خروج منابع از بانک‌های دولتی کلید خورد

پنجشنبه ، 17 بهمن 1387 ، 15:29

مردم سپرده‌های بانکی خود را به بانک‌های خصوصی منتقل می‌کنند، اما برای اخذ تسهیلات به دلیل پائین بودن نرخ سود تسهیلات به بانک‌های دولتی هجوم می‌آورند.


علی صدقی، رئیس شورای عالی مدیران عامل بانک‌های دولتی  در خصوص دلایل یکسان شدن نرخ سود سپرده‌های بانک‌های دولتی و خصوصی گفت: هدف اصلی از تعیین نرخ سود سپرده بانک‌های خصوصی بالاتر از سود بانک‌های دولتی در ابتدا، شکل‌گیری بانک‌های خصوصی و افزایش رغبت و انگیزه در مردم برای سپرده‌گذاری در این بانک‌ها به دلیل سود بیشتر بود.

صدقی با بیان اینکه البته اینگونه اقدامات برای تقویت بانکهای خصوصی ضروری بود، تصریح کرد: این در حالی است که طی ۶ سال گذشته بانک‌های خصوصی به خوبی شکل گرفتند و سرویس و خدمات مناسب به مردم ارائه دادند.

وی ادامه داد: اما با گذشت زمان و در حال حاضر، مردم سپرده‌های خود را به دلیل دریافت سود بیشتر از بانک‌های دولتی خارج کرده و آنها را به بانک‌های خصوصی منتقل می‌کنند، اما برعکس آن برای اخذ تسهیلات به دلیل پائین بودن نرخ سود تسهیلات به سمت بانک‌های دولتی هجوم می‌آورند.

صدقی تصریح کرد: سپرده‌گذاری مردم در بانک‌های خصوصی و هجوم به بانک‌های دولتی برای اخذ تسهیلات باعث ایجاد شکاف عمیقی بین منابع و مصارف بانکی می‌شود، بنابراین اگر بنا باشد که تسهیلات توسط بانک‌های دولتی پرداخت شود و سپرده‌ها در بانک‌های خصوصی گذاشته شود، به طور قطع بانک‌های دولتی نیز نمی‌توانند در آینده منابعی برای پرداخت تسهیلات داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر بانک‌های خصوصی از موقعیت خوبی در کشور برخوردار شده اند، این نوع رقابت که طی یکسال اخیر شکل گرفته، نه تنها صحیح نیست بلکه برای سیستم بانکی مضر نیز است.

رئیس شورای‌عالی مدیران عامل بانک‌های دولتی تاکید کرد: رقابت بانک‌ها باید در بخش‌هایی نظیر سرویس دهی، ارائه خدمات به مشتریان، کاهش هزینه‌های مشتریان، ارائه خدمات ارزان به مشتریان و موارد این چنینی باشد، نه در بخش سودسپرده‌ها، زیرا اگر هم اکنون بانکی اعلام کند که نرخ سود سپرده‌های خود را ۲۵ درصد در نظر گرفته، مردم سپرده‌های خود را به این بانک منتقل می‌کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که بانک‌های دولتی از حمایت‌های دولت نیز برخودار هستند اما بانک‌های خصوصی فاقد چنین حمایتی هستند، گفت: تنها سرمایه بانک‌های دولتی، دولتی است اما در عملکرد هیچ تفاوتی با بانک‌های خصوصی نمی‌کنند.

صدقی خاطرنشان کرد: تنها یکسری منابع دولتی در اختیار بانک‌های دولتی قرار می‌گیرد که آن هم اگر صبح وارد این بانک‌ها شود تا عصر از آنها خارج می‌شود و منابعی در بانک‌های دولتی باقی نمی‌ماند که بتوان از آن استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی سیستمی را ایجاد کرده است که اگر مبلغی به حساب بانک‌های دولتی واریز شود، روزانه نیز از حساب آنها خارج می‌شود، افزود: در گذشته حدود ۱۰ الی ۱۲درصد نقدینگی در اختیار بانک‌ها بود که آن را در اختیار طرح‌ها قرار می‌دادند که البته هم اکنون اینگونه نیست.

رئیس شورای عالی مدیران عامل بانک‌های دولتی با تاکید بر اینکه باید نرخ سود سپرده‌های بانک‌ها با یکدیگر قابل رقابت باشد، تصریح کرد: در حال حاضر بانک‌های خصوصی نیز می‌توانند با بانک‌های دولتی رقابت داشته باشند، بانکی که سود بیشتری بپردازد، سود علی‌الحساب بیشتری نیز می‌پردازد.

وی با اشاره به مخالفت بانک مرکزی با ادامه چنین روندی، گفت: بانک مرکزی به تمامی بانک‌ها اعلام کرده که حداکثر و حداقل نرخ سود پرداختی را باید ۱۹.۹درصد قرار دهند.


منبع:همشهری آنلاین

► پورمحمدی: بانکداری بدون ربا اجرا نمی‏شود
نكات مثبت و منفى اجراى طرح تحول از زبان مظاهری ◄

مطالب مرتبط
بنر