پورمحمدی: بانکداری بدون ربا اجرا نمی‏شود

پنجشنبه ، 17 بهمن 1387 ، 14:35

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اعلام اینکه هزینه خدمات دولتی در کشور رو به افزایش است ، در خصوص عملکرد سیستم بانکی گفت: ظاهرا بانکداری بدون ربا را قبول داریم ولی در عمل اجرا نمی شود.

 حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی  با اشاره به اینکه نرخ خدمات پولی در در کشور گران تمام می شود، اظهار داشت : بزرگ بودن دولت یکی از عومل بالا بودن هزینه تمام شده خدمات دولتی در کشور است این رقم در حال حاضر چهار درصد در کشور است.

وی افزود: مطمئنا سیستم دولت و به خصوص نظام بانکی دلایلی در خصوص این امر دارند ولی مسلما به هدر دادن بیت المال به هر شکل صحیح نمی باشد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور یکی از راه های کاهش نرخ خدمات دولتی را توسعه خدمات الکترونیک عنوان کرد و گفت: کاهش نرخ خدمات دولتی موجب ایجاد رقابت شده و ایجاد رقابت را افزایش کیفیت را به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه نظام بانکی قلب تپنده اقتصاد یک کشور است، اظهار داشت: اگر این قلب به درستی به اعضای بدن خون رسانی نکند ،مطمئنا این بدن دچار آسیب های جدی خواهد شد.

وی با بیان اینکه نظام بانکی در دستاوردهای 30 ساله انقلاب نقش بسزایی داشته است، گفت: نظام بانکی نیز همچون دیگر اعضای بدنه دولت از مشکلات و معضلاتی رنج می برد و به دلیل وجود گردش مالی عظیم در یک کشور، وجود یک نظام بانکی توانمند ضروریست.

پورمحمد با انتقاد کم کاری دولت در خصوص فعالیت الکترونیکی نظام اداری کشور، خاطرنشان کرد: بانک های هم به نوعی جرء بدنه دولت محسوب می شوند ولی از سیستم بانکی به دلیل ارائه خدمات الکترونیک و سر و کار داشتن با انبوه پول در کشور، انتظار بیشتری در خصوص الکترونیکی شدن است.

هنوز از ظرفیتهای دولت الکترونیک بهره مند نشده ایم
وی تصریح کرد: هنوز از ظرفیت های دولت الکترونیک بهره مند نشده ایم و به دلیل میزان گردش پول وسیع در کشور و هزینه بردار بودن این امر لازم است بانک ها جدی تر وارد این مغوله شوند.

به گفته وی چک های بی محل نیز که پرونده های متعدد قضایی را نیز در کشور ایجاد کرده است از دیگر معضلات بانک ها به شمار می رود و ساماندهی خاصی در این خصوص باید در کشور صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ایران به عنوان مبلغ دین مداری، حق طلبی و پرچمدار مبارزه با ظلم و فساد شناخته شده است و استکبار فهمیده است که نم تواند با تحریم ،راه اندازی جنگ های مختلف و متهم کردن ملت ایران به حمایت از تروریسم بر این مردم غلبه کند.

پورمحمدی با اعلام اینکه در حال حاضر 400 مجموعه بین المللی از رژیم صهیونیستی شکایت کرده اند، گفت: حقانیت ملت ایران در دفاع از مردم فلسطین و مظلومیت مردم فلسطین در دنیا ثابت شده است که این دستاورد مدیون 30 سال ایستادگی و مقاومت ملت ایران در برابر استکبار است.

وی تصریح کرد: انقلاب اسلامی در دنیا اعلام کرده است که با توسعه کشور و رفاه مردم مخالفتی ندارد و همه این موارد برای انسان است ولی در حال حاضردر دنیا شاهد له شدن انسان های زیر چرخ های توسعه هستیم.

به گفته وی اقتصاد دانان دنیا با به وجود آمدن سونامی اقتصادی در جهان به این تفکر انقلاب اسلامی که نشات گرفته از دین است پی برده اند که ارزش والای انسان و خدا را نباید فدای همه چیز کرد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به اینکه اقتصاد اگر با حقایق نظام هستی مخالفت داشته باشد موفق نخواهد شد، اظهار داشت: دشمنی اصلی استکبار با انقلاب اسلامی ایران به دلیل انرژِی هسته ای و دیگر مسائل نیست بلکه داشتن تفکر اینکه همه چیز با وجود خدا امکان دارد است.

وی با تاکید بر اینکه اقتصاد باید سالم باشد، گفت: بانکداری بدون ربا حرف اسلام است و هیچ دلیل قانع کننده در خصوص اجرا نکردن این امر در نظام بانکی کشور مورد قبول نیست.

پورمحمدی افزود: اگر اشکلاتی در اجرای بانکداری بدون ربا وجود دارد باید با هم اندیشی بر طرف شود و بانک های نیز در این خصوص باید جدی وارد عمل شوند.

بانکداری بدون ربا در عمل اجرا نمی شود

به گفته وی ظاهرا بانکداری بدون ربا را قبول داریم و در عمل اجرا نمی شود.

وی به وجود طرحهای نیمه تمام در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: کمبود نقدینگی موجب رکود این طرحها شده است ولی به دلیل اینکه این طرح ها بر اساس یک آمایش سرزمینی صورت نگرفته است نگران سود آور بودن آن هستیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اعلام اینکه بانک مرغ عزا و عروسی شده اند، گفت: در یک زمانی دولت بانکهای را ملزم به تزریق پول در کشور کرد ولی در حال حاضر هم فشار می رود که مطالبات خود را پس بگیرند و هم اینکه با ارائه تسهیلات از رکود صنعتی و اقتصادی کشور جلوگیری کنند.

وی یادآور شد: بانک ها باید از قدرت کارشناسی خود بهره مند شوند و بر مواضع کارشناسی خود برای جلوگیری از ایجاد بحران مالی در کشور دفاع کنند تا کشور دچار بحران نشود.

منبع: خبرگزاری مهر

► تغییرات کلی درجهت گیری پولی سال آینده
خروج منابع از بانک‌های دولتی کلید خورد ◄

مطالب مرتبط
بنر