هزینه های انسانی تحریم اقتصادی ایران

سه شنبه ، 30 مهر 1392 ، 12:59


نشریه فارین پالیسی در مطلبی تحلیلی به موضوع تحریم ایران پرداخته است و با ذکر نمونه های متفاوت و متعدد به ابعاد فاجعه آمیز انسانی تحریم های یک جانبه ایالات متحده و اروپا بر علیه ایران پرداخته است. این مطلب اشاره کرده است که تحریم ها علیرغم هدف اعلام شده، منجر به آن میشود که ایران برای ادامه برنامه هسته ای خود مشتاق تر از گذشته باشد.
«تحریم ها علیرغم هدف اعلام شده، منجر به آن میشود که ایران برای ادامه برنامه هسته ای خود مشتاق تر از گذشته باشد.»

نشریه فارین پالیسی در مطلبی تحلیلی به موضوع تحریم ایران پرداخته است و با ذکر نمونه های متفاوت و متعدد به ابعاد فاجعه آمیز انسانی تحریم های یک جانبه ایالات متحده و اروپا بر علیه ایران پرداخته است. این مطلب اشاره کرده است که تحریم ها علیرغم هدف اعلام شده، منجر به آن میشود که ایران برای ادامه برنامه هسته ای خود مشتاق تر از گذشته باشد.

نشریه فارین پالیسی در مطلبی تحلیلی به موضوع تحریم ایران پرداخته است و با ذکر نمونه های متفاوت و متعدد به ابعاد فاجعه آمیز انسانی تحریم های یک جانبه ایالات متحده و اروپا بر علیه ایران پرداخته است. این مطلب اشاره کرده است که تحریم ها علیرغم هدف اعلام شده، منجر به آن میشود که ایران برای ادامه برنامه هسته ای خود مشتاق تر از گذشته باشد.

نشریه فارین پالیسی در مطلبی با اشاره به موضوع تحریم های ایران از یک رویکرد جدید سعی کرده است به ابعاد انسانی تحریم و فشارهایی که مستقیما بر ایرانیان از بابت تحریم وارد میشود پرداخته است. در این مطلب آمده است:

در ژوئن سال گذشته یک دانشجوی جوان آمریکایی در حالی که با عموی خود در ایران به فارسی صحبت میکرد برای خرید یک iPad وارد فروشگاه اپل شد. فروشنده از وی پرسید که به چه زبانی صحبت میکند، و بعد از آن با اشاره به تحریم ایران از فروش iPad به دختر جوان ممانعت کرد. این در حالی است که هیچ قانونی برای الزام شرکتهای آمریکایی برای عدم فروش محصولات به ایرانیان وجود ندارد. این امر منجر به آن شده است که فریاد اعتراض ایرانی-آمریکایی ها از این رویدادها به عنوان یک تبعیض نژادی بلند شود.

اما داستان به همین جا ختم نمیشود. حتی ایرانی-آمریکایی هایی که تحت قوانین آمریکا مجاز به فرستادن کمک مالی به سالمندان خود در ایران هستند از پیدا کردن بانکهایی در آمریکا و اروپا برای ارسال این مبالغ ناتوان هستند. بسیاری از بانکها از فرستادن صدقات و کمکهای خیریه ای که در سال 2012 برای کمک به آسیب دیدگان زلزله مناطق شمالی ایران از سوی آمریکایی ها جمع آوری شد، سر باز زدند، حتی در حالی که وزارت خزانه داری ایالات متحده مجوز ارسال این مبالغ را به بانکها داده بود.

همچنین ایرانی هایی که قصد دانلود نرم افزارهایی نظیر Adobe Acrobat و آنتی ویروس McAfee را دارند این اقدام را در کشور خود مسدود میابند. شرکتهای داروسازی که به شکل کاملا قانونی به دنبال ارسال محصولات درمانی خود به ایران هستند، هیچ شرکت حمل و نقل دریایی را برای ارسال محصولات پزشکی خود به ایران پیدا نمیکنند، و هیچ بانکی هم پرداختهای مالی ایران در این خصوص را قبول نمی کند.

این امر منجر به آن شده است که خانواده هایی که قصد پرداخت شهریه دانشجویان خارج از کشور خود را دارند و یا کسانی که قصد ارسال پول برای بستگان خود را دارند مجبور به حمل چمدانهایی هزاران دلاری دارند! داروهای درمان ایدز و سرطان که اغلب در شرکتهای غربی تولید میشوند هیچ راهی برای ورود به ایران ندارند. تجار معمولی به دلیل ضرورت اکنون برای انجام کسب و کار خود مجبور به همکاری با شبکه های غیر قانونی بین المللی ده اند.

این مطلب با اشاره به موارد فوق نوشته است: اینها همه به این دلیل است که تحریم های اقتصادی بر علیه ایران برای فلج کردن کامل بخش انرژی، صادرات و واردات و دسترسی این کشور به سیستم مالی بین الملل طراحی شده است و ایالات متحده به حدی در این زمینه سختگیر بوده است که حتی بسیاری از شرکتها از انجام امور قانونی و مجاز نیز با ایران سرباز میزنند... بر اثر این عوامل طبقه متوسط در ایران در حال ناپدید شدن است و حتی دسترسی به خدمات در مانی و غذا نیز با مشکلات عدیده ای مواجه شده است.

تحریم های شورای امنیت سامان ملل متحد، خرید نفت ایران را تنها در صورتی که مربوط به برنامه هسته ای این کشور یا تولد موشکهای بالستیک باشد، ممنوع کرده، و همچنین تنها دارایی افرادی را مسدود میکند که ارتباط مستقیم با برنامه هسته ای یا نظامی ایران دارند.

اما ایالات متحده راهی متفاوت را پیموده است... وزیر پیشین امور خارجه این کشور هیلاری کلینتون اذعان کرد که: هدف ما تحت فشار قرار دادن دولت ایران است بدون آنکه موجب فشار و رنج مردم عادی شویم.

در عین حال معاون اول اوباما جو بایدن اشاره کرده است که تحریم ها بر علیه ایران سخت ترین و شدیدترین نوع تحریم ها در طول تاریخ است. ایالات متحده پیرامون این تحریم ها اقدام به مجازات بسیاری از بانکها و شرکتهایی کرده است که از قانون تحریم ها عدول کرده اند.

این مجازاتها حتی در مورد شرکتهایی که به مبادلات با دولت ایران مشغول بوده اند نیز محدود نمیشود و وزارت خزانه دار حتی اقدام به مجازات برخی شرکتها کرده است که در کسب و کارهای کوچک و در مبالغ اندک از قانون تحریم تخطی کرده اند.

فارین پالیسی در ادامه با اشاره به موارد مجازات های برخی شرکتها و بانکها به دلیل انجام معاملات با ایران مینویسد: ایالات متحده حتی از فشار دیپلماتیک نیز برای خارج کردن سرمایه گذاران و تجار از ایران تلاش میکند، حتی اگر قوانین ایالات متحده در خصوص آنها اجرایی نباشد.

گزینه بسیار رک و پوسکنده است: اگر با ایران معامله و تجارت کنید دیگر نخواهید توانست با شرکتهای آمریکایی وارد مبادله شوید. مقامات وزارت خزانه داری با بیش از 145 بانک در 60 کشور وارد مذاکره شده اند تا مبادلات خود با ایران را قطع کنند.

این مطلب با اشاره به تحریم نفتی و حمل و نقل ایران نوشته است: ایالات متحده همه محموله های کالا به سمت ایران یا از مبدا ایران را مورد هدف قرار داده است بدون آنکه برایش مهم باشد که آیا این کالاها ارتباطی با برنامه هسته ای ایران دارند یا خیر... بر همین اساس وضعیت اقتصادی در ایران به دلیل تحریم ها به شدت وخیم شده است. تورم شایع شده است و نرخ آن از 45 درصد نیز فراتر رفته است.

بهای مواد خوراکی به شدت و به شکل روزانه افزایش میابد و کسب و کار محلی به دلیل آنکه فروشندگان قادر به تعیین قیمت حتی برای یک هفته آینده نیستند، با مشکلات حاد مواجه شده است. در همین زمان، تولیدات صنعتی ایران نیز رو به کاهش گذاشته که بخشی از آن ناشی از خروج شرکتهای خارجی مانند پژو و هیوندایی از ایران است و بخشی دیگر ناشی از عدم توان کارخانجات برای واردات مواد اولیه تولید، لوازم یدکی و ماشین آلات صنعتی است.

بحران در صنعت ایران منجر به افزایش شدید نرخ بیکاری شده است. کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گزارش داده است که تقریبا دو میلیون کارگر وابسته به صنعت خودروسازی در ایران به دلیل تعطیل شدن تولد از کار بیکار شده اند و یکی از اقتصاد دانان چندی پیش اشاره کرد که در 12 ماه گذشته 40 درصد از مردان ایرانی در شهرهای مختلف کار خود را از دست داده اند.

فارین پالیسی در ادامه با اشاره به مشکلات به وجود آمده برای تحصیل و آموزش و افزایش قیمت مواد خوراکی در ایران و همچنین دسترسی نادر به تجهیزات درمانی و پزشکی مینویسد: تحریم ها منجر به آن شده است که سطح فساد اقتصادی در ایران افزایش یابد و برخی تجار برای انجام کسب و کار خود روی به شبکه های قاچاق بین المللی آورند.

در حالی که هدف تحریم ها توقف برنامه هسته ای ایران اعلام شده است، اما در عمل بر خلاف این هدف اتفاق افتاده. تحریم منجر به آن شده است ه توان ایران برای تولید و خرید نفت و گاز و نفتگاز کاهش یابد و برخی تحلیلها معتقدند که این امر اشتیاق ایران را برای ادامه برنامه هسته ای در راستای نیازهای خود افزایش داده است.

از سویی به گفته دیپلماتهای روسی، تحریم های اعمال شده از سوی ایالات متحده و اتحادیه اروپا بر روی ایران در تضاد با تحریم های شورای امنیت است و این تحریم های مضاعف مانعی بازدارنده برای ایران در راه تطبیق خود با خواسته هیا سازمان ملل است. حتی اگر ایران خود را با خواستهای شورای امنیت وفق دهد، هنوز تحت تحریم های آمریکا و اروپا است و در نتیجه نمیتواند هیچ انتظاری از تطبیق خود، برای برداشته شدن تحریم ها داشته باشد.

فارین پالیسی مطلب خود را با پرسشی معنا دار به پایان رسانده و نوشته است: اغلب از تحریم های ایران بهعنوان تحریم های «هوشمند» یاد میشود که حکومت و برنامه هسته ای این کشور را هدف گرفته و نه مردم عادی را. اما باید پرسید که واقعا چقدر این تحریم ها «هوشمند» هستند.

تابناک

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► کرکره طلا پایین کشیده شد
زندگی یک کارمند گوگل استریت ویو از نزدیک + عکس ◄

مطالب مرتبط
بنر