وزیر اقتصاد: رقابت بانکی مفهوم ندارد

شنبه ، 21 آذر 1388 ، 16:02

 

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در شرایطی که اقتصاد ایران با انواع محدودیت مواجه است، رقابت بانکی مفهومی ندارد.


سیدشمس‌الدین حسینی در اولین کنفرانس بین‌المللی بازاریابی خدمات بانکی، اظهار داشت: تسهیل رقابت در سیستم بانکی نباید محدود به بانک‌های خصوصی و داخلی شود، زیرا نگاه به بیرون در این بخش، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.


وی افزود: با توجه به فضایی که در دهه‌های گذشته در اقتصاد ایران حاکم شده بوده، محدودیت‌های بانکی منجر به ایجاد فضای بانکی غیررقابتی در کشور شده است. در این شرایط رقابت مفهومی نداشته و بر همین اساس، بازار و بازاریابی در سیستم بانکی کشور رنگ باخته است.

 


وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه برای تشکیل بانک‌های خصوصی داخلی، محدودیت‌های کمی در کشور وجود دارد، اظهارداشت: این در حالی است که برای ایجاد بانک‌های خارجی در کشور، محدودیت‌های قانونی زیادی وجود دارد که اگر این مشکلات برطرف نشود، فضای رقابت در حوزه بانک‌داری شکل نخواهد گرفت.


وی ادامه داد: پس از برنامه‌های سوم و چهارم توسعه و همچنین پس از ابلاغ سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی، نگاه کشور به امور اقتصادی با تحولاتی همراه بود.
حسینی با بیان اینکه تقاضاهای زیادی برای تاسیس بانک‌های خصوصی به شورای پول و اعتبار ارائه شده، عنوان کرد: بر این اساس در ماه‌های اخیر، مجوز تاسیس چند بانک خصوصی توسط این شورا صادر و تشکیل بانک‌های دیگر نیز در دستور کار است.


او اضافه کرد: با تاسیس بانک‌های خصوصی، رقبا برای کسب سهم بیشتر باید خدمات متنوع‌تری را ارائه کنند که این امر سبب تحول در سیستم بانکی کشور می‌شود.
به گفته وی، اگر شرایط تشکیل بانک‌های خارجی در کشور تسهیل شود، نوآوری‌ها و خدمات جدید در این عرصه به وجود می‌آید.این درحالی است که با ممنوعیت و محدودیت‌های موجود نمی‌توان، شاهد رونق خدمات بانکی و ایجاد رقابت در این بخش بود.


وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه سخنان خود با تاکید بر سیاست ارایه تسهیلات تکلیفی از سوی بانک‌ها گفت: سازوکارهایی همچون تسهیلات تکلیفی به سمت تسهیلات تشویقی حرکت کرده است. در این حوزه‌ها هم از طریق تشویق و هم رقابت، بخش‌ها و منابع مالی دسترسی خواهند داشت.
حسینی با بیان اینکه با این برنامه‌ها، اصلاحات اقتصادی در کشور آغاز شده، خاطرنشان کرد: در این میان یکی از محوری‌ترین این برنامه‌ها، تسهیل رقابت و شکستن انحصار است که به طور قطع مقدم بر بازاریابی است.


وی تصریح کرد: با اصلاح ساختار بانک و نظام بانکی، موضوع و مقوله بازاریابی اهمیت ویژه‌ای یافته، اما تلاش‌هایی که در این حوزه انجام شده معطوف به داخل بوده است.


وزیر اقتصاد با اشاره به اصلاحیه قانون اصل 44 عنوان کرد: با وجودی که این قانون برای تسهیل فضای رقابت در بخش‌های مختلف و سیستم بانکی تصویب شده، اما در ماده 5 این قانون محدودیت‌هایی وجود داشت.
وی ادامه داد: بر اساس این ماده سهم تملک سهام در بخش غیردولتی، برای تاسیس بانک‌ها محدود شده و به بانک‌های خارجی نیز تسری یافته بود که در این شرایط، امکان ایجاد بانک مشترک در کشور وجود نداشت.


حسینی با ذکر این مثال که به حضور بخش خصوصی در عرصه مخابرات با اجرای قانون اصل 44 افزایش یافته، یادآور شد: با حضور شرکای خارجی و بخش خصوصی، رقابت مناسبی در این بخش ایجاد و خدمات نیز گسترده‌تر شده است که البته این امر باید در بخش بانکی نیز ایجاد شود.


وزیر امور اقتصادی و دارایی به موضوع اولین کنفرانس بازاریابی خدمات بانکی اشاره کرد و با بیان اینکه بازاریابی در ظاهر مقوله‌ای متعلق به بنگاه بوده که نتیجه آن، رقابت و تلاش برای ارائه خدمات بیشتر است، تصریح کرد: این امر سطح خدمات‌رسانی را در کشور افزایش می‌دهد و نتیجه آن، بهره‌مندی اقتصاد ملی خواهد بود.
وی مدعی شد: هم اکنون فضای اقتصاد برای اقدامات اصلاحی فراهم شده و بهتر است که پیشنهادات و راهنمایی‌های مناسب برای این امر و اصلاح برنامه‌های اقتصادی، ارائه شود.

► وقتی فوتبالفارسی فقط پول می بلعد
استخدام اقتصاد نوین ◄

مطالب مرتبط
بنر