نگاه روسی به بحران امريکايي

چهارشنبه ، 6 آذر 1387 ، 14:59

استاد دانشکده علوم سیاسی وزارت خارجه روسیه پیش‌بینی کرد که ایالات متحده در نتیجه آشفتگي‌های ناشی از بحران مالی به شش قسمت تجزیه خواهد شد.

 ایگور پانارین استاد 60 ساله دانشکده وزارت خارجه روسیه در گفتگو با روزنامه پرتیراژ ایزوستیا اعلام کرد: دلار اکنون دیگر پشتوانه‌ای ندارد و بدهی ملی ایالات متحده به بهمنی تبدیل شده است که کل اقتصاد این کشور را با مشکل جدی مواجه خواهد کرد.

پانارین افزود: در سال‌های 1980 ایالات متحده بدهی نداشت، ولی در 1998 که من اولین پیش‌بینی خودم را انجام دادم، این بدهی به 2 تریلیون دلار رسید و هم‌اکنون از یازده تریلینون دلار نیز عبور کرده است.

استاد علوم سیاسی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد:‌ این یک هرم است که بزودی فرو خواهد پاشید.

پانارین افزود: اقتصاد امریکا هم‌اکنون در حال فروپاشی است. سه بانک از بزرگترین و قدیمی‌ترین بانک‌هایی که در وال استریت هستند ورشکست شده‌اند و دو بانک دیگر نیز تلاش می‌کنند که از این مهلکه جان به دربرند. ضرر آنها در طول تاریخ بی‌نظیر است. ما در حال تماشای تغییر نظام تنظیم بازارهای مالی هستیم و می‌توان گفت که ایالات متحده از این پس دیگر نخواهد توانست نقش تنظیم کننده مالی بزرگ را ایفا کند.

وی به این سوال که جایگزین امریکا در سیستم مالی جدید کدام کشورها خواهند بود این گونه پاسخ داد که "دو کشور چین با ذخایر عظیم مالی و روسیه در بخش اوراسیا می‌توانند نقش تنظیم‌کننده مالی را برعهده بگیرند".

پانارین در پاسخ به این سوال که چرا اعتقاد دارد که ایالات متحده تجزیه خواهد شد؛ اظهار داشت: به دلایل مختلف، اول اینکه بحران مالی در امریکا بدتر از این خواهد شد. میلیون‌ها تن از شهروندان پس‌انداز خود را از دست داده‌اند. بیکاری و اوضاع قیمت‌ها بد شده است. جنرال موتورز و فورد در آستانه ورشکستگی هستند و این یعنی بیکاری برای تعداد زیادی از شهرهای امریکا. فرمانداران از دولت مرکزی درخواست پول می‌کنند. نارضایتی در حال گسترش است و انتخاب اوباما و امید به معجزه توسط او، گسترش نارضایتی‌ها را کمی به تاخیر انداخته است اما وقتی بهار برسد،‌مشخص خواهد شد که اوباما هم قادر به معجزه نخواهد بود. پانارین همچنین از ساخت سیاسی نفوذپذیر در مقابل خطرات، فقدان قوانین متحد ملی و شکاف در میان نخبگان که در وضعیت بحران آشکار شده است از دلایل دیگر این امر نام برد.

او پیش‌بینی کرد که ایالات متحده به شش قسمت تجزیه خواهد شد. از دید وی، بخش ساحلی نزدیک اقیانوس آرام که جمعیت چینی نشین آن در حال افزایش است، بخش جنوبی که اسپانیایی‌زبان‌ها در آن زندگی‌ می‌کنند، حوزه تگزاس که حرکت‌های استقلال‌طلبانه در آن شکل گرفته است، بخش نزدیک به سواحل اقیانوس اطلس که از لحاظ فکری متمایز از بقیه هستند و قسمت شمال تحت نفوذ کانادا شش قسمت امریکای جدید خواهند بود.

پانارین حتی ادعا کرد که روسیه می‌تواند در نهایت و درنتیجه اوضاع وخیم بحران مالی، آلاسکا را از امریکا پس بگیرد. او گفت:‌ به هرحال ما آلاسکا را به امریکا اجاره داده‌ایم و می‌توانیم از بحران استفاده کرده و آن را پس بگیریم.
 
اظهارات پانارین تقریبا در تمام تلویزیون‌ها و روزنامه‌های امریکایی بازتاب داشته است.

منبع: سایت خبری الف

► اخطارهاي غيركارشناسي
شباهت‌های شركت ملی نفت با بانك مركزی ◄

مطالب مرتبط
بنر