رییس کل بانک مرکزی بار دیگر تهدید به استعفا کرد

سه شنبه ، 28 دی 1389 ، 14:19

 

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه هر زمان که احساس کنم استقلال بانک مرکزی حتی ذره ای در خطر است، به طور حتم از آن روز به بعد در بانک مرکزی نخواهم بود، گفت: تا زمانی که بتوانم با زیر مجموعه بانک مرکزی به طور مستقل کار کنم، کارم را در این بانک ادامه خواهم داد.

به گزارش بانکی دات آی آر به نقل از مهر محمود بهمنی امروز سه شنبه در حاشیه همایش بازار سرمایه در ایران 1404 در جمع خبرنگاران در خصوص استقلال بانک مرکزی و تصمیم گیری مجمع در مورد نحوه انتخاب رئیس کل بانک مرکزی گفت: استقلال همواره در بدنه بانک مرکزی وجود داشته است.

سرنوشت مجمع بانک مرکزی

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه استقلال، قانون و مقررات تا حدی می تواند استقلال بانک مرکزی را تامین کند، تصریح کرد: مهم این است که بانک مرکزی کارهای خود را به صورت کارشناسی انجام دهد و مجموعه تشکیلات این بانک، مستقل عمل کنند. البته ممکن است که قوی ترین قوانین وجود داشته باشد؛ اما ضعیف عمل شود.

وی با تاکید بر اینکه منتظر اعلام نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد استقلال بانک مرکزی و نحوه انتخاب رئیس کل هستیم، تصریح کرد: بهترین تصمیم و ترکیب همانی است که مجمع اعلام خواهد کرد و بانک مرکزی بر اساس آن، همچنان استقلال خود را حفظ خواهد کرد.

بهمنی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نظر شما در مورد انتخاب رئیس کل بانک مرکزی با انتخاب سران سه قوه چیست؟ گفت: هر زمان که احساس کنم، استقلال بانک مرکزی حتی ذره ای در خطر است، به طور حتم از آن روز به بعد در بانک مرکزی نخواهم بود.

وی گفت: تا زمانی که بتوانم با زیر مجموعه بانک مرکزی به طور مستقل کار کنم، کارم را در بانک مرکزی ادامه خواهم داد.

 

 

 

ساماندهی بازار غیر متشکل پولی

رئیس کل بانک مرکزی از آغاز مرحله تشدید ساماندهی بازارهای غیر متشکل پولی خبرداد و گفت: 76 تعاونی اعتباری که بدون مجوز فعالیت می کردند بسته شده اند، همچنین اگر 500 تعاونی دیگر که باید نسبت به اخذ مجوز از بانک مرکزی اقدام کنند، این کار را نجام ندهند، از گردونه فعالیت خارج خواهیم کرد.

سبد ارزی


وی در مورد نحوه مدیریت سبد ارزی در کشور گفت: بانک مرکزی بر اساس اقدامات کارشناسی مرتبا سبد ارزی را مدیریت می کند و چنانچه مشخص شود که ارزی در شرایط نامناسبی قرار دارد، در مورد آن تصمیم گیری خواهد کرد و این اقدامات به صورت مداوم انجام می شود.

بانکهای خارجی

بهمنی در مورد حضور بانکهای خارجی در کشور گفت: با قانون جدید مجلس، امکان حضور و فعالیت بانکهای خارجی با مشارکت در 49 درصد از سهام بانکها امکانپذیر شده است.

هدفمندی یارانه ها

وی عملکرد بانکها در زمان اجرای هدفمندی یارانه ها را مثبت ارزیابی کرد و گفت: انتظار نداشتیم که سیستم بانکی بتواند در 28 آذر ماه امسال پاسخگوی 61 میلیون نفر مراجعه کننده همراه با پرداخت حقوق، سود سهام عدالت و قبوض (آب، برق، گاز، تلفن و غیره) باشد و تمام این کارها را ظرف چند روز ساماندهی نماید. این درحالی است که امکانات ارائه شده به مردم در روزهای آغاز هدفمندی یارانه ها نسبت به سایر زمانها بیشتر بود.

چکهای برگشتی

رئیس کل بانک مرکزی درمورد دلایل افزایش چکهای برگشتی عنوان کرد: بانکها باید از ارائه دسته چک به افرادی که چکهای برگشتی دارند، خودداری کنند، در عین حال تمهیداتی برای طبقه بندی چکها برای جلوگیری از برگشت آنها اندیشیده شده است.

وی در ادامه در مورد سیاست بانک مرکزی در خصوص نرخ ارز گفت: سیاست شناور مدیریت شده باید در کنار قیمت فروش فعلی دلار در بازار  مورد بررسی قرار گیرد، چرا که وقتی کشوری مجبور باشد برای تامین نیازهای مالی خود در آمد ارزی حاصل از منابع نفتی خود را بفروشد، به صورت یکباره ارز در بازار تزریق می شود، بنابراین این فرآیند کاهش قیمت ارز را به همراه خواهد داشت.

سکه

بهمنی نوسانات نرخ ارز و طلا در بازارهای داخلی را طبیعی و مطابق با بازارهای جهانی عنوان و تصریح کرد: بالارفتن قیمت طلا به این مفهوم نیست که سکه های ضرب شده در بانک مرکزی با قیمتی کمتر از بازارهای جهانی به بازار عرضه شود.

وی ادامه داد: سکه طلا در ایران مطابق قیمت جهانی فروخته می شود و بانک مرکزی اجازه نمی دهد حبابی بین قیمت بازار و قیمت تمام شده ایجاد شود؛ ضمن اینکه سکه های ضرب شده در بانک مرکزی، به تعداد بسیار کم در بازار توزیع شده است.

رئیس کل بانک مرکزی در مورد مشکلات انتقال پول به سایر کشورها گفت: ممکن است در مقطعی مشکلاتی ایجاد شود؛ ولی بانک مرکزی بلافاصله بعد از مشاهده این مشکلات وارد مذاکره شده و نسبت به برطرف نمودن آنها اقدامات لازم را انجام می ‌دهد و در حال حاضر بانک مرکزی در هیچ کشوری مشکل انتقال پول ندارد.

اخبار پربازدید سایت بانکی :

===================

► استخدام در دانشگاه های افسری ارتش
15 شرکت بزرگ که مشتریان را درک میکنند (1) + عکس ◄

مطالب مرتبط
بنر