تکمیل شد/ آیا ارز ارزان می شود؟پیگیری نتایج گفتگوی تلفنی

شنبه ، 6 مهر 1392 ، 08:34

 

یک گفتگوی کوتاه به اندازه 20 دقیقه آن هم تلفنی . اما اتفاقی که خیلی ها منتظرش بودند و به جد پیگیر اخبارش بودند رخ داد.

به گزارش بانکی دات آی آر، گفتگوی تلفنی روحانی و اوباما پس از چندین سال باعث شد این نشست سازمان ملل تحت شعاع قرار گیرد.

در حاليكه رييس جمهوري اسلامي ايران در حال حركت از محل اقامت خود به سمت فرودگاه براي خروج از نيويورك بود، اين تماس برقرار شد و طرفين پيرامون مسايل مختلف با يكديگر گفت وگو كردند.

کاخ سفید در صفحه توییتر خود نوشت: روحانی در پایان این تماس تلفنی به زبان انگلیسی به اوباما گفته است: have a nice day و اوباما نیز به زبان فارسی گفته است: "خداحافظ".

اوباما همچنین خاطر نشان کرد که این اولین گفت وگوی یک رئیس جمهور ایرانی و آمریکایی از سال ۱۹۷۹ بدین سو بوده است.

اما آنچه برای اهل بازار مهم است آن است که این گفتگوی چند دقیقه ای چه تاثیری در نرخ ارز و بازار خواهد داشت.

آیا این بار هم بازار به این رویداد به دید مثبت خواهد نگریست و با کاهش قیمت مواجه می شویم؟

بورس چطور برخورد خواهد کرد آیا روند بهبود شاخص ها ادامه خواهد یافت؟

بانکی دات آی آر لحظه به لحظه تحولات را پیگری خواهد کرد وبه اطلاع شما عزیزان خواهد رساند

شوک قیمتی

رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر با بیان اینکه احتمالاٌ امروز در بازار دلار و سکه شوک قیمتی خواهیم داشت، گفت: هنوز بازار خود را پیدا نکرده و حوالی ظهر قیمت‌ها مشخص می شود.

به گزارش تسنيم، محمد کشتی آرای ضمن پیش بینی از وضعیت قیمت دلار و سکه در بازار آزاد طی روز جاری اظهار داشت: هنوز بازار خود را پیدا نکرده و قیمت‌ها بیرون نیامده است.  وی با بیان اینکه معمولاً حوالی ظهر نرخ های جدید مشخص می شود، افزود: امروز در بازار شوک قیمتی خواهیم داشت ولی اینکه این شوک به چه نحو خود را نشان دهد منوط به گشایش بازار و فعالیت صرافان و سکه فروشان است.

رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر گفت: قیمت جهانی طلا در مقایسه با روزهای قبل با افزایش همراه بوده البته هنوز تغییری در قیمت‌های داخلی در پی این افزایش رخ نداده است.  کشتی آرای با اشاره به اظهارات رئیس کل بانک مرکزی مبنی براینکه دلار 3000 تومانی کف بازار است، تصریح کرد: اگر واقعاً نرخ کف بازار دلار 3000 تومان باشد می توان گفت که قیمت‌ها تغییر چندانی نخواهد داشت.

کارشناسان اقتصادی کاهش بیشتر نرخ دلار را با گذشت زمان پیش‌بینی کرده اند و بر این باورند که این روند کاهشی همچنان ادامه خواهد داشت. این در حالی است که چندی پیش ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی کاهش نرخ ارز بیش از این را غیر منطقی توصیف کرده بود.

پیش بینی پیامد های تماس تلفنی اوباما و روحانی

هنوز زمان زیادی از مکالمه تلفنی روسای جمهور ایران و آمریکا نگذشته است که؛ بازار نا پایدار ارز و سکه کشور تحت تاثیر این تماس تلفنی قرار گرفته است. به طوری که مطابق آخرین گزارش ها نرخ هر دلار آمریکا با 200 تومان کاهش به 2 هزار و 760 تومان رسیده است.

بر اساس گزارش ها، نرخ فروش هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امروز شنبه در بازار 945 هزار تومان، طرح قدیم 940 هزار تومان، نیم سکه 495 هزار تومان، ربع سکه 300 هزار تومان و گرمی 200 هزار تومان اعلام شد.

همچنین نرخ هر گرم طلای زرد 18 عیار در بازار داخلی حدود 96 هزار تومان و نرخ هر اونس طلا در بازارهای جهانی 1337 دلار است.

کارشناسان اقتصادی کاهش بیشتر نرخ دلار را با گذشت زمان پیش‌بینی کرده اند و بر این باورند که این روند کاهشی همچنان ادامه خواهد داشت. این در حالی است که چندی پیش ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی کاهش نرخ ارز بیش از این را غیر منطقی توصیف کرده بود.

درست زمانی که اواخر هفته گذشته قیمت سکه و ارز در بازار که روند کاهشی را تجربه می‌کرد، ناگهان با این اظهارات رئیس کل بانک مرکزی مواجه و سپس با روند افزایشی روبرو شد و نرخ دلار از کمتر از 2900 تومان به بیش از 3000 تومان افزایش یافت.

این اظهارات سیف، نیز با واکنش انتقادی کارشناسان اقتصادی روبرو شد و حتی بسیاری از آنان، این اظهارات وی را نسنجیده خواندند.

حال باید دید باز هم رئیس کل بانک مرکزی درباره قیمت ارز در بازار موضع‌گیری خواهد کرد یا این بار با موضع سکوت خود، خواهد گذاشت بازار به روند عادی خود ادامه دهد. البته در این میان هستند کسانی که معتقدند نباید به نوسانات ناگهانی و لحظه ای بازار اعتماد زیادی کرد؛ چرا ککه در یک سال اخیر تغییرات و نوسانات نرخ ارز و سکه نشان داده است که اقتصاد ما همچنان ناپایدار است.

به طوری که روند تغییر قیمت در هفته اول مهرماه سال 1390 یعنی یک هفته بعد از سخنرانی محمود احمدی نژاد نشان می دهد که قیمت ارز از 1255 تومان به 1302 تومان افزایش پیدا کرد، البته نمی توان تنها عامل را سخنرانی شخص رئیس دولت دهم در سازمان ملل دانست ولی فضای حساس حاکم بر فضای سیاسی کشور این ضریب تاثیر را افزایش می دهد.

در سال 91 نیز نگاهی به رند تغییر قیمت در بازار ارز نشان می دهد دقیقا در روز سخنرانی محمود احمدی نژاد یعنی 5 مهرماه قیمت دلار دربازار ایران معادل 200 تومان افزایش پیدا کرده و از 2445 تومان به 2640 تومان رسید و طی روزهای بعد نیز با شیبی تند افزایش پیدا کرد به طوریکه در روز دهم مهرماه به رقمی معادل 3450تومان رسید.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► ورودچک پول‌های جدید به بازار
کسری سرمایه 115 میلیارد یورویی بانک‌ها ◄

مطالب مرتبط
بنر