دردسرهای بانکی تغییرنکردن ساعت رسمی کشور

جمعه ، 4 فروردين 1402 ، 11:15
تغییرنکردن ساعت رسمی کشور در سال جدید دردسرهای بانکی برای مردم به‌خصوص کسب‌وکارها از تولیدنشدن رمز پویا تا اختلال در تراکنش ایجاد کرد.


امسال برخلاف سال‌های گذشته ساعت رسمی کشور در بامداد دو فروردین به جلو کشیده نشد که این موضوع بسیاری از سرویس‌های موبایلی، بانکی و اینترنتی و دستگاه‌های اندرویدی و ویندوزی را برای یک ساعت با اختلال مواجه کرد.


همچنین، ساعت برخی از گوشی‌ها تغییر کرد که رگولاتوری دلیل آن را منتشرنکردن نسخه به‌روزرسانی شده توسط تولیدکنندگان گوشی اعلام کرد و گفت: «در حال پیگیری‌های لازم در این زمینه است.»


اما ماجرای تغییر نکردن ساعت رسمی کشور تبعات دیگری نیز داشت که اختلال در انجام تراکنش‌های بانکی به دلیل عدم تطابق ساعت انجام تراکنش با ساعت موبایل، تغییر ساعت برداشت بانک از حساب اشخاص حقیقی و حقوقی، تولیدنشدن رمز پویا روی گوشی‌هایی که ساعت آن‌ها تغییر کرده از جمله این موارد است.


رمزبان و بام‌ بانک ملی نمونه‌ای از  پلتفرم‌هایی که با مشکل در ارائه خدمات مواجه شده بوده که به نظر می‌رسد امروز سوم فروردین ۱۴۰۲ مشکل آنها حل شده است. کاربران در استفاده از رمز ساز پاسارگاد، رمز ساز آینده (ریما)، اینترنت بانک سامان، همراز بانک تجارت، رمزنگار بانک ملت هم با مشکلاتی مواجه بوده‌اند. شهرپی بانک شهر هم با جابه‌جایی ساعت در زمینه برداشت حساب، کاربران را با مشکلاتی مواجه کرده است و برای مثال به‌جای ساعت ۱۰ ساعت ۹ برداشت حساب‌ها را انجام داده است.


در این زمینه، فعالان آی‌تی و بانکی معتقدند که مشکلات ایجاد شده در پی تغییرنکردن ساعت رسمی کشور باعث شد تا بحران y2k سال ۲۰۰۰ را درک کنیم. این بحران به وقایع مربوط به قالب‌بندی و ذخیره‌سازی داده‌های تقویم برای تاریخ‌های آغاز شده از سال ۲۰۰۰ مربوط می‌شود که در آن زمان، بسیاری از برنامه‌های نمایانگر سال‌های چهاررقمی فقط با دو رقم آخر در نظر گرفته شده بودند و این باعث می‌شد تا سال ۲۰۰۰ از سال ۱۹۰۰ غیرقابل‌تشخیص باشد که نمایش تاریخ قرن بیستم در چنین برنامه‌هایی می‌توانست باعث خطاهای مختلفی مانند نمایش نادرست تاریخ‌ها و ترتیب نادرست سوابق خودکار تاریخ‌دار شود.


در این زمینه، مصطفی امیری، مدیرعامل زرین پال در رشته توییتی با اشاره به بحران y2k سال ۲۰۰۰ به بیان فنی مشکلات پرداخت‌یاری زرین‌پال پرداخت و گفته است بر خلاف تصور موضوع تغییرنکردن ساعت به یکی از چالش‌های اصلی تیم زرین‌پال در دو روز اخیر تبدیل شده بوده و به نظر می‌رسد دولت و مجلس می‌توانستند با زمان‌بندی بهتر، پذیرش این تغییر را راحت‌تر کنند.


محمد یار احمدی مدیرمحصول پلتفرم آپ نیز در رشته توییتی چالش تغییر ساعت را محدود به زمان گوشی‌ها ندانسته و گفته است: «حل موضوع به این سادگی نیست که تولیدکنندگان یک نرم‌افزار با یک نسخه جدید مشکل را حل کنند.هزینه به‌روزرسانی اجباری برای پلتفرمی که مخاطبانش را نفر به نفر جمع کرده کار ارزانی نیست و موجب ریزش کاربران می‌شود. اثر این تغییر فقط روی نرم‌افزار گوشی‌های موبایل نیست. پوزهای پرداخت با کارت و بسیاری پلتفرم‌های دیگر هم با مشکل مواجه می‌شوند.»

یار احمدی در ادامه بیان کرد: « اگر زمان تنفس بیشتری برای این کار داده می‌شد نه نیازی به به‌روزرسانی اجباری نرم‌افزارها بود و نه نگرانی از بابت سیستم‌های عامل قدیمی به وجود می‌آمد.»


علاوه بر این، فعالان بانکی و آی‌تی عمده مشکلات پیش‌آمده در پی تغییرنکردن ساعت رسمی کشور را در تغییر عجولانه قانون از سوی قانون‌گذار می‌دانند و معتقدند باید تغییرات نرم‌افزاری در این زمینه صورت بگیرد.


حتی درباره مشکلی که تغییرنکردن ساعت رسمی کشور در تولید رمز پویا ایجاد کرد، برخی از فعالان آی‌تی در شبکه بانکی معتقدند که اگر رمز پویا بر اساس زمان ایجاد نمی‌شد، اکنون این مشکل را نداشتیم و در این راستا بیان کردند:« هر نوع تغییر در ساعت دستگاه تلفن همراه مشتری می‌تواند باعث بروز ایرادات جدی در هماهنگی الگوریتمی بین سرورهای بانک صادرکننده و دستگاه مشتری شود.»


بنابراین، تغییرنکردن ساعت رسمی کشور مشکلات و دردسرهایی را برای مردم به‌خصوص کسب‌وکارها ایجاد کرد که قانون‌گذار می‌توانست با برنامه‌ریزی و هماهنگی درست پیش‌ازاین موضوع از میزان این مشکلات کم کند‌.

► آغاز حراج بهاره پول در بانک ها/ نرخ سود ثابت ماند
احتمال استفاده از کارت بانکی به جای کارت سوخت ◄

مطالب مرتبط
بنر