بهترین جایگزین های سپرده و سود بانکی برای سرمایه گذاری با سود بالا!

دوشنبه ، 3 ارديبهشت 1403 ، 17:06




اما این مسئله تا زمانی ادامه پیدا کرد که کشور ما با تورم‌های بسیار سنگین روبه‌رو شد. تورم‌های بزرگ باعث شد که سرمایه‌گذاری در سپرده‌های بانکی به صرفه نباشد و مردم وارد بازارهای دیگری شوند هرچند که ممکن است برای آنها ریسک‌هایی را به همراه داشته باشد. ما در این مقاله قصد داریم بهترین جایگزین سپرده بانکی با سود بالا را به شما معرفی کنیم. اما زود نتیجه گیری نکنید و تا آخر مقاله همراه ما باشید چون ممکن است ریسک هایی را برای شما به همراه داشته باشد!
چرا سپرده بانکی به صرفه نیست؟
به طور کلی هدف از سپرده بانکی ذخیره پول در یک جای امن و دریافت سود است. امروزه سود بانکی در ایران برای سپرده‌های بلند مدت نهایتاً به 23 درصد سالیانه می‌رسد. تقریباً به میزان نرخ بهره وام بانکی. در کشوری با تورم بالای 50% و همچنین تغییر 40 تا 50 درصدی قیمت ارز در طول یکسال، اگر شما پول خود را در بانک سپرده کنید و حتی 30% هم سود بگیرید، باز هم ارزش پول شما حداقل 10 الی 20% در طول یک سال افت کرده است. یعنی نه تنها شما در طول سال با سپرده گذاری بانکی هیچ سودی نکرده‌اید، بلکه ضرر هم داده‌اید! این چیزی است که به ظاهر دیده نمی‌شود اما در باطن وقتی قدرت خرید پولتان را در ابتدای سپرده گذاری بانکی و انتهای سال بسنجید متوجه ضرر خود خواهید شد. به همین دلیل دیگر به هیچ عنوان سپرده گذاری بانکی در ایران با چنین شرایطی به صرفه نیست و شما باید از راه‌های جایگزین استفاده کنید.
سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی جهانی
بازارهای مالی به صورت کلی بورس جهانی، فارکس و ارزهای دیجیتال نیز می‌تواند یکی از بهترین جایگزین‌ها برای سپرده بانکی باشد. ویژگی اصلی سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی جهانی، دلاری بودن آن است. یعنی شما هم می‌توانید از افزایش نرخ دلار در برابر ریال سود ببرید و هم می‌توانید به صورت روزانه معاملات سودده داشته باشید. از آنجا که دامنه نوسان و حرکت در بازارهای مالی بین المللی نامحدود است میزان سود شما روزانه شاید حتی از یک سال سودی که بانک به شما پرداخت می‌کند بیشتر باشد.


برای حضور در چنین بازارهایی می‌توانید یک حساب معاملاتی در بروکرهای معتبری مثل آلپاری ایجاد کرده و در نهایت وارد معاملات در بازار جهانی شوید. البته اگر خودتان توان این کار را ندارید مانند بورس ایران از سیستم‌های کپی تریدینگ و حساب پم که شبیه صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند می‌توانید استفاده کنید. ولی بهتر است بدانید این بازار دارای ریسک بالایی است و اگر آموزش های مورد نیاز این حوزه را ندیده باشید ممکن است سرمایه خود را از دست بدهید.
سرمایه‌گذاری در بخش طلا
اگر میزان پول شما در حد متوسطی است که می‌توانید با آن طلا یا سکه‌های طلا را خریداری کنید، این گزینه بسیار منطقی‌تری از سپرده بانکی است. عموماً طلا ارزش خود را حفظ می‌کند و سبب می‌شود شما از میانگین میزان تورم در طول سال جلوتر باشید. همچنین ریسک‌های ژئوپلیتیک سبب می‌شود تا قیمت طلا به صورت حباب‌وار افزایش پیدا کند و همین مسئله نیز یکی دیگر از سودهایی است که طلا برای شما به همراه دارد. بنابراین اولین گزینه مناسب برای سرمایه‌گذاری بجای سپرده بانکی، خرید و نگهداری طلا به صورت سکه ترجیحاً است که می‌تواند سود و بازدهی بالایی داشته باشد که گاهی به بالای 100% در طول یک سال نیز می‌رسد.



سرمایه‌گذاری در بورس
سرمایه‌گذاری در بورس هم می‌تواند سودآور باشد؛ البته به دلیل شرایط خاص و پیچیده در بازار بورس ایران، ترجیحاً خودتان این کار را انجام ندهید و پولتان را به صندوق‌های سرمایه‌گذاری بسپارید تا متخصصان با پول شما سرمایه‌گذاری کنند. این صندوق‌ها به دو شکل هستند، یکی به صورت معمولی که هرچقدر سود کسب کنند سهم شما پرداخت خواهد شد و دیگری به صورت تضمینی یک مبلغ سود مشخص را فارغ از نتایج معاملاتی که دارند به شما پرداخت می‌کنند. پس گزینه دوم شما بجای سرمایه‌گذاری در سپرده‌های بانکی، سرمایه‌گذاری در صندوق‌های ویژه سرمایه‌گذاری بورس است.
سرمایه‌گذاری در بخش مسکن
بخش مسکن نیز یکی از پربازده‌ترین و امن محل‌های سرمایه‌گذاری در ایران است که می‌تواند گزینه مناسبی بجای سپرده بانکی باشد. البته شرط اصلی سرمایه‌گذاری در بازار مسکن این است که حجم پول شما بالا باشد. زیرا همان‌طور که میدانید خرید و فروش مسکن نیازمند سرمایه‌های بزرگی است همچنین نقد شوندگی کندی دارد و نیاز است تا به صورت بلند مدت این کار را آنجا دهید، به هر حال اگر حجم پول بالایی دارید مسکن گزینه بهتری از خواباندن پول در بانک است.
جمع بندی
در این مقاله متوجه شدیم که سپرده گذاری پول در بانک بزرگ‌ترین اشتباهی است که در یک کشور با اقتصاد تورمی می‌توانید انجام دهید. شما لازم است تا حتماً پولتان را که به صورت ریال به دست میاورید در یک بازار مناسب سرمایه‌گذاری کنید تا ارزش آن در برابر تورم حفظ شود و بتواند به صورت سالیانه سودی برای شما داشته باشد. در این میان گفتیم که سرمایه‌گذاری در بخش مسکن برای سرمایه‌های بالا و سرمایه‌گذاری در بورس و طلا برای سرمایه‌های متوسط مناسب است.
اما اگر فرد ریسک پذیری هستید بهترین انتخاب برای شما سرمایه‌گذاری در فارکس است. اولاً که در فارکس می‌توانید حتی با کمتر از 10 دلار سرمایه‌گذاری خود را شروع کنید، ثانیاً این سرمایه‌گذاری شما به صورت دلاری خواهد بود و ضمن سود معمولی که از سرمایه‌گذاری خود خواهید داشت، با جابجایی ارزش دلار نیز شما به سود خواهید رسید و به هیچ وجه تورم ارزش دارایی شما را در این مدل از بین نخواهد برد.

► آغاز همکاری شرکت نسیبا و بانک ملی ایران
وام کارتخوان بانک رسالت ◄

مطالب مرتبط
بنر