فقط مدیران بانکها بخوانند!!

يكشنبه ، 19 ارديبهشت 1389 ، 09:05

 

بانزدیک شدن به موعد قرعه کشی حساب های قرض الحسنه  تبلیغات بانک ها به اوج خود می رسد و هرکدام بیشترین تلاش خود را جهت جلب بیشترین مشتری به کار می برند امابهترین تبلیغات بانکی کدام است؟ و چگونه می توان بیشترین تعداد مشتریان را به بانک خود جلب کنیم؟

به گزارش بانکی دات آی آر فرآيند بازاريابي نوين با شناسايي و سنجش نيازها و خواسته هاي برآورده نشده مشتريان آغاز شده و پس از انتخاب بازارهاي هدف با نگرش سيستمي، استراتژي هايي در زمينه آميخته بازاريابي خدمات با در نظر گرفتن مشتريان تنظيم مي شود.

واژه بازاريابي را امروز مقدم بر تبليغات مي دانند، براين اساس «بازاريابي» عبارت است از : «شناخت طرف‌هاي معاملاتي و احراز معرفت كامل بر اوضاع و احوال و شرايط حاكم بر آنان و جلب توجه و اعتماد و ايجاد انگيزه براي معامله با بانك در آنان از طريق توسل به شيوه هاي تبليغاتي مناسب، متين و در شان سيستم بانكي»

 

 

بانك ها بايد بر تحقيق درباره نيازهاي مشتريان و سطح رضايت آنها و نيز شناسايي بازارهاي هدف خاص تاكيد بيشتري داشته باشند و فعالانه بازارهاي هدف شناسايي شده را به استفاده از خدمات خود تشويق كنند.

خدمات عبارت است از انجام دادن اموري كه مجموعه اي از مزايا را به مشتريان عرضه مي كند و در نظام بانكداري ، خدمات ممكن است به وسيله دستگاه (عابر بانك)، فرد (مشاور) يا تركيبي از آن دو (تحويلدار) عرضه شود.

در بازاريابي هزينه به دست آوردن يك مشتري جديد مي تواند تا پنج برابر هزينه حفظ يك مشتري كنوني باشد و مشتريان راضي مي توانند به علت توصيه به فاميل، دوستان و همسايه ها بهترين منبع آگهي باشند و در مقابل مشتريان ناراضي مي توانند يك كسب و كار را نابود كنند.

تحقيقات انجام شده در اين زمينه نشان داده است كه مشتريان ناراضي احتمالا تجربيات بد خود را به ده تا بيست نفر منتقل مي‌كنند. اين تعداد سه برابر تعداد افرادي است كه مشتريان راضي تجربه هاي خوب خود را به آنها منتقل مي نمايند. عواملي از قبيل دادن اسكناس هاي ريز، كهنه و پاره و نداشتن پول كافي در پايان سال ، خرابي سيستم هاي خدماتي نوين و ... نارضايتي مشتريان و تبليغات منفي را تشديد مي كند.

نكته حائز اهميت در اين زمينه آن است كه برنامه هاي بازاريابي بانك‌ها صرفا به تبليغات سمعي، بصري و تصويري واحدهاي ستادي روابط عمومي محدود نمي شود، بلكه آنچه مي تواند استمرار رابطه مشتريان موجود را تامين و تضمين كند و مراجعان به شعبه را جذب نموده و به مشتريان دائمي تبديل سازد، كيفيت عمل و برخورد مديران شعب و كاركنان تحت سرپرستي آنها با مشتريان و مراجعان مي باشد.

بنا بر این شناسايي نيازهاي مشتريان و ارائه خدمات مورد نياز به نحو شايسته برپايه ايجاد و گسترش وفاداري و رضايتمندي به مشتريان در محيط شعبه اهمیت ویژه ای می یابد.

با این اوصاف  تبلیغات فراوان  تلویزیونی و وعده جوایز چند میلیونی اگرچه می تواند در جلب مشتری تاثیر گذار باشد اما درصورتی که خدمات مناسبی به مردم ارائه نشود همین تبلیغات و وعده ها می تواند بلای جان مدیران بانکی شود و درصورت عدم عمل به وعده هایشان مشتریان بلقوه و بلفعل خود را از دست بدهند.

 

 

► تصویر/ خوانندگی کریستیانو رونالدو برای تبلیغ یک بانک
مشارکت فعال بانک رفاه در بهسازی مسکن روستایی ◄

مطالب مرتبط
بنر