بانک تجارت گزارش مثبت داد، سهام بانک رشد کرد

يكشنبه ، 28 خرداد 1402 ، 14:25
بانک تجارت درباره اختلاف مبالغ درآمد تسهیلات اعطایی، سپرده گذاری و اوراق بدهی، افزایش ۱۸۶ درصدی سود خالص، برنامه افزایش سرمایه از محل سود انباشته و ...توضیح داد.

به گزارش اخباربانک، بانک تجارت درخصوص اختلاف مبالغ درآمد تسهیلات اعطایی، سپرده گذاری و اوراق بدهی، افزایش 186 درصدی سود خالص، برنامه افزایش سرمایه از محل سود انباشته و ...در صورت های مالی سال گذشته توضیح داد و در جریان معاملات امروز با رشد 2.9 درصدی قیمت سهام روبرو شد.


بر اساس این گزارش، "وتجارت" در ﺧﺼﻮص ﺻﻮرت ﻫﺎی ﻣﺎلی منتهی ﺑﻪ اﺳﻔﻨﺪ ۱۴۰۱ اعلام کرد: اختلاف مبالغ درآمد تسهیلات اعطایی، سپرده گذاری و اوراق بدهی و درآمد کارمزد در صورت سود و زیان و گزارش عملکرد ماهانه اسفند. علت اختلاف درآمد تسهیلات اعطایی ناشی از پیگیری های انجام شده درباره وصول مطالبات از مشتریان در سال ۱۴۰۱ بوده که منجر به ۶.۹ هزار میلیارد تومان سود شده است. صورتجلسات مربوطه در اردیبهشت نهایی شده است.


علت اختلاف در سرفصل های درآمد سپرده گذاری و کارمزد عمدتاً ناشی از تفاوت طبقه بندی اقلام و دفتر کل در گزارش های مذکور است.


علت تغییرات بیش از ۳۰ درصدی سود خالص طی سال مالی ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰


افزایش درآمد تسهیلات اعطایی: افزایش درآمد تسهیلات اعطای عمدتاً به دلایل رشد ۴۵ درصدی حجم تسهیلات اعطایی نسبت به سال مالی ۱۴۰۰، وصول بخشی از مطالبات و شناسایی سود ۶.۹ هزار میلیارد تومانی است.


کاهش درآمد سپرده گذاری در بانک ها و موسسات اعتباری غیر بانکی: سیاست های انقباضی بانک مرکزی با هدف کنترل رشد نقدینگی و لزوم اجرای تکالیف ابلاغی به بانک ها در خصوص پرداخت تسهیلات حمایتی مندرج در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ منجر به کاهش سپرده گذاری این بانک در بازار بین بانکی و در نتیجه کاهش سود حاصل از این محل شده است.


افزایش جایزه سپرده قانونی: افزایش جایزه سپرده قانونی ناشی از رشد ۴۱ درصدی حجم سپرده‌های مشتریان و به تبع آن افزایش حجم سپرده قانونی بود.

افزایش درآمد کارمزد: افزایش درآمد کارمزد عمدتاً به دلیل افزایش حجم تسهیلات قرض الحسنه، ضمانت نامه های صادره، حواله های بانکی و عملیات ارزی و کارمزد حوالجات اسنادی و خدمات الکترونیک و ... است.


افزایش سود مبادلات و معاملات ارزی: رشد سود مبادلات و معاملات ارزی ناشی از افزایش حجم معاملات و نرخ تسعیر ارز اعلامی بانک مرکزی طبق بخشنامه ۲۵ اسفند است.


افزایش هزینه های اداری و عمومی: افزایش در سرفصل هزینه های اداری و عمومی به دلیل افزایش هزینه های اداری( رشد ۴۸ درصدی) ناشی از رشد نرخ تورم و افزایش هزینه های نیروها ناشی از رشد حقوق و دستمزد نیروهای بانک طبق قانون کار و تغییر وضعیت نیروهای شرکتی به رسمی و به تبع آن افزایش تعداد نیروهای رسمی بانک است.


افزایش سایر درآمدها و هزینه های عملیاتی: بانک مرکزی طی بخشنامه ۲۵ اسفند نرخ تسعیر ارز اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی را در پایان سال مالی ۱۴۰۱برای هر دلار و یورو ۲۵ و ۲۶.۵ هزار تومان و سایر اسعار بر مبنای برابری آن به یورو برای اعمال در دفاتر و صورت های مالی بانک‌ها ابلاغ کرد که از این بابت بانک در پایان سال گذشته ۳.۶ هزار میلیارد تومان سود تسعیر ارز در صورت های مالی شناسایی کرد.


افزایش هزینه های مالی: افزایش هزینه های مالی عمدتاً ناشی از ثبت سود تسهیلات دریافتی از بانک مرکزی است.


مبالغ هزینه اکچوئری و سود تسعیر ارز خالص دارایی های بانک

مبلغ هزینه اکچوئری لحاظ شده در سال مالی ۱۴۰۱ معادل ۳.۶۸ هزار میلیارد تومان و سود تسعیر ارز دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی عملیاتی معادل ۳.۶۶ هزار میلیارد تومان است.


برنامه راهبردی بانک برای بهبود میزان کفایت سرمایه

با عنایت به اینکه سود خالص بانک در سال جاری بالغ بر ۱۲.۸ هزار میلیارد تومان است، بانک در نظر دارد از محل سود انباشته به منظور تقویت ساختار مالی و بهبود نسبت کفایت سرمایه اقدام به افزایش سرمایه کند که این مهم در ماه های عادی پس از تایید سازمان حسابرسی و تصویب مجمع فوق‌العاده به مرحله اجرا خواهد رسید.


اصلاح اطلاعات گزارش تفسیری مدیریت

میزان سهام شرکت در تملک شرکتهای فرعی در جدول نسخه حسابرسی شده فرم های گزارش تفسیری مدیریت اصلاح می شود.

► سایپا؛ کارخانه تولید خودرو یا زیان/ زیان انباشته خساپا از ۱۴ همت گذشت!
سهامداران وفادار «وبصادر» منتظر افزایش سرمایه حداقل ۳۰۰درصدی باشند ◄

مطالب مرتبط
بنر