12 ویژگی های مهم در تنظیم لایحه دفاعیه

دوشنبه ، 14 اسفند 1402 ، 17:26





مطلب نوشته شده در متن لایحه به گونه ای باشد که قاضی با بررسی آن بتواند نسبت به هر چیزی در پرونده وجود دارد، اشراف داشته باشد.
تنظیم و نگارش لایحه قوی، می تواند نتیجه یک دعوی را به طور کلی تغییر دهد. در مقابل، اگر متن لایحه ناقص باشد، یا در نگارش لایحه کم کاری شده باشد یا در همان مراحل ابتدایی تنظیم لایحه به درستی نگارش لوایح انجام نشود، می تواند باعث از دست رفتن حق شود.
نکات مهم در تنظیم لایحه به صورت اصولی
در بخش‌های قبلی، آموزشی را قرار دادیم که به شما کمک می‌کند نوشتن لایحه حقوقی را بدون نیاز یا با کمترین نیاز به وکیل، نگارش کنید. در این بخش، مواردی را بیان می‌کنیم که با رعایت آن‌ها، لایحه‌تان رنگ و بوی یک عریضه قانونی به خود می‌گیرد و باعث تاثیر بیشتر در دادگاه‌های و مراجع قضایی می‌شود. پس از استفاده از آموزش گام به گام قسمت قبلی، نکات زیر را هم لحاظ کنید تا فرایند تنظیم لایحه، به پایان برسد.
نکته اول: ساختار کلی و بخش به بخش لایحه
هر متن نوشتاری، دو ساختار دارد؛ یک ساختار برای ارتباط بخش‌ها به صورت عمودی و یک ساختار برای تنظیم یک پاراگراف به تنهایی. بسیار مهم است که متن شما با رعایت اصول و مولفه‌های مربوط به ساختار عمودی نوشته شود.
این مسئله ظاهر زیباتری به متن شما می‌دهد و باعث می‌شود که مخاطب (قاضی، دادستان یا هر شخص دیگری) با علاقه بیشتری لایحه ارسالی شما را مطالعه کند. متاسفانه بسیاری از لوایح حقوقی به سبب اینکه خوانا نیستند یا اصول کلی ساختاری در آن‌ها رعایت نشده، با دقت و توجه خوانده نمی‌شوند.
نکته دوم: لحن و بیان کلی لایحه
در بخش‌های قبلی نیز، نکاتی درباره لحن نگارش لایحه حقوقی بیان کردیم. این نکته را به خاطر داشته باشید که یک لایحه حقوقی حتما باید با زبان و بیان حقوقی نوشته شده باشد. بسیار مهم است که از کلمات و اصطلاحات رایج در زمینه حقوقی استفاده کنید و در مجموع، جملات را به صورت رسمی تنظیم کنید. همچنین تا جایی‌که می‌توانید (مخصوصا در قسمت بیان وقایع) از عبارت‌های عامیانه پرهیز کنید.
نکته سوم: اصالت نوشتن لایحه
احتمالا تا به حال به دفاتر تایپ و تکثیر فایل‌های کاغذی سری زده‌اید؛ این فروشگاه‌ها پر از اوراق قضایی آماده فروش هستند. این برگه‌ها آماده شده‌اند که شما قسمت عنوان و تاریخ را با اطلاعات شخصی خود پر کنید و تحویل مراجع قضایی بدهید.
نکته مهم درباره برگه‌های از پیش‌تهیه‌شده این است که چنین برگه‌هایی اصالت نوشتاری خود را از دست داده‌اند و مراجع قضایی نیز برای خواندن آن‌ها زمان زیادی صرف نخواهند کرد؛ بهترین انتخاب، نوشتن صفر تا صد یک لایحه با قلم و مهارت خودتان است.
نکته چهارم: عنوان مخاطب در نوشتن لایحه
بسیار مهم است که در بخش‌های آغازین و پایانی لایحه، از مخاطب لایحه با عنوان کامل رسمی او (مانند قاضی محمد محمدی) نام ببرید و همه خطاب‌ها و ضمیرهای لایحه را بصورت جمع (شما، آید) بکار ببرید. این مسئله تا حدود زیادی مشکلات مربوط به غیررسمی بودن لایحه را از بین خواهد برد.
نکته پنجم: احساسات را از نوشتن لایحه خارج کنید.
آخرین نکته که نگارش یک تنظیم لایحه باید به آن دقت کنید، دوری از هر گونه بیان احساسات شخصی است. چند مرتبه دیگر هم تصریح کردیم که لایحه یک نامه حقوقی‌قانونی است؛ دقت داشته باشید که  بیان احساساتی مانند اغراق یا عصبانیت در این نامه حقوقی‌قانونی، باعث کسر اعتبار از آن خواهد شد.
اصطلاحات حقوقی تنظیم لایحه
اصطلاحات حقوقی بخشی مهم و تاثیرگذار در اوراق قضایی هستند که هر متخصص حقوقی، به خوبی با آن‌ها آشنایی دارد.
همانطور که بخش‌های قبلی نیز بیان کردیم، یکی از مولفه‌ها برای تشخیص یک لایحه حقوقی خوب، میزان استفاده از انواع اصطلاحات حقوقی است.


در نتیجه، تلاش کنید تا از انواع اصطلاحات حقوقی در تنظیم لایحه خود استفاده کنید؛ موارد زیر، جزو نمونه‌های پرکاربرد اصطلاحات حقوقی هستند:
•رای دیوان عدالت اداری.
•رای شورای عالی مالیاتی.
•دستورالعمل.
•تصویب‌نامه.
•خوانده.
•خواهنده
•دادخواست کیفری / حقوقی.
•التزام.
•اهلیت.
•تامین دلایل.
راهنمای تنظیم لایحه به صورت صحیح
تنظیم لایحه یک درخواست حقوقی است که از طرف اشخاص حقوقی یا حقیقی به مراجع قضایی کشور تقدیم می‌شود.
در سیستم حقوقی قدیمی، به لایحه “عریضه” نیز می‌گفتند. برای اینکه بتوانید لایحه حقوقی مناسبی در خور دادگاه ایجاد نمایید بهتر است از متخصصین این حوزه کمک بگیرید.
برای انتخاب وکیل که در نوشتن لایحه به شما کمک کند می توانید به مجموعه های حقوقی مراجعه کنید.
مراحل نوشتن لایحه
1.تشخیص نیاز در تنظیم لایحه
2.تبیین مسئله
3.مخاطب هدف در تنظیم لایحه
4.نگارش لایحه در قسمت مقدمه
5.نوشتن و نگارش لایحه
6.نتیجه کلی پس از نگارش لایحه
نکات و اصول تنظیم لایحه:
•رعایت ساختار کلی و بخش بخش لایحه
•استفاده از بیان حقوقی و رسمی در نوشتن لایحه
•رعایت اصالت لایحه
•به کار بردن عناوین رسمی برای مخاطب لایحه
•نوشتن لایحه به دور از احساسات
برچسب ها : تنظیم لایحه,نوشتن لایحه

► خرید ارزان سیم آرماتوربندی، رابیتس، توری پرسی و مفتول گالوانیزه در شهر مفتول
پنج ستاره از کامان برای آبرسانی عمیق؛ معرفی محصولات برتر برای هر نوع پوست ◄

مطالب مرتبط
بنر