اقتصاد خانواده/ 10راهکار برای کمک به رئیس خانواده

سه شنبه ، 7 آبان 1392 ، 10:33

هر خانه ای برای خود رئیسی دارد که مسئول برقراری تعادل بین مخارج و مصارف، برآوردن نیازهای خانواده و برقراری تعادل بین خواسته های اعضای خانواده است.

به گزارش بانکی دات آی آر، اگر رئیس خوب باشد و ریاست نکند ! بله رئیسی خوب است که اهل ریاست نباشد، همه اعضای خانواده با دل  و جان دوستش خواهند داشت و می خواهند او را یاری کنند. اما رئیس حتی اگر خوب هم نباشد به هر حال همه ما سوار یک قایقیم و سوراخ شدن آن همه را غرق خواهد کرد پس در هر صورت خوب است که او را یاری کنیم. برای موفقیت هرچه بیشتر رئیس خانواده باید:

1. شناخت داشته باشید

شرایط شناس باشید و بدانید خانواده در چه موقعیتی قرار دارد، برخی از اعضای خانواده اعم از همسر و فرزندان گاهی هیچ توجهی به شرایط خانواده ندارند و اصلا برایشان مهم نیست موجودی اقتصادی خانواده در چه شرایطی است. به این ترتیب ممکن است در شرایط نامساعد خواسته هایی داشته باشند که برآوردنشان امکان پذیر نباشد. خودتان را جای کسی بگذارید که عاشق شماست و نه گفتن به شما برایش از هر کاری سخت تر است. یکی از وظایف همه اعضای خانواده است که از شرایط اقتصادی خانه مطلع باشند.

2.همراهی کنید

وقتی مدیر خانه برای یک امر مهم و یا خرید یکی از نیاز های خانواده برنامه ریزی می کند حد اقل کاری که می توانید بکنید این است که او را یاری کنید و از برنامه هایش پیروی نمایید.

3. مدیر باشید

خودتان نیازها و کارهای شخصیتتان را مدیریت کنید همیشه توقع نداشته باشید که او برای شما تصمیم بگیرد. مشورت کردن خوب است اما وابستگی نه تنها از شما شخصیتی ضعیف می سازد بلکه فشار زیاد روانی را بر مدیر وارد می کند و او را ناچار می کند برای هر امر ساده ای وقت و انرژی بگذارد و این یعنی هدر رفتن سرمایه های خانواده.

4.همفکری کنید

در برنامه ریزی برای انجام امور همفکری و مشارکت کنید. می توانید آنچه به ذهنتان می رسد هرچند از نظرتان ساده باشد مطرح کنید شاید به نکته ای اشاره کنید که در مسیر تصمیم گیری مدیر خانه تاثیر گذار باشد و یا نکته ای را گوشزد کنید که از یاد برده باشد.

5.مداخله ممنوع

هرچند لازم است که در امور مختلف مشاوره بدهید و همراهی کنید اما از مداخله بپرهیزید و به مدیر خانه آزادی عمل بدهید این به آن معناست که وقتی تصمیمی گرفت هرچند با آن مخالف بودید تمکین کنید. به این ترتیب به او اعتماد کرده اید و علاوه بر افزایش اعتماد به نفسش او را برای مقابله با مشکلات شارژ روحی نموده اید.

6.به او اقتدار بدهید

مهم نیست مدیر خانه مرد یا زن باشد مهم این است که مقتدر باشد و در مواجه با نظرات گوناگون و رنگارنگ سایر اعضا بتواند مقتدرانه تصمیم بگیرد. این امر درمورد همسران بسیار مهم است اجازه ندهید ابهت مدیر خانه مقابل فرزندان از بین برود در غیر اینصورت مشکلات گریبان همه را خواهد گرفت اگر جایی به شدت مخالف نظر مدیر خانه هستید در مقابل فرزندان آن را ابراز نکنید و منتظر فرصت مناسب بمانید.

7.رازداری ممنوع

در مورد مسائل مالی و هزینه ای رازداری و مخفی کردن مسائل ازمدیر به هیچ عنوان صلاح نیست او برای تصمیم گیری صحیح لازم است از همه چیز مطلع باشد.

8. کمال گرایی را ترک کنید

زندگی ایده آل و فراهم بودن همه چیز کنار یکدیگر غیر ممکن است. ثروتمندترین خانواده ها هم محدودیت هایی دارند. لطفا کمال گرایی بیش از حد و فشار بر مدیر را فراموش کنید. در غیر اینصورت بیهوده زندگی خودتان را تلخ خواهید کرد و وارد یک سری از مجادله های دنباله دار می شوید که شاید سرانجام تلخی داشته باشد.

9.تشکر کنید

وقتی برنامه ریزی به درستی پیش رفت و به خواسته های به حقتان رسیدید از مدیر تشکر کنید سپاسگذاری در خانواده مانند یک چسب همه را به هم وصل می کند و سلامتی جمع را تضمین می نماید.

10.اشتباه پذیر باشید

وقتی مدیر خانه به شما انتقاد منطقی می کند و در خواست می کند در مساله ای مثل هزینه ها دقت کنید به خاطر مصالح خانواده بپذیرید و سعی کنید در مقابل او جبهه نگیرید هیچ کس بی عیب نیست.

شهرزاد کیافر

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

 

 

► تهرانی‌ها یارانه‌ را صرف چه چیزی می‌کنند؟
بانک‌ها مرا پیر کردند ◄

مطالب مرتبط
بنر