گردشگری/ جاذبه های گردشگری پکن

سه شنبه ، 7 آبان 1392 ، 05:46

پکن یکی از مشهورترین شهرهای سراسر کشور جمهوری خلق چین است و تعدادی از برترین چشم اندازها و معابد کشور را در خود جای داده. این شهر بسیار شلوغ است و فعالیت های بسیاری همواره در آن درجریان است.

به گزارش بانکی دات آی آر، کلانشهر پکن که در سال 2008 میلادی میزبانی المپیک را برعهده داشت یکی از شهرهای آلوده دنیا به شمار می آید و پایتخت پرجمعیت ترین کشور جهان هم هست.

موقعیت جغرافیایی

پکن با 22 میلیون نفر جمعیت در شمال کشور پهناور چین واقع شده است.

شرایط آب و هوایی

آب و هوای این شهر در بهار، مناسب و گاهی گرم می شود. تابستان، گرم به همراه باران های موسمی است. پاییز، صاف آفتابی و گرم است و زمستان، سرد همراه با باد و طوفان های فصلی و بارش برف.

اقتصاد پکن

پكن يكي از توسعه يافته ترين شهرهاي چين است و امور مالي يكي از مهمترين صنايع اين شهر محسوب مي شود. بطوريكه از پايان سال 2007 ميلادي ، 751 سازمان مالي واقتصادي در اين شهر مشغول به فعاليت هستند.

اين شهر در بخش املاك و مستغلات و همچنين صنايع خودرو سازي در سالهاي اخير رشد چشمگيري داشته است.

كشاورزي در اين مناطق از رونق خاصي برخوردار است بطوريكه محصولاتي مانند گندم ، ذرت و انواع سبزيجات بمنظور تامين نيازهاي شهروندان در آنجا كشت مي شود.

در سالهاي اخير بدليل آلودگي هوا و كاهش گازهاي گلخانه اي ، دولت چين بسياري از كارخانجات در حومه پكن را به شهرهاي ديگر منتقل نموده است.

دیدنی ها

ديوار بزرگ چين


ديوار بزرگ چين دژي است به منظور حفاظت از سلسله هاي مختلف چين در مقابل تاخت وتاز هانيكها، مغولها، تركها و ساير اقوام چادر نشين كه از سرزمين هاي جديد مغولستان و منچوريا مي آمدند، ساخته شده است.
ديوار چين طويل ترين ديوار ساخت دست بشر ميباشد كه به طول تقريبي 6352 كيلومتر از گذرگاه شانگهاي در درياي بوهايي در شرق و حدفاصل چين و منچوري تا لوپ نور در جنوبي ترين قسمت منطقه خودمختار زينجيانگ كشيده شده است. اين ديوار تقريبا" مرز بين چين شمالي و مغولستان داخلي را مشخص مي كند. امروزه برخي از قسمتهايي كه در بخشهاي توريستي قرار دارد بازسازي شده است

شهر ممنوعه


اگر روزی سر از پکن درآوردید، نمی توانید از دیدن شهر ممنوعه که در پکن واقع شده است خود را محروم کنید. این شهر محل حکمرانی پادشاهان چندین دوره در چین بوده است. از سلسله مینگ تا کینگ در این مکان بر چین حکمرانی کرده اند. طرز ساخته شدن دیواره ها و دروازه های این شهر به شما ثابت می کند که معمار این شهر چگونه با ظرافت تمام به مسائل دفاعی که سالیان سال از فنون چینی ها در دفاع از کشورشان محسوب می شده  توجه داشته است.

قصر تابستاني


مكاني بسيار ديدني و جذاب همانطور كه اسم قصر روي آن است به زيبايي آن نيز ميباشد و اين قصر محلي بوده براي استراحت امپراطوران چين در تابستان.

ميدان تیانانمن

از بزرگترين ميدانهاي دنياست كه مي توانيد سايتهاي مشهور بسياري را اطراف آن ببينيد از قبيل: مجسمه قهرمان كنگره ملي چين آرامگاه مائو موزه ملي
اين ميدان در مركز پايتخت بنا شده است. محلي براي بازديد برج Tiananmen مقبره قهرمانان چين،كاخ ها و عمارت به ياد ماندني MAO ZEDONG و پرچم ملي در اين ميدان هميشه برافراشته است.

و همه روزه هزاران نفر از جهانگردان و شهروندان چيني از ميدان بازديد مي كنند. اين ميدان در سال 1417 و طي سلسله MING در كنار شهرممنوعه ساخته شده است و موزه ملي چين در شرق اين ميدان قرار دارد. همچنين اين ميدان همه روزه از گلهاي زيبا و تازه آراسته مي شود و اين امر برجذابيت اين محل افزوده است.

معبد آسماني يكي ديگر از اماكن ديدني در پكن است. اين معبد در مكاني بسيار زيبا و با شكوه بنا شده است. چينيان در آن زمان اعتقاد داشته اند كه آسمان بلند و مرتفع است ولي زمين، پست و حقير است. و تمامي اينها منعكس كننده افكار چينيهاي باستان مي باشد. از جذابيتهاي ديگر اين معبد وجود چترهايي با سر طلايي رنگ مي باشد. اين بنا از چوب و آجر ساخته شده است.
شما در اين معبد مي توانيد يكي از شاهكارهاي معماري چين را مشاهده كنيد. مكاني بوده كه پادشاهان هر ساله براي انجام مراسم شكرگزاري بعد از برداشت محصول به اين معبد مي آمدند.

مراکز خرید

خیابان وانگ فو جينگ (Wangfujing) در زمره محبوب ترین فروشگاه های شهر است. اینجا منزل گاه فروشگاه های زنجیره ای جدید و درخشانی است و فروشگاه های بزرگ آن کالاهای گران قیمت و شیک با برندهای معروف می فروشند. خریداران در اینجا می توانند کتاب داستان هایی به زبان خارجی، برخی محصولات هندی و صنایع دستی را نیز پیدا کنند.

خیابان شيان من (Qianmen) یکی از قدیمی ترین خیابان های فروشگاهی از این نوع در پکن است. این خیابان مکانی برای بسیاری از فروشگاه های قدیمی است که کالاهای سنتی چینی مثل چای های عالی، ابریشم های نرم و کفش های اصیل کتانی را می فروشند.

خیابان ليولي چانگ (Liulichang) برای عتیقه جات عالی است وهمواره جذابیت های فراوانی برای خوش نویسان و محققان داشته است. مغازه‌ها در اینجا مرکب های چوبی، مرکب های خمیری و دیگر کالاهای فرهنگی را بهمان خوبی جواهرات به فروش می‌رسانند. اگر شما در مورد خوش نویس شدن فکر می‌کنید، آن هم از نوع هنر نوشتن سوفسطایی چینیان ، ملاقاتی از یکی از فروشگاه‌های واقع دراين خيابان داشته باشید تا تجهیزات مناسبی را انتخاب نمایید.

گزینه محبوب دیگر در مورد لباس ها خیابان جيوشويي(Xiushui) است، جایی که همه توریست ها و هم محلی ها در حال جستجو برای معامله محصولاتی در همه طرح ها و رنگ ها هستند. ضمنا خیابان سن ليتان (Sanlitun) نیز گواهی بر ضرورت مغازه هایی با طراحی جدید و شیک دارد.
در پایان اگر دیدن تمام این مغازه‌ها شما را گرسنه می‌کند، مطمئن شوید که دیداری از فروشگاه هانگ شيائو (Hongqiao) درتيناتان دونگلو (TiantanDonglu) در ناحیه چونگ ون (Chongwen) داشته باشید. اینجا فروشگاهی عالی است که محدوده وسیعی از غذاهای دریایی وماهی های تازه را پیشنهاد می‌کند.
اورينت پلازا (Oriental Plaza) بهترین مرکز خرید پکن بامحوطه‌ای 120000 متر مربعی از فروشگاه ها که به یک محیط مدرن اشاره دارد. اینجا منزل گاه برندهای معروف غربی و آسیایی است و همچنین شامل یک موزه علوم سوني(Sony) و یک سینما است.

چاينا ورد شاپينگ سنتر (China World Shopping Centre) یک انتخاب برتر برای ثروتمندان شهر با تمامی برندهای معروف طراحی شده از كرستين ديور (Christian Dior) گرفته تا گوچي (Gucci) در آن يافت مي شود.

تن فوز تي (Ten Fu’s Tea) مجموعه اي است كه چای با کیفیت عالی را در سرتاسر ناحیه می فروشد. کارکنان دوست داشتنی آن فنجان های کوچک چای تازه دم را به عنوان نمونه به مشتریان واگذار می کنند.
آرت اند كرفت ورد منشن (Arts and Crafts World Mansion) فروشگاهي است كه مبادرت به فروش تقریبا همه جور سوغات و محصولات هنری مي ‌کند. مانند تابلوهای نقاشی، عکس، سفال، چوب های حکاکی شده، چراغ پرسلن، یشم و بسیاری كالاهاي دیگر.

رويي فو شيانگ (Ruifuxiang) فروشگاهي است كه منسوجات سنتی با قدمتی حدود بیش از 110 سال دارد و صدها نوع از پارچه‌های کتان، چرم و ابریشم رامی فروشد.

از مراكز خريد ديگر پكن مي توان بازار هنگ كنگ ، فروشگاه بزرگ خونچيا ، مركز لوفت هانزا ، مركز شيدن در خيابان شيدن و فروشگاه فرند شيپ را نام برد.

حمل و نقل عمومی

پکن داراي شش فرودگاه که بزرگ ترین آنها فرودگاه بین المللی پکن نام دارد. بیشتر پرواز‌های داخلی و تقریبا تمامی پرواز‌های بین اللملی پکن از طریق این فرودگاه انجام می‌شود. پنج فرودگاه دیگر شهر بیشتر کاربردهای نظامی دارند.

پكن17000 كيلومتر مربع مساحت و نزديك به 17 ملیون نفر جمعيت دارد. از اين رو حمل ونقل عمومي در اين شهر متناسب با اين مساحت و جمعيت بايد بسيار گسترده و مدرن باشد. با توجه به نياز پكن به سيستم پيشرفته حمل ونقل در پكن، پنج كمربندي، 9 بزرگراه و 11 بزرگراه ملي احداث شده است. همچنين چند خط اتوبوس برقي(‌BRT) و چند خط ريلي در شهر احداث شده است تا حمل و نقل عمومي در اين كلانشهر بسيار بزرگ ، به سهولت انجام شود.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► گردشگری/ جاذبه های گردشگری باکو
در قاب تصویر/ دیدنی های اسفراین ◄

مطالب مرتبط
بنر