پيش‌بيني کاهش تقاضاي جهاني نفت

پنجشنبه ، 21 آذر 1387 ، 14:29

براساس دو گزارش معتبر که اخیرا منتشر شده، تقاضای جهانی نفت در سال آینده کاهش می‌یابد و تورم جهانی همانند تابستان سال جاری در آینده نزدیک افزایش نخواهد یافت.

نتایج این گزارش در حالی منتشر شده است که اقتصاددانان اعلام کرده‌اند که دنیا از زمان "رکود بزرگ"، ( بحران اقتصادی سال 1929 ) با بدترین رکود اقتصادی در جهان روبرو است.

درهمین حال وزارت انرژی آمریکا تصریح کرده است که تقاضای نفت در پاییز سال جاری  و سال آینده کاهش خواهد یافت و به همین ترتیب رکورد کاهش تقاضای نفت در دو سال پیاپی طی 30 سال اخیر ثبت می شود.

وزارت انرژی آمریکا ضمن پیش بینی این موضوع که تقاضای نفت در سال جاری 50 هزار بشکه در روز کاهش می یابد، اعلام کرده است: احتمال طولانی شدن رکود رقتصادی جهان وجود دارد و این امر باعث می شود این رکود به تاثیر گذاشتن بر قدرت دریافت بازارهای جهانی ادامه بدهد و فشار نزولی بر بهای نفت وارد شود.

وزارت انرژی آمریکا همچنین تصریح کرده است که تقاضای نفت آمریکا نیز در سال آینده کاهش خواهد یافت و به پایین ترین سطح خود طی 11 سال اخیرمی رسد.

در گزارش چشم انداز اقتصادی جهان که توسط بانک جهانی منتشر شده نیز آمده است: افزایش ناگهانی بهای کالا طی 5 سال گذشته - که باعث افزایش 130 درصدی بهای کالاها شده است - به پایان می‌رسد.

این در حالی است که تحلیل بانک جهانی از کاهش نرخ کالاها با دیدگاههای متداول شرکت های منابع طبیعی و اکثر تحلیل گران بازار بورس آمریکا مبنی بر اینکه کاهش فعلی بها جبران روند صعودی است، مغایر می باشد.

اگر چه این گزارش بازگشت به دوران افزایش بها همانند تابستان سال جاری را رد می کند، اما معتقد است که بهای کالا ها به سطح رکود دهه 90 باز نخواهد گشت.

براساس این گزارش بهای نفت طی سه سال آینده به بشکه‌ای 75 دلار باز می گردد در حالی که بهای مواد غذایی 60 درصد بیش از بهای سال 2003 داد و ستد خواهد شد.

بانک جهانی در این گزارش ضمن اعلام اینکه به خاطر کندی افزایش جمعیت و کاهش رشد درآمدها، تقاضای جهانی برای مواد اولیه و خام کاهش می یابد، افزوده است: بهای مواد استخراج شده  نیز طبیعتا باید کاهش یابد.

بانک جهانی پیش بینی می‌کند که تجارت جهانی  برای اولین مرتبه از سال 1982 کاهش خواهد یافت.

جاستین لین، اقتصاددان ارشد بانک جهانی معتقد است که رکود فعلی احتمالا رکود همزمانی را در اکثر بخش های صنعتی در جهان به همراه دارد و احتمالا طولانی تر از رکود مشابه در دهه 80  است و باعث کاهش رشد اقتصادی جهانی‌تری گسترده تری از انواع مشابه خود در دهه‌های اخیر می شود.

منبع: سایت خبری الف (به نقل از فایننشال‌تایمز)   

► واقعیت تلخ وابستگی
تفريط در پرداخت وام مسكن ◄

مطالب مرتبط
بنر