خبری خوش برای مستمری‌بگیران

يكشنبه ، 7 ارديبهشت 1393 ، 09:45


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه افزایش ۲۵ درصدی حقوق مستمری بگیران امروز در دولت مصوب می‌شود، گفت: بخشی از منابع هدفمندی را به امنیت غذایی اقشار آسیب‌پذیر اختصاص می‌دهیم که اولین مرحله آن در اردیبهشت ماه اجرا می‌شود.
خبری خوش برای مستمری‌بگیران
به گزارش عرش نیوز ، علی ربیعی در برنامه تلویزیونی نگاه یک با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای پایداری تعاونی‌ها سیاست‌های تنظیمی حوزه کار و کارآفرینی و سیاست‌های رفاهی کشور بخشی از وظایف این وزارتخانه را تشکیل می‌دهد، گفت: در هفته آتی جلسه‌ای با رئیس سازمان محیط زیست برای ایجاد مشاغل سخت و همچنین جلسه‌ای با وزیر کشاورزی برای توسعه مشاغل حوزه کشاورزی داریم تا منابعی را به سمت این مشاغل سوق دهیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: مطالعات نشان داد که قبل از تولید باید به مهارت‌آموزی و آموزش نیروی انسانی بپردازیم و بعد از آن به بازار‌یابی و فروش.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر سالیانه 75 هزار شغل در کشور ایجاد شده گفت: بسته سیاستی اشتغال دولت یازدهم با حضور رئیس‌جمهور در جلسه ابتدای امسال شورای عالی اشتغال مصوب شد و همچنین 8 هزار و 400 میلیارد تومان به استانها اختصاص داده شده است.

وی در مورد تصویب افزایش حقوق سال 93 کارگران گفت: با برنامه‌ریزی‌ای که داشتیم امسال در تعیین دستمزد سه‌جانبه‌گرایی به نحو احسن انجام شد و همه کارگران و کارفرمایان به اتفاق به این رقم رای داده‌اند.

ربیعی با بیان اینکه دولت تمام تلاش خود را برای کاهش تورم به کار می‌برد اضافه کرد: باید به نقطه‌ای برسیم که کارفرما نیز توان پرداخت حقوق داشته باشد.

به گفته وی امسال با افزایش حق مسکن و خوار و بار در حقوق کارگران مجموعا افزایش به 29 درصد رسید و در سطوح شغلی هم افزایش خوبی داده شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد بیمه تامین اجتماعی گفت: ارزش دفترچه‌های بیمه حتما در آینده بالا خواهد رفت و برای افزایش پوشش بیمه ایرانیان ثبت‌نام از افراد فاقد دفترچه بیمه در کشور آغاز شده و تا امروز یک میلیون و 600 هزار نفر تقاضای این دفترچه را داشتند که بیشتر حاشیه‌نشینان شهری بودند.

وی اضافه کرد: سعی می‌کنیم در برنامه آتی یک بیمه پایه مناسب برای همه ایرانیان داشته باشیم و در کنار آن بیمه تکمیلی را هم اجرا می‌کنیم.

وی در مورد سرنوشت طرح بیمه بیکاری و حمایت از متقاضیان کار گفت: هم‌اکنون سازمان تامین اجتماعی تعداد زیادی را تحت پوشش بیمه بیکاری دارد و مقرر شده است که این طرح یک بار دیگر در دولت و مجلس بررسی شود. در حال حاضر در وزارتخانه مشغول بررسی آن هستند و پس از نهایی شدن با مجلس مذاکره خواهد شد.

ربیعی در مورد اختصاص 2 هزار میلیارد تومان به بیمه بیکاری در سال جاری گفت: انتظاری که داشتیم این بود که بتوانیم این رقم را از منابع هدفمندی یارانه‌ها تامین کنیم اما با شیب کمی که دولت در نظر گرفت در حال حاضر این رقم حاصل نشد.

وی درباره برنامه امنیت غذایی گفت: بخشی از منابع هدفمندی یارانه‌ها را به امنیت غذایی اقشار آسیب‌پذیر اختصاص می‌دهیم که اولین مرحله آن در اردیبهشت ماه اجرا می‌شود تا سفره‌هایی که پروتئین نداشتند حداقل 6 بار در سال آن را تجربه کنند.

وی یکی از کارهای قابل توجه در مورد تولید را اختصاص کمک‌های نقدی به واحد‌های تولیدی عنوان کرد و افزود: 200 هزار شغل به این دلیل در معرض خطر نابودی بود که برای ایجاد امنیت شغلی برای کارگران منابع را به این واحد‌های تولیدی اختصاص دادیم و تا حدود زیادی موفق شدیم.

ربیعی ادامه داد: در مورد قراردادهای سفید امضا هم در صورت شکایت مورد رسیدگی مقام قضایی قرار خواهد گرفت چون چیزی به عنوان قرارداد سفید امضا نباید داشته باشیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: امسال افزایش 25 درصدی حقوق مستمری‌بگیران را داریم که صبح یکشنبه در دولت مطرح می‌کنم تا به تصویب برسد.

وی در مورد اظهاراتش درباره شیک‌سازی مشاغل گفت: با توجه به اینکه ذائقه نیروی کار و همچنین فرهنگ، نگرش و تحصیلات این افراد تغییر کرده باید به سمت مشاغلی برویم که برای این گروه جاذبه داشته باشد.

وی اضافه کرد: 45 درصد بیکاران کشور اقشار تحصیل‌کرده هستند و ما به همین دلیل به سمت مشاغل حوزه توریست وفناوری اطلاعات رفتیم چون نوع نگاه به کار را باید عوض کنیم.

ربیعی با بیان اینکه رشد منفی اقتصادی کشور موجب ضعف اقتصاد ایران شده است گفت: 4.5 میلیون نفر در آستانه ورود به بازار کار هستند و این مسئله اصلی دولت است که باید برای مقابله با آن نرخ رشد اقتصادی 7 درصد داشته باشیم.

وی اضافه کرد: صندوق مهر امام رضا(ع) امسال برای مشاغل خانگی چند پروژه مشخص دارد البته در سالهای گذشته هم در این حوزه اقداماتی شده است و در بسته سیاستی اشتغال دولت هم برای گسترش مشاغل خانگی اشاره شده است و شورای مشاغل خانگی هم در این راستا تشکیل می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی در مورد مبارزه با فساد در تامین اجتماعی گفت: برای تحقق این امر اصلاحات ساختاری در همه بخش‌های این سازمان از جمله ساختار مدیریتی و هیئت‌مدیره آن انجام دادیم و در مذاکراه و مناقصه‌ها شفافیت ایجاد کردیم.

ربیعی در مورد بخش تعاون گفت: باید در بین نخبگان سیاسی و خود تعاونگران اعتقاد به این مسئله وجود داشته باشد. در سال گذشته 66 هزار نفر در این حوزه مشغول کار شدند و 460 میلیارد تومان اعتبار به تعاونی‌ها اختصاص داده شد.

ربیعی در بخش پایانی اظهارات خود گفت: بنا داریم امسال مسائل رفاهی از جمله سفرهای زیارتی را برای بازنشستگان تامین اجتماعی تامین کنیم و همچنین نظام نوین بازنشستگی چند لایه به صورت پایلوت در یکی از سازمان های کشور آغاز شده است.
منبع:فارس

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► آیا کارآفرینی نیاز به تحصیلات دارد؟
هزینه‌ های جدید در زندگی کارگران ◄

مطالب مرتبط
بنر