دارندگان دلار چه قدر ضرر کردند؟

شنبه ، 12 بهمن 1392 ، 13:58


دلار این روزهای در حول و حوش قیمت ۲۹۵۰تومان نوسان می کند. قیمت دلار مدت ها بود که در روندی صعودی قرار داشت و گرانی هایی را در بازار تهران رقم زده بود.

روند صعودی دلار روز به روز جیب دلالان ارز را پرتر می کرد. البته این فقط دلالان نبودند که اسکناس سبز رنگ آمریکایی چشمشان را نوازش می کرد. کمی طول نکشید که دارندگان نقدینگی نیز به بازار ارز هجوم بردند. دارندگان نقدینگی که به اصطلاح به آنها دارندگان دلارهای خانگی گفته می شود، در شرایطی که سرمایه گذاری مناسبی را نمی دیدند تصمیم گرفتند تا برای سرمایه گذاری دلار را برگزینند.

گرچه افزایش قیمت دلار تا مرز ۳۷۰۰تومان دراردیبهشت ماه سال جاری سود هنگفتی را نصیب برخی ها کرد اما برخی دیگر نیز در طمع افزایش قیمت بیشتر دلار در آن قیمت اقدام به خرید کردند. این در حالیست که با اتمام تعطیلات عید در سال ۹۲، قیمت دلار در حدود ۳۴۰۰تومان خرید و فروش می شد. ۳۴۰۰تومانی شدن دلار همانا و آغاز روند افزایشی دوباره آن نیز همان! به طوریکه در اوایل اردیبهشت قیمت دلار برای اولین بار سطح ۳۷۰۰تومان را لمس کرد. سرانجام پس از کش و قوس های فراوان دلار در ۲۸خرداد ماه سال جاری به سطح قیمتی زیر ۳۵۰۰تومان رسید و امید تمام دلالان و افرادی که در زمان اوج قیمت ها اقدام به خرید کرده بودند را ناامید کرد.

تا قبل از رفتن روحانی به نیویورک سطح ۳۱۰۰تومانی، کمترین قیمتی بود که دلار توانسته بود آن را لمس کند. رفتن روحانی به نیویورک برای شرکت در اجلاس سالانه سازمان ملل کافی بود تا روند کاهشی جدید برای دلار رقم بخورد. ترس دلالان از یکسو و ایجاد شدن جو روانی مثبت همه دست به دست هم دادند تا بازار با سیلی از دلارها روبرو شود. ادامه همین جو دلار را به ۲۹۰۰تومان نیز رساند اما رییس کل بانک مرکزی با سخنان و اظهارات خود بازار را تحت تاثیر قرار داد. اکنون نیز قیمت دلار در بازار تهران در حول و حوش ۲۹۵۰تومان تثبیت شده است.

بنابراین می توان گفت دارندگان دلار و کسانی که در سال جاری اقدام به خرید ارز رسمی آمریکایی ها گرفتند، در بهترین حالت خود به ازای هر دلاری که خریدند ۴۵۰ تومان متضرر و در بدترین حالت خود نیز به ازای هر دلار ضرر ۸۰۰تومانی متحمل شدند.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► ۱۰ مهارت که زندگی تان را زیر و رو می کند
هنگام راه رفتن پیامک نزنید! ◄

مطالب مرتبط
بنر