تحلیل اختصاصی از بازار بورس ۱۷ مرداد ۹۴ و پیش بینی بازار فردا

يكشنبه ، 18 مرداد 1394 ، 09:20

بانکی دات آی آر: لازم به ذکر است که این تحلیل‌ها نظرات اختصاصی کارشناسان کارگزاری آبان است و هیچ تضمینی برای سودآور بودن نیست.

گروه های خودرویی، لیزینگی، حمل و نقلِی، بانکی و بیمه ای اکثرا شروعی کم حجم و منفی را تجربه نمودند. در این بین گروه خودرویی از فشار فروش به مراتب بالاتری برخوردار بود. در گروه بانکی هم اعلام زیان و جهش هزینه ها در گزارش اخیر پست بانک، در منفی شدن جو گروه بی تاثیر نبود.

در این بین صف خرید نماد وخاور و معاملات مثبت نمادهای ونوین در گروه بانکی، خفناور در گروه خودرویی، بپاس در گروه بیمه ای و حفارس در گروه حمل و نقلی چشم نوازی می نمود. درگروه حمل و نقل نماد حسینا در حدود 3 درصد منفی به گردونه معاملات بازگشت اما به دلیل شفاف سازی منفی و همچنین جو منفی گروه، با فشار فروش به کار خود پایان داد. خبرهای مثبتی همچون نهایی شدن اخذ مالیات از موسسات غیر مجاز(مؤسسات اعتباری فاقد مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران جزء مشمولین بند 11 ماده 12 قانون مالیات بر ارزش افزوده نبوده و لذا بابت خدمات بانکی و اعتباری خود باید مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند) و همچنین امضاء توافق بانک ایتالیایی مدیوبانکا به همراه وزارت توسعه اقتصادی و شرکت اعتبار صادرات ساچه (SACE) ایتالیا با وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی ایران به منظور توسعه روابط اقتصادی و تجاری میان ایران و ایتالیا، با بی اقبالی فعالین بازار مواجه گردید.

درگروه شیمیایی، پتروشیمی و پالایشگاهی با افت مجدد قیمت های جهانی نفت، تنفس مجمع پالایشگاه بندر عباس و قوت گرفتن نرخ 13سنتی خوراک، همچنان شرایط سختی را برای آنها ایجاد نموده و معاملات منفی آنها را در پی داشته است. معاملات منفی این گروه به خصوص هلدینگ خلیج فارس ریزش 128 واحدی شاخص کل را ایجاد نمود. در این گروه ها نمادهای کوچک با شناوری پایین همچون شپترو، شفارس، شلعاب و ونفت همچنان از اقبال بیشتری برخوردار می باشند و معاملات مثبتی را تجربه نمودند.
درگروه های فلزی و معدنی افزایش سرمایه 382 درصدی شرکت ذوب آهن از محل تجدید ارزیابی دارایی ها، که رنگ و بوی واقعی تری به خود گرفته است، موجب صف خرید حدود 120میلیونی این نماد شده است. شایعه افزایش سرمایه 120 درصدی نماد فولای از محل آورده و سود انباشته، و همچنین معاملات مثبت آن به همراه نمادهای کبافق، فمرآد، فلوله و میدکو، کل گروه را با دادستدودهای متعادل همراه ساخت و علیرغم افت مجدد قیمت های جهانی فلزات پایه، برخی نمادهای گروه مذکور با معاملاتی متعادل همراه با نوسانات مثبت به کار خود پایان دادند.

گروه ساختمانی و سیمانی همسو با کلیت بازار دادوستدهای منفی داشتند اما در این بین معاملات مثبت نمادهای ثاژن، ثغرب، سشمال و سخاش قابل تامل و نمایان تر بود.

گروه های برقی، ماشين آلات، تجهیزاتی و پیمانکاری اکثرا منفی پی گیری شدند که در این بین معاملات مثبت تک نماد تکنو چشم نوازی می نمود.

درگروه های آی تی و دارویی، نمادهای شتهران، دروز، دسبحا، پخش، رانقور و رکیش همچنان پرتقاضا و مثبت پی گیری شدند و بقیه شرکت های گروه اکثرا متعادل و کم حجم به کار خود پایان دادند. عرضه اولیه اواخر سال شرکت سبحان آنكولوژیمی می تواند هلدینگ هایی همچون دسبحا و والبر را مورد توجه فعالین بازار قرار دهد و رشد قیمتی آنها را سبب شود.
گروه قندی به عنوان گروه مثبت بازار امروز، اکثرا با صف خرید بسته شدند. موافقت سازمان حمایت و افزایش 5 درصدی قیمت انواع روغن نباتی، افزایش تقاضا در گروه غذایی به خصوص نمادی همچون غبشهر را ایجاد نمود و معاملات مثبت برخی از آنها را در پی داشت.
در انتها تعطیلات آخر هفته پیش رو، ادامه افت قیمت های جهانی نفت و فلزات پایه، تضعیف اقتصادی کشورهای اتحادیه اروپا و کشور چین، گزارشات سه ماهه ضعیف و احتمالا 6 ماهه ضعیفتر اکثر شرکت ها، ادامه ابهامات نرخ خوراک و سوخت پتروشیمی و پالایشگاهی ها، رکود سنگین کشور و اقتصاد بین المللی و در انتها کاهش اعتماد و اطمینان فعالین بازار سرمایه به دلایل مختلف، همگی از ادامه بازاری فرسایشی، منفی وکم حجم حداقل تا زمان لغو تحریم ها حکایت دارد و با نزدیک شدن به زمان تسویه حساب های سالانه مشتریان اعتباری کارگزاری، احتمالا معاملات منفی شیب تندتری را تجربه خواهند نمود. با توجه به مفروضات گفته شده، مثبت های بازار کم عمق و شکننده و منفی ها فرسایشی خواهند بود و در نتیجه نوسانگیران و کوتاه مدتی ها با زیان مواجه خواهند شد. به فعالین بازار و به خصوص سهامداران جدید و کم تجربه پیشنهاد می شود با تشکیل پرتفویی متشکل از شرکت های بنیادی و به دید میان مدت و بلند مدت، از نوسانات شدید و احتمالا منفی بازار به دور باشند.

تحلیل و اخبار حوزه بورس در سایت بانکی با همکاری و حمایت کارگزاری آبان تولید و عرضه می شود.

► اطلاعیه های مهم کدال در بازار بورس مورخه ۱۷ مرداد ۹۴
اطلاعیه های مهم کدال در بازار بورس مورخه ۱۴ مرداد ۹۴ ◄

مطالب مرتبط
بنر