛اسکناس شایعه ساز!

من آن زمان 11 سال داشتم آقای جعفریان !

جام زهری که بانک ملت به کام مشتریانش می ریزد

ما واین سراب بانکداری الکترونیک

مدير بانک مرکزي ونزوئلا يک ايراني الاصل است!

راهکارهایی برای برخورد با شوهر بیکار

راهکارهای جالب برای اینکه توریست شهر خود باشید

گردشگری/ آبشار زيباي «لاتون» در گيلان+تصویر

فعلا شکلات بخورید تا مشکلات اقتصادی برطرف شود

شگردهای کلاهبرداری اینترنتی

چرا همیشه صورت مساله را پاک می کنیم؟

مطمئن ترین بانکهای دنیا

گردشگری/آشنایی با غار بره زرد ایلام

نتیجه ی یک تحقیق جالب در خصوص اخلاق کاربران فیس بوک

گزارش تصویری / نیشابور ؛ شهری از دل تاریخ

آب و برق مجانی ؛ وعده ای در آستانه ی تحقق ؟

فیلم فیس بوک در صدر فروش قرار گرفت

فناوری / لپ تاپی جدید شبیه پوشه + عکس

كسري 17 ميليارد دلاري تراز بازرگاني ايران

 

► گردشگری/ جایی شبیه رویا+تصویر
گردشگری/ دیدنی های رامسر+تصاویر زیبا ◄

مطالب مرتبط
بنر