اطلاعیه های مهم کدال در بازار بورس مورخه ۱۹ بهمن ماه ۹۳

دوشنبه ، 20 بهمن 1393 ، 09:54

 

بانکی دات آی آر: لازم به ذکر است که این تحلیل‌ها نظرات کارشناسان اختصاصی کارگزاری آبان است و هیچ تضمینی برای سودآور بودن نیست.

شرکت داروسازی اکسیر
این شرکت با نماد دلر در تاریخ 28/10/93 جهت تعدیل درآمد هر سهم متوقف شد تا بر حسب آخرین اطلاعات سود هر سهم از 130 تومان به 36 تومان (معادل 73 درصد) کاهش یابد. شرکت در نه ماهه 62 تومان زیان شناسایی کرده است. گفتنی است این سهم در آبان ماه سال جاری نیز سود هر سهم را از 459 تومان به 130 تومان (معادل 72 درصد) کاهش داده بود.
امروز نماد شرکت  با 23 درصد کاهش در قیمت 1000 تومان بازگشایی شد. تعدیل منفی های سنگین سهم باعث شده تا پی بر ای آن به 36 واحد برسد.
ویال، شربت، قرص و انسولین محصولات اصلی شرکت را تشکیل می دهند. شرکت novo شریک دانمارکی دلر است و بر اساس توافقات انجام شده بایستی بعضی محصولات این شرکت  توسط دلر بفروش برسد. متاسفانه شرکت novo به تعهدات خود عمل نکرده و محصولات را مستقیم وارد بازار کرده است. این موضوع سبب شد تا فروش شرکت 45 میلیارد تومان کاهش یابد. هزینه های اداری سال 93 نیز با 30 درصد افزایش به 20 میلیارد تومان رسیده است. شرکت داروسازی اکسیر جهت جلوگیری از منقضی شدن محصولات و فروش بموقع آنها و همچنین حفظ سهم بازار مجبور شده تا در بخش بازاریابی و فروش هزینه کند.
از دیگر دلایل کاهش سود هر سهم رشد هزینه های مالی می باشد. هزینه های مالی با 20 درصد افزایش به 65 میلیارد تومان رسیده است. با توجه به مشکل  فروش محصولات novo دلر برای تامین مالی از تسهیلات بانکی استفاده کرده است در پایان دوره نه ماهه شرکت 230 میلیارد تومان تسهیلات دریافتی داشته است. که بالغ بر 130 میلیراد تومان آن سررسید شده و معوق بوده است که هزینه جریمه دیرکرد را بر شرکت تحمیل کرده است.
البته سود عملیاتی هر سهم مناسب بوده و برای سال 93 به ازای هر سهم 470 تومان برآورد شده است که شرکت توانسته است در نه ماهه 260تومان (55 درصد) را محقق سازد.



تحلیل و اخبار حوزه بورس در سایت بانکی با همکاری و حمایت کارگزاری آبان تولید و عرضه می شود.

► تحلیل تکنیکال نماد گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو
تحلیل اختصاصی از بازار بورس ۱۹بهمن و پیش بینی بازار فردا ◄

مطالب مرتبط
بنر