خصوصی سازی ، دولت نهم و آن کودک بیمار

پنجشنبه ، 14 آذر 1387 ، 15:35

بسيار اتفاق افتاده ما ايراني ها با ديدن صحنه يا شنیدن خاطره اي از بعضي كشورها اين سوال را از خود يا ديگران بپرسيم كه چرا كشورهايي مانند كره ، مالزي، سنگاپور، تركيه و ... در طول سه دهه اخير از بعضي جهات نسبت به ما پيشرفت هاي بيشتري داشته اند.

در طول نيم قرن اخير دولتها در ایران یا به علت تکیه بر درآمدهاي كلان نفتي يا اقتضائات اجتناب ناپذیر در كشور مانند جنگ و غيره و يا به خاطر وابستگي حزبي و انتخاباتي و يا عدم تخصص و همگوني در تصميم گيري ، عليرغم تهيه و تصويب قوانين و طرحهايي كه كليت آنها در مسيري درست بوده اما هيچگاه در زمان اجرا، مسير مورد نظر را نپيموده اند.

اصل 44 ، سند چشم انداز ، برنامه هاي پنج ساله ، طرح تحول اقتصادي ، هدفمند كردن يارانه ها ، لايحه خدمات كشوري ، كوچك سازي دولت ، سهام عدالت ، كارگاههاي زود بازده ، تقويت تعاوني ها و دهها طرح و برنامه ديگر كه همگي در راستاي جدا كردن حركت اقتصادي و توسعه كشور از دولت بوده و هست.

در اين مدت موتور محركه پيشرفت كشور همچون طفلي گرسنه و با اعتماد به نفس پايين ، به جسمي بي روح و عاري از خلاقيت، تحرك و پويايي به نام دولت كاملا وابسته شده که بهره وري اندک همواره جزء لاينفك آن بوده است.

تمام اجزا و ساختارهای توسعه اي كشور به هيكل فلج و بيمار دولتهای نفتي كه حتي قادر به جابجا نمودن خود هم نيستند، وابسته شده و اين نقيصه تحميلي يكي از تفاوتهاي بارز حركت توسعه اي كشور ما با ساير ممالك همطراز خود بوده است.

مسلما با توجه به وجود امکانات و پتانسیل های متنوع و گسترده در کشور، اگر حکومت یا دولت بتواند از ظرفیت و توانایی اکثریت جمعیت فعال کشور با تکیه بر خصيصه های مثبت ایرانیان مانند هوش بالا ، خلاقيت، زيركي ، معنویت ، تعهد و تخصص و دلسوزي آنها در مسیر توسعه كشور استفاده كند به نحوي كه مردم هم از نظر احساس و پندار، خود را شريك بدانند و هم از جهت اجرا امکان همکاری و دخالت را داشته باشند ، شاهد جهش هايي به مراتب بلند تر از ساير كشورها خواهیم بود.

با توجه به سوابق و نگاهی به سابقه دولت و دولتمردان در کشور،انتظار می رود دولت نهم تمامی تلاش خود را در جهت تحقق این آرمان ها بکار بندد وبا توجه به شجاعت این دولت انتظار می رود به اهداف والای خود دست یابیم.

منبع: سایت خبری فردا

 

► احتمال بحران بازپرداخت وام ها
اولین استثنا یا دومین استثنا ◄

مطالب مرتبط
بنر