مقتصد یا خسیس مساله این است

دوشنبه ، 21 مرداد 1392 ، 04:43

 

همه دنبال استفاده بهینه از منابع و در آمدهایشان هستند تا هرچه سریعتر به اهدافشان دست یابند اما آنچه مانع موفقیت ما می شود همیشه افراط و تفریط است.

به گزارش بانکی دات آی آر، همانقدر که زیادی روی در مصرف و خرج کردن که به اصطلاح ولخرجی نامیده می شود می تواند آسیب آفرین باشد خسیس بودن هم مضر و مانع رشد است.

اما چطور می توان مقتصد بود اما خسیس نباشیم.

خرج کردن پول، برخی افراد را مضطرب می کند، در حالی که مشکل گروهی دیگر این است که چطور پول هایشان را نگه دارند و با ولخرجی آنها را هدر ندهند. نتایج یک بررسی نشان می دهد ریشه ولخرجی و خساست در مغز آدم هاست؛ یعنی اضطراب روانی هنگام پول خرج کردن، ممکن است باعث شود خسیس ها یا ناخن خشک ها دودستی به پول هایشان بچسبند.

جرج لوونستین، استاد اقتصاد و روان شناسی دانشگاه کارنگی ملون می گوید: «آدم های خسیس کمتر از حدی که باید، خرج می کنند؛ در حالی که می دانند برای داشتن رفاه باید بیشتر خرج کنند.»


نتایج بررسی ها نشان می دهد منشأ احتمالی ولخرجی یا خست افراد، در مغز است. درک اینکه چرا افرادی بیش از حد یا خیلی کم خرج می کنند، ممکن است به شناخت راه هایی کمک کند که آنها را از این رفتارهای افراطی یا تفریطی خلاص کند.

«از بچه یه خسیس می پرسند: وقتی می ری سر یخچال چی می خوری؟ می گه: کتک! » باور کنید که زندگی کردن با یک آدم که دیگران او را خسیس می دانند اما خود باور دارد صرفه جوست چندان هم ساده نیست. درست مثل همان قضیه سر یخچال رفتن است. به هر حال قصه ما از یک سفر آغاز می شود سفری به دنیای آدمی که عادت دارد کمتر خرج کند، لباس های ساده تر بپوشد، در هزینه های رفت و آمد دقت بیشتری کند، هوای حساب بانکی خود را داشته باشد و خلاصه حسابی برای روز مبادا چاره ای از هم اکنون بیندیشد.

اما به هیچ وجه منظور ما آن آدمی نیست که وقتی خانه اش آتش می گیرد برای این که پول تلفن ندهد تا اداره آتش نشانی بدود!

در برخی از افراد این ناراحتی ذهنی به حدی قوی است که بر تصمیم گیری عقلانی غلبه می کند مثلا افراد خسیس نمی توانند برای خریدن چیزی که می دانند آن را لازم دارند، پول خرج کنند.

روان شناسان، بسیار در باب ویژگی های خست داد سخن سر داده اند. برخی کارشناسان از خسیسی به عنوان «صرفه جوهای وسواسی» یاد می کنند. برای این گروه پس انداز نوعی پاداش محسوب می شود. آنها عرصه زندگی را بر خود تنگ می کنند و مبلغی را که پس انداز کرده اند برای تأمین امنیت خاطر خود کافی نمی دانند. آنها تنها به فکر افزایش صفرهای حساب بانکی خود هستند.

چاره کار در اعتدال است هر زمان که دلمان می خواهد چیزی بخریم و یا اینکه چیزی در درون ما مانع از خرید کردنمان می شود و یا از خرج کردن پول باز می داردمان باید از خودما بپرسیم آیا من واقعا به این چیز نیاز دارم ویا خیر.

جواب صادقانه ما بهترین راهکار برای حل دشوارترین معضلات ذهنی است.

 

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► سه خبر داغ یارانه ای دولت روحانی
نرخ ارز،طلا وسکه پایان وقت اداری 20مرداد 92 ◄

مطالب مرتبط
بنر